بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
هر سال با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر، گمانه زنیهایی نیز برای حضور فیلمها در جشنواره و اینکه کدام یک از تولیدات سالانه سینمای ایران راهی فجر میشوند، در تمام رسانهها دست به دست میچرخد.
محمد رسولاف بهطور موقت آزاد شد.
دوره چهل و یکم جشنواره دولتی تئاتر به زودی از راه میرسد و مدیران آمارهایی ارایه میدهند که با هیچ جدول ارزیابی آماری نمیخواند. 1000 اثر متقاضی حضور در جشنواره با یک حساب سرانگشتی - به فرض اینکه حداقل 10 نفر درگیر کار باشند- یعنی درگیری 10هزار نفر در پروسه ساخت و ساز نمایشها. اصلا بیایید دستاندرکاران ساختن یک نمایش را 4 نفر در نظر بگیریم؛ یعنی در همین لحظه 4 هزار نفر مشغول کارند؟ اینجا برعهده خواننده گزارش است که کلاهش را قاضی کند و ببیند آیا چنین نیروی اجتماعی و هنری در سالنهای تئاتری سراسر کشور و پلاتوهای تمرین مشاهده میکند یا خیر؟
من قدری از این مشابهسازیهای غیرتئاتری مهم فاصله میگیرم و او را آپیا و کریگِ تئاتر ایران میدانم که به دگرگونی تماشاگری، طراحی و فهم صحنهای و کارگردانی تئاتر در ایران نیم قرن اخیر جلوهای خاص بخشید، چراکه نه؟ چرا نباید به وجودش افتخار کنیم؟ چرا یکبار دیگر تندترین انتقادها را متوجه مدیرانمان نکنیم که آقایان! این وجودِ ملی از داشتن مکانی ثابت برای انتقال تجارب گرانبهایش محروم است.
مل گیبسون در حال تدارک برای ساخت قسمت دوم فیلم مصائب مسیح با نام رستاخیز است؛ فیلمی که بزرگترین اثر تاریخ سینما نامیده میشود.
سینمای دهه ۶۰ را سینمای طلایی ایران میگویند. اما چه نوع فیلم هایی مردم را در روزهای جنگ به سینما آورد؟ آمار نشان میدهد که فیلمهای در ژانر مانند جنگی و حادثهای نقش بسیار مهمی داشتند. چیزی که برای سینمای حال حرف مهم دارد و میتواند راه نجات را نشان دهد.
آمار حاکی از آن است که باکسآفیس جهانی در سال ۲۰۲۲ با رشدی ۲۷ درصدی به ۲۶ میلیارد دلار رسید.
پلیس فتا با ارسال پیامک انبوه به هموطنان هشدار داد: هر گونه تماس تلفنی با خطوط شخصی مبنی بر دریافت جوایز در مسابقات رادیویی، خوش حسابی تلفن همراه و ... کلاهبرداری میباشد، لذا از واگذاری کد رمز پیامک شده در جهت جلوگیری از سرقت از حساب بانکی به افراد غیر خودداری نمایید.
مدیر مجموعه تئاتر شهر با تشریح تازهترین خبرهای مربوط به بازسازی این مجموعه، از برنامههای جدید آن خبر داد و به عنوان یک فعال تئاتر خواستار نگاه منعطفانهتر شورای نظارت و ارزشیابی شد.
موضوع نمایش آثار روز خارجی در سینماهای کشور، اتفاق بزرگی است که فواید بیشمارش، نصیب سینمای ایران و سیاستهای میانمدت و بلندمدت آن میشود.
مارتین اسکورسیزی فیلمساز مولف و کهنه کار سینما باز هم در ارتباط با وضعیت بد و بغرنج سینما صحبت کرده است.
بررسی این آثار نشاندهنده چیزی نیست جز گشودگی جامعه و تئاتری که طیف متنوعی از موضوعها و رویکردهای اجرایی را پذیرا میشود و برای عموم به نمایش میگذارد. مردم و هنرمندان در کنار هم به موضوعها و مسائل مبتلابه انسان و جامعهای که در آن زندگی میکنند، میاندیشند؛ بیآنکه قرار باشد تفکری مانع بیان نظر و اندیشه دیگری شود. این درحالی است که گاردین تازه به مرور بعضی آثار یکسال گذشته پرداخته است، تعداد قطعا بیشتر است.
«سینماهای «پارس» و «مرکزی» واقع در میدان انقلاب تهران، درحالحاضر تعطیل هستند و مالکان آنها به تازگی مجوز تغییر کاربری آن را دریافت کردهاند و غیر از این دو سینما، پنج سینمای «حافظ»، «عصر جدید»، «اروپا»، «استیل» و «سعدی» دیگر سینماهای پایتخت هستند که انجمن سینماداران نامه تغییر کاربری آنها را به ارشاد ارسال کرده و مورد موافقت قرار گرفتهاند.
اکران فیلمهای خارجی یا نمایش فیلمهای توقیفی ایرانی از جمله پیشنهادهایی است که این روزها از زبان برخی از اهالی سینما مبنی بر گذر از وضعیت بحرانی سینماها پیشنهاد میشود. «فکر میکنم در شرایط فعلی هر راهکاری که بتواند به سینما جانی دوباره دهد باید دنبال شود، که یکی از این راهها میتواند اکران چند فیلم خارجی خوب باشد.
۲۶ آذرماه شروع ماجراقصه بازداشت ترانه علیدوستی از ۲۶ آذرماه شروع شد. خبر بازداشت او ازسوی مینا اکبری، مستندساز منتشر شد و بعد از آن، خبرگزاری میزان وابسته به قوهقضائیه بازداشت او را تایید کرد بعد از ۱۸ روز تجربه بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین، عصر روز چهارشنبه ۱۴ دیماه با قرار وثیقه سنگین آزاد شد
دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر از تعویق در اعلام اسامی فیلمهای بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره خبر داد.
سایت «سینماتیکت» که سال گذشته اقدام به انتشار پیش از موعد لیست نامزدهای نهایی جشنواره فیلم فجر کرده بود، امسال از فرآیند بلیتفروشی جشنواره محروم خواهد شد.
وکیل مدافع ترانه علیدوستی از آزادی موکلش با تودیع وثیقه خبر داد.
سالها پیش شبکه افق با ماموریت تولید محتوای انقلابی در صداوسیما آغاز بکار کرد و تلاش کرد با استفاده از ظرفیت های انقلابی برای این قشر از جامعه محتوای تلویزیونی تولید کند اما در برخی از مقاطع تولیدکنندگان برنامه در شبکه افق این حقیقت را فراموش کردند که شبکه افق یک شبکه سراسری است که همه مردم می توانند محتوای ان را دنبال کنند و بایستی نسبت به حساسیت های افکارعمومی توجه ویژه داشته باشد.
فارغ از اینکه مخملباف بهعنوان یک فیلمساز نوظهور انقلابی بود که بعد به فیلمسازی ضدانقلابی تبدیل شد نمیتوان جایگاه و تاثیرگذاری او بر سینمای ایران را بهویژه در دهه ۶۰ و اساسا شکلگیری سینمای انقلابی دستکم گرفت.