فستیوال بینالمللی فیلم مستند آمستردام (IDFA) فهرست کامل رقابتهای اصلی ۳۸مین دوره خود را اعلام کرد. این دوره که از ۱۳ تا ۲۳ نوامبر در آمستردام برگزار میشود، شامل نزدیک به ۲۵۰ فیلم از ۷۶ کشور است و با یک برنامه کوتاهها افتتاح خواهد شد تا خلاقیت و تنوع آثار کوتاه مستند به نمایش گذاشته شود.
شورای صدور پروانه نمایش آثار غیر سینمایی با عرضه یک عنوان مستند بلند موافقت کرد.
فیلم خنده در تاریکی با حضور مژگان خالقی پژوهشگر و کارگردان و عوامل فیلم رونمایی میشود.
تهیهکننده فیلمهای مستند با اشاره به سختی و مخاطرات ساخت مستند بحران، گفت: تهیهکنندگی این نوع مستندها به دلیل پیشبینیناپذیری در بحرانها، سختی هایی را می طلبد که خیلیها سراغ آن نمی روند چراکه متن و سناریویی وجود ندارد و هیچ چیز قابل پیش بینی نیست بنابراین برای رسیدن به بطن ماجرا فقط باید راهی منطقه شد.
جدیدترین ساخته سام کلانتری «جایی برای فرشتهها نیست» مستندی درباره تیم ملی هاکی زنان است که به تشکیل این گروه میپردازد و برخی از مشکلاتی که این تیم با آن مواجه است (مشکلات مالی، عدم توجه به این نوع بازی و..) را برجسته میسازد.
رئیس شورای شهر به فیلم مستند شورش علیه سازندگی که به عملکرد هاشمی رفسنجانی در هشت سال ریاستجمهوری او میپردازد، واکنش نشان داد.
سیوسهپل، زنده رود و پرندگان مهاجر در قاب جا خوش میکنند و بعد، حدیث اصغر الواری نازل میشود: «آپاراتچی قلب سینماست، اصلاً خود سینماست.»
الهام اصغری که این روزها مستند زندگیاش به تهیهکنندگی مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی در چابهار در حال ساخت است، همزمان با فیلمبرداری، رکورد جهانی شنا با دست بسته را شکست.
فیلم « از موسیقی تا سکوت» با حضور فرشید اخلاقی، کارگردان فیلم یکم دیماه در شهرکتاب «الف» اکران میشود.
یک مستندساز با بیان اینکه امسال فضای جشنواره حقیقت نسبت به سالهای قبل خلوتتر بود اظهار کرد: من به عنوان یک کارگردان دوست دارم افراد بیشتری آثارم را ببینند و امسال تنها شاهد حضور لایه اول مخاطبین بودیم و باید بتوانیم تماشاگر واقعی مستند را هم شناسایی و آگاهیبخشی ایجاد کنیم.
مستند «این بامداد خسته» با موضوع احمد شاملو، برای دومین بار در کانون فیلم خانه سینما نمایش داده می شود.
سیزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران با اهدای بیشترین جوایز به دو فیلم «جایی برای فرشتهها نیست» و «خط باریک قرمز» و انتقاداتی سیاسی و اجتماعی به پایان رسید.
اریک اشپیتزر مارلین که سابقه همکاری با ورنر هرتسوگ فیلمساز مطرح آلمانی را دارد معتقد است یک داستان خوب را حتی میتوان با دوربین سوپر هشت تصویربرداری و صدای آن را هم با دستگاه کاست ضبط کرد.
در آخرین روز جشنواره سینماحقیقت و پس از پایان نمایش فیلمها،پنج فیلم پر مخاطب سینماحقیقت در طول برگزاری جشنواره اعلام شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لزوم حمایت از سینمای مستند و بهرهگیری این گونه سینمایی از ظرفیتهای تازه اکران گفت.
کارگردان فیلم مستند صدام کن مامانمیگوید سوژههای این فیلم از بین حدود هزار قصه مربوط به زنان انتخاب شد.
نامزدهای «هنر و تجربه» سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد.
نامزدهای دریافت جایزه از بخش مسابقه ملی سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با صدرنشینی فیلم «خسوف» معرفی شدند.
بهروز بادروج از فیلمبرداران سینمای ایران معتقد است: کار کردن در سینمای مستند از داستانی لذتبخشتر است؛ اما مشکلی که در سینمای مستند وجود دارد، تکراری شدن سوژهها و روشهاست.
مسئول خرید فیلم شبکه آرته، گفت: این شبکه در ابتدا به دو زبان فرانسه و آلمانی بود اما امروز به زبانهای زیادی فعالیت میکند و هرچند هنوز به زبان فارسی برنامه نداریم اما من از شما معذرت میخواهم و آن روز را دور نمیبینم که به زبان شما هم برنامه داشته باشیم.
نصرالله مدقالچی گفت: وقتی من متنی را انتخاب میکنم باید مرا قلقلک بدهد و برایم جذابیت داشته باشد. اگر متن این قابلیت را داشته باشد که گوینده بتواند با کلمات بازی کند، به آنها موسیقی بدهد و با آن ها برقصد نتیجه کارهم قابل قبول خواهد بود.