سید احسان عمادی، کارگردان مستند تاریخی «فرار از قصر»، در گفتوگویی، جزئیات روند تولید این اثر را که به فرار اعضای حزب توده از زندان قصر در دهه ۲۰ میپردازد، تشریح کرد. او از پژوهشی پنجساله و پرحاشیه و نیز چالشهای فیلمبرداری و اکران این مستند سخن گفت.
جشنواره بینالمللی مستند «داک اِج» نیوزیلند که مورد تائید آکادمی اسکار است دو مستند بلند ایرانی را در برنامه نمایش سال ۲۰۲۰ خود قرار داد.
فیلم مستند همه نیمه من ساخته مهدی وی برزکی مضمونی اجتماعی دارد و برشی از زندگی سه ترنسکشوال ام تو اف (مرد به زن) به نام های آتوسا، نهال و شهرزاد است که با مساله تغییر جنسیت روبرو هستند.
مستند «گلوله باران» ساخته مشترک مرتضی پایهشناس و حسین مومن، اتفاق جذاب جشنواره فیلم حقیقت بود.
جشنواره بینالمللی مستند شفیلد در کشور انگلستان نام سه فیلم ایرانی را در برنامه نمایش سال ۲۰۲۰ خود قرار داد.
کارگردان مستند «تئوریسین خشونت» با موضوع آراء و اندیشههای سید احمد فردید برای جدیدترین فیلم خود سراغ یکی از متناقضترین شخصیتهای سیاسی-اجتماعی تاریخ معاصر رفت.
مستند «سایههای بیخورشید» به کارگرانی مهرداد اسکویی جایزه "بهترین کارگردانی" و "بهترین فیلم از نگاه هیات داوران دانشآموزی" جشنواره «کراکو» لهستان را به خود اختصاص داد.
حاج محمدحسین امینالضرب بزرگترین تاجر ایرانی قرن نوزدهم میلادی، سوژه مستندی به کارگردانی جمشید بیات ترک شد.
کارگردان مستند «امپراطوری یک صدا» از تولید این اثر با محوریت مرور کارنامه حرفهای نصرالله مدقالچی از پیشکسوتان عرصه صداپیشگی و دوبله خبر داد.
مژگان صیادی از ساخت مستندی با عنوان «رَش اُو» با موضوع سیل در منطقه پلدختر لرستان خبر داد.
یک کارگردان مستند از ساخت اثری با اقتباس از کتاب «چه کسی پنیر من را جابه جا کرد» خبر داد.
«بودن بهتر از نبودن» با اولین نمایش آمریکایی خود در سومین جشنواره سَوتیست رجیونال /Southeast Regional در بخش رقابتی “مستند بلند” با استقبال روبرو شد.
مستند «پیرمرد و خواننده» به کارگردانی امیر اصانلو در دومین تجربه بینالمللی خود راهی ایتالیا میشود.
مستند سینمایی «برای ثبت در تاریخ» آماده نمایش از پلتفرمهای آنلاین شد.
محمد صوفی رییس یازدهمین جشن مستقل مستند سینمای ایران که در سال ۹۸ برگزار شد درباره برگزاری این جشن در سال جاری با توجه فراگیری ویروس کرونا و تعطیلی رویدادهای هنری گفت: با توجه به این که هنوز ویروس کرونا در ایران وجود دارد، جشن مستقل مستند سینمای ایران هم تابعی از شرایط و تصمیم های خانه سینماست و تاکنون خبر قطعی برای برگزاری جشن اصلی خانه سینما هم اعلام نشده است.
کوروش عطایی درباره فیلم مستند «از ایران یک جدایی» میگوید: موضوع مهم برای ما در این اثر این بود که چطور یک فیلم میتواند از قالب فیلم صرف خارج شده و تبدیل به یک پدیده اجتماعی شود. به صورتی که همه مردم که ممکن است خیلی هم پیگیر سینما نباشند، در کوچه و خیابان درباره آن حرف میزنند.
فیلمهای مستند «حافظ و گوته» به کارگردانی فرشاد فرشتهحکمت و «وَرس» ساخته جواد وطنی موفق به دریافت جایزه از جشنواره باستانشناسی آمریکا شدند.
بهاره رهنما در دومین تجربه مستندسازی خود به سراغ سوژه تازهای رفته است.
در سال ۱۳۹۸ فیلمهای تولیدی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ۱۳۷ حضور بینالمللی، ۳۹ جایزه دریافت کردند.
مستند «گالین» به کارگردانی عزت الله پروازه در بیست و ششمین دوره جشنواره مستند «شفیلد» پذیرفته شد.
«گلوله باران» نمایش دقایق مکث بر پدیده مرگ است و همزمان تاملی بر اهمیت حفظ زندگی. در مستند «گلوله باران» ساخته مرتضی پایه شناس و حسین مومن روایت با اتفاق پیش می رود. داستان در طول فیلم شکل می گیرد و تعلیق و کشش مورد نیاز برای همراه نگه داشتن تماشاگر را پیدا می کند.