بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
وکیل مدافع جعفر پناهی -کارگردان سینما- از پذیرش اعاده دادرسی پرونده موکلش از سوی دیوان عالی کشور خبر داد.
مخاطب این هالیوود شیعی، چهکسانی خواهند بود؟ سوالی که طالبینژاد در پاسخش میگوید: «آمریکا وقتی هالیوود را برپا میکند، مردم کل دنیا را مخاطب خود میداند و فیلمهایش را به تمام جهان عرضه میکند، شما اگر بخواهید فیلم شیعی بسازید، میخواهید به کجا صادرش کنید؟
در روزهایی که سینماگران و سینماداران؛ هیچکدام رغبتی برای اکران فیلمهای سینمایی ندارند، انیمیشن لوپتو با اکران یک هفتگی توانست صدرنشین جدول فروش شود و خانوادهها را با سینماآشتی دهد.
تعطیلی ۴۵ روزه تماشاخانههای نمایشی در کشور، تئاتر را با رخوت و رکودی جدی روبهرو کرده بود و هنوز آثار آن مشهود است؛ اما حالا آثار جدیدی به اجرا در میآیند، بلکه به این پیکر بی جان، جانی دوباره بدهند.
وقتی در سیاستگذاریها به واقعیت موجود بیاعتنا هستیم، صرفا به رویکردهای یک گفتمان فرهنگی و اجتماعی خاص بها میدهیم و اساسا اقتصاد و مخاطبشناسی سینما را در سیاستگذاریها لحاظ نمیکنیم، آنچه باید منتظرش باشیم یک سینمای فقیر و ورشکستهای خواهد بود که تماشاگر نخواهد داشت. سینمای بدون تماشاگر هم، سینمایمرده است که اکران بهترین فیلمها هم نمیتواند احیایش کند.
در گفتگو با یکی از سالندارانی که نخواست نامش افشا شود عیان میشود اداره کل هنرهای نمایشی به بهانههای مختلف از دادن هر گونه مجوز برای نمایشهای آینده ممانعت میکند. حتی شایعه بر آن است که مدیرکل هنرهای نمایشی نیز این روزها به دفترش نمیرود و اختلافات در معاونت هنری بر سر چگونگی مدیریت تئاتر به اوج خود رسیده است
با اعلام فهرست شبکههای پخشکننده مسابقات جامجهانی ۲۰۲۲ قطر که حق پخش این رویداد ورزشی را خریداری کردهاند، نام صداوسیما در جدول رسانهای که به طور مستقیم این بازیها را خریداری کرده باشد، به چشم نمیخورد؛ بر این اساس با تاکید قطعی مسوولان رسانه ملی و وزارت امور خارجه مبنی بر خرید قانونی این رقابتها، آنچه مسلم است، صداوسیما با یک واسطه توانسته به حق پخش مسابقات جام جهانی قطر دست پیدا کند.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار «جیم کیمل» را به عنوان مجری مراسم اعطای جوایز اسکار ۲۰۲۳ انتخاب کرد.
بنیاد فرهنگی روایت فتح متولی تخصصی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است. این مجموعه در تقابلی متضاد با حوزه هنری و سازمان اوج تصمیم گرفته است که اصلا هزینهای برای تئاتر نکند، بلکه آن چیزهایی را هم که دارد از دست بدهد. در رابطه با این بنیاد زیاد نمیتوان سخن گفت؛ چراکه از ابتدای امسال استفادهای از بودجه بیش از 2 میلیاردی تولید تئاتر آن در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در گاوصندوق است و تازه دو هفته پس از 10 ماه متوجه شدند که اصلا انجمن تئاترشان مدیر ندارد.
از صدیقه دولتآبادی پنج نمایشنامه در دست داریم که همه آنها در کانون بانوان و توسط خود او و سایر زنان عضو کانون در آن سالها اجرا شدهاند: «پریروز، دیروز، امروز» 1316، «مرد نادان» 1321، «زندگی ایلیاتی» 1321، «من مدیره زندگی و مادر میخواهم» 1322 و «زندگی چیست» 1322 آثاریاند به قلم او.
فروش گیشه سینمای چین در مقایسه با سال گذشته ۳۵ درصد و در قیاس با آمارهای پیش از دوران کرونا بیش از ۵۰ درصد نزول یافته است.
فیلم زندگینامه علیرضا بیرانوند با نام «بیرو» از چهارشنبه هفته پیش اکران شده و تا زمان نوشتن این گزارش، مطابق آمار سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) در هر سانس ۴.۲۷تماشاگر حین پخش فیلم در سالن حضور داشتهاند.
تا امروز تنها ۸ فیلم از آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر در سینماها اکران شدهاند و آنچه مشخص است این است که صاحبان باقی این آثار همچنان تمایلی به نمایش فیلمهای خود ندارند.
سی و پنجمین جشنواره فیلم «توکیو» با اعطای دو جایزه اصلی به فیلمهای «جنگ جهانی سوم» و «پروانه ها فقط یک روز زندگی میکنند» به کار خود پایان داد.
اصغر فرهادی که در انتظار اعلام رای درباره دعوای حقوقی پیرامون سرقت ایده فیلم «قهرمان» است، با اتهامات مشابه دیگری نیز روبهرو شده است.
نوشت: مدیرکل نظارت بر عرضه سازمان سینمایی در تلاش برای رفع مشکل اکران فیلمهایی است که بخاطر مشکل حجاب بازیگرانشان توقیف شدهاند.
شاهین سرکیسیان 1345 فوت میکند و تمام آنهایی که با او کار کرده بودند، میدانستند ماجرا از چه قرار است چرا هیچ یک جریان را در آن سالها رسانهای نکردند، فاش نکردند و طرح مساله به بعد از انقلاب منتقل شد؟ یکی از نظریههایم این است، چون کسانی که در واقعه دستی داشتند در مسند قدرت مراکز تئاتری قرار میگیرند و اگر کسی حرفی میزد باید با تئاتر و صحنه خداحافظی میکرد.
سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد فیلمهای داخلی از جمله «روشن»، «چپ راست» و ...را توقیف میکنند در حالی که کمپانیهای بینالمللی حاضرند بیش از ۵۰۰ هزار دلار برای خرید حق رایت این فیلمها و اکران آن در دیگر کشورها هزینه کنند.
اواخر ریاست علی عسگری در رسانه ملی بود که مدیران ساترا در تلاش بودند با تصویب قانونی در مجلس حضور خود را در فضای تولید و نمایش شبکه نمایش خانگی به شکل رسمی ادامه دهند و این موضوع تا حدود زیادی محقق شد؛ البته نمیتوان نادیده گرفت که در چند سال اخیر هم به نوعی ساترا با داشتن چند تأییدیه از نهادهای حکومتی نظارت کامل را بر پلتفرمها داشته است.
در هفت روز گذشته هر سانس از سینماهای کشور حدود ۱۲ مخاطب داشته است.