بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
مقصود نعیمی ذاکر به عنوان مدیرعامل جدید خانه تئاتر انتخاب شد.
فراخوان نوزدهمین جشنواره بینالمللی عروسکی تهران – مبارک با یک بدعت تاملبرانگیز انتشار یافت. دبیرخانه جشنواره در نخستین گام تصمیم گرفت بعد از هجده دوره نام و تصویر چهره شناخته شده و جهانیِ عروسکی ایران، یعنی «مبارک» را از پوستر فراخوان خود حذف کند.
جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران نسبت به معرفی نمایندگان تهیهکنندگان برای حضور در انتخابات خانه سینما اعتراض کردند.
سانسور همواره جزئی جداییناپذیر از اجرای آثار نمایشی بوده اما آنچه در چهارماه نخست امسال رخ داده، بهاعتقاد بسیاری از فعالان تئاتری بدعت در امری کهنه است؛ تنها در یک فصل، هفت نمایش آنهم بدون تذکر یا اطلاع قبلی به صاحبان آثار توقیف شدند. علت؟ فشار نهادهایی خارج از بدنه وزارت ارشاد. دلیلی که گاه با صراحت و گاه در لفافه خطاب به کارگردانهایی که آثارشان توقیفشده، گفته میشد. آن نهادهایی که از دیرباز «بینام و نشان» برای تئاتر و تئاتریها خطونشان میکشیدند در دوره مدیریت جدید تئاتر، نه ابایی از برده شدن نامشان دارند و نه مماشات با خطوطقرمز نامشخصشان را برمیتابند. نهادهایی که هرروز فربهتر از قبل میشوند و با یک تلفن، نسخه یک نمایش را گاه برای همیشه میپیچند.
رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران از مخالفت شهرداری پایتخت با پیشنهاد برخی هنرمندان برای دیوارکشی در اطراف تئاتر شهر به منظور جداکردن این مجموعه از آسیبهای اجتماعی حاشیه آن خبر داد.
تنها با بررسی کارنامه هشت هنرپیشه زنی که از ایران رفتهاند، به عدد ۱۵۳ فیلم سینمایی و ۶۳ اثر تلویزیونی میرسیم که دیگر از صداوسیما پخش نمیشوند. در این فهرست ۲۱۶تایی تعدادی از بهترین و فاخرترین آثار سینما و تلویزیون ایران را میتوان یافت.
بحث برسر متن است. صادقی میگوید ترجمه سعیدی از متن سوفوکل پر از ایراد است و به درد کار دراماتیک نمیخورد. میگوید با متن فرانسه قیاسش کرده و فهمیده سعیدی برحسب مقتضیات چیزهایی را حذف کرده است و البته زبانش هم نامناسب برای اجراست، پس خودش آستین را بالازده تا متن را بازترجمه کند؛ اما پسیانی میگوید: «متن آقای سعیدی برای من قابل احترام است.
۳۱ تماشاخانه پایتخت در حالی در دهه سوم تیر ماه از ۸۰ نمایش پذیرایی میکنند.
مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را آذرماه ۱۴۰۱ به صورت حضوری و همچنین نمایش برخط (آنلاین) به شکل رقابتی برگزار خواهد کرد.
ساندنس هر سال در ماه ژانویه رقابت مستندها در اسکار را آغاز میکند و پس از آن جشنوارههای بعدی در فصل شلوغ جوایز، نقش کلیدی در جلب توجه به فیلمها را دارند.
هر نوع توبیخ غیرتئاتری و غیرهنری به تئاتر ضربه میزند. همه ما چارچوبهای فرهنگی را به خوبی میشناسیم و نیازی نداریم کسی به ما بگوید چه کنیم یا نکنیم. متاسفانه چون این افراد - ممیزها - به زبان تئاتر و تکنیک و ارزشهای زیباشناسی تئاتر مسلط نیستند، دستور حذف میدهند. هرچه که متوجه نشوند، دستور حذفش را صادر میکنند. من اگر از یک شخصیت خارجی هم دفاع کنم به من میگویند ترویج فرهنگ غربی کردهای، اگر وضعیت داخلی را نقد کنم هم میگویند سیاهنمایی است.
اسماعیل شنگله بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
جایزه سال ۲۰۲۲ «استاد سینما» در فلورانس ایتالیا به اصغر فرهادی کارگردانی ایرانی اعطا خواهد شد.
لیلا حاتمی به عنوان یکی از داوران بخش مسابقه اصلی هفتاد و نهمین جشنواره بینالمللی ونیز انتخاب شد.
اصناف سینمایی خواستار رعایت قانون و حقوق شهروندی برای سینماگران شدند
هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم ملبورن در کشور استرالیا میزبان ۶ فیلم ایرانی در بخشهای مختلف خواهد بود.
فراخوان چهلویکمین دوره جشنواره فیلم فجر درحالی منتشر شده که این فراخوان با ۱۱ مورد تفاوت به نسبت جشنواره سالیان گذشته، درصدد چابکسازی برآمده است.
نزدیکترین و محتملترین مسیری که در تمامی این سالها برای بازیگرشدن افراد گمنام مطرح بوده، دریافت پول است. یعنی هنرجویی که تمامی راهها را برای بازیگرشدن طی کرده است، وقتی از ادامه راه از مسیر قانونی و حرفهای خسته میشود یا خود پیشقدم میشود یا با پیشنهادهای عجیب جنسی، مالی، شراکت و... مواجه میشود تا بتواند پای خود را در سینما باز کند.
«همیشه کسانی بودهاند که با تکیه بر صندلی دولتی درباره هنر حرف زدهاند. اینها معمولا درباره یک فرهنگ مقرر حرف میزنند و دوست هم دارند که نظرهایشان بهعنوان اصول مدون هنر مورد قبول هنرمند هم باشد. حق دارند خط و مشی خودشان را عنوان کنند. چون آنها به جنگ نظامی رفتهاند و آن را شکست دادهاند که هنرمندان با سرنیزههای کوچکشان نتوانستند بلایی سرش بیاورند. آنها سپرهای بزرگی داشتهاند و به همین دلیل هم جنگ را بردهاند.»
کشاورزان اهل جنوب میدانند که تفاوت هست میان کاشتن هسته خرما در خاک به شکل افقی یا عمودی؛ آنها باخبرند که نتیجه هر دو در نهایت میشود درخت زیبای نخل ولی با یک تفاوت مهم، یکی محصول میدهد و دیگری خیر! حال باید دید آقایانی که دوستانشان یک دهه قبل هسته خصوصیسازی تئاتر را کج در خاک فرو کردهاند برای کاهش بیعدالتی فرهنگی و کمبود زیرساخت چه راهحلی دارند.