فستیوال بینالمللی فیلم مستند آمستردام (IDFA) فهرست کامل رقابتهای اصلی ۳۸مین دوره خود را اعلام کرد. این دوره که از ۱۳ تا ۲۳ نوامبر در آمستردام برگزار میشود، شامل نزدیک به ۲۵۰ فیلم از ۷۶ کشور است و با یک برنامه کوتاهها افتتاح خواهد شد تا خلاقیت و تنوع آثار کوتاه مستند به نمایش گذاشته شود.
محسن استادعلی معتقد است که مخاطب فیلمهای مستند در جشنواره فیلم فجر، تغییر پیدا کرده و بهتدریج گستردهتر شده است.
فیلم مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی و تهیهکنندگی الهه نوبخت، برنده ۵ جایزه از جشنوارههای فیلم کشورهای ایتالیا، اسپانیا، چین و فرانسه شد.
شهرام درخشان رئیس دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد.
دیدن «پسران سندباد» ساخته رضا حائری فرصت خوبی برای تجربه گونهای از فیلمهای مستند پژوهشمحور است که جای خالی آن این روزها در سینمای مستند ایران بسیار احساس میشود. فیلمسازی که با یک ایده از بندر کنگ تا جنوب فرانسه سفر میکند تا سنتی دیرین را به تصویر بکشد. رضا حائری متولد سال ۱۳۵۳ سازنده آثاری مانند «برای کتابهایم»، «پایان همه محدودیتها»، «پرو آخر»، «با این دستها»، «نامهای از مترو»، «مجموعه اطلس تهران» و «یک گزارش ناتمام» است که در این آخرین فیلمش روایتگر روزگار سپریشده دریانوردانی است که حالا بخشی از تاریخ شدهاند؛ مردمانی سختکوش و شریف…
«اول باید شرایط برای فروش فیلم مستند مهیا شود و مستند تبدیل به کالایی صاحب ارزش اقتصادی شود پس از آن کارگردان و تهیه کننده و سرمایه گذار هریک بر مبنای قانون حقوق خود را مطالبه کنند.»
مهدی انصاری کارگردان مستند اختاپوس که در حاشیه رونمایی از مستندش بازداشت شده بود، بعد از ساعاتی آزاد شد.
مستند «اختاپوس» با موضوع مافیای خودروسازی با حکم قضایی توقیف شد.
مستند سینمایی «خط باریک قرمز» به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رسیده است.
مستند «زمستان است» به تهیه کنندگی پیروز حناچی به جشنواره فیلم فجر رسید.
برنامه اکران فصل زمستان گروه «هنروتجربه» با نمایش ۱۲ فیلم جدید شامل فیلم های بلند داستانی، کوتاه و مستند بسته شده است.
هر جا امکان حضور چهرههای نزدیک به نهادهای دولتی و سرمایهگذاری بخش خصوصی هست، قطعا این رویداد ناچار به تغییر استراتژی و سیاستگذاریهایی است که شاید بتوان با توجه به حضور پررنگ نهادهای نزدیک به دستگاه قدرت که تهیهکنندگانِ بخش عمدهای از فیلمها بودند و صرف هزینههای زیاد برای ساختن برخی از فیلمها، به پاسخی برای آن دست یافت.
اغلبما خسرو سينايي را به عنوان فيلمسازي ميشناسيم كه هم درزمينه سينماي مستند و هم درزمينه گرايشهاي ديگر تبحر دارد. سينايي كه منتقدان ازاو به عنوان شاعر سينما ياد ميكنند البته درسرودن شعر هم تخصصدارد كه شاهد مثالش مجموعههايي چون«ترانههاي شاپركسفيد» و «اتاق صورتي» و «تاولهاي لجن» است.
روایت این فیلم از زبان مهناز، زن درگذشته، بیان میشود که در طول فیلم با جمیله، شخصیت بهبودیافته، آشنا میشود و این آشنایی منجر به تغییر نگاه او به بیماری میشود و از پس آن به نسبت مرگ و زندگی تعمیم مییابد. کارگردان تلاش کرده این تجربه ویژه را از زبان مهناز، زنی که به دلیل سرطان پستان مرده است، بازنمایی کند. این بازنمایی البته چند لایه دارد.
عضو هیئت انتخاب بخش فیلمهای مستند سی و هشتمین جشنواره فجر گفت: باید بگویم من در 10 درصد امسال نسبت به یکی دو سال پیش تغییر حیرتانگیزی نمیبینم.
امیر تاجیک مدیر سابق شبکه مستند و مستندساز مستند پرتره اردشیر زاهدی وزیر خارجه ایران را با عنوان «آخرین دیپلمات» میسازد.
یکی از اعضای هیات انتخاب فیلمهای مستند جشنواره فجر بیان کرد: رویکرد جشنواره فیلم فجر در انتخاب آثار مستند با رویدادهای تخصصی این حوزه تفاوت دارد و توجه به مخاطب عمومی در جشن ملی سینمای ایران از اصلیترین دلایل انتخاب فیلمها در این بخش است.
همیشه طرفدار فیلم مستند بودهام، چراکه عاشق داستانهای افراد واقعی هستم و در آن لحظه از اینکه دو نفر مایل به بازگرداندن من به ایران هستند، بسیار خوشحال بودم. به پشتیبانی آنها نیاز داشتم، چون نمیدانستم خودم چطور این کار را انجام بدهم. به عواقبش فکر نمیکردم، متوجه شدم که باید برای منفعتی والاتر این کار را انجام بدهم، تا فرزندخوانده بودن و پیچیدگی چنین شرایطی را به دیگران نشان دهم. روی چنین مسائلی متمرکز بودم، درحالیکه کاملا آماده بازگشت به ایران بودم.
مستند «چریکه بهرام یا ایمان به قدرت تصویر» درباره بهرام بیضایی به کارگردانی فرشید قلیپور چهارم دیماه در موزه سینما نمایش داده میشود.
مراسم رونمایی مستند «اختاپوس» عصر روز چهارشنبه ۴ دی ساعت ۱۸ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.
اسامی فیلمهای مستند راهیافته به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.