بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
سازمان سینمایی اعلام کرد: پروانه نمایش فیلم سینمایی "برادران لیلا" به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات از سوی تهیهکننده و کارگردان آن صادر نمیشود.
اینکه هنرمندان بااستعداد و جوان یا آنها که عمری در این راه مو سپید کردهاند، کوچکترین واکنشی به رویکرد دستوری، سفارشی و حذفی مدیریت جدید نشان ندادند، بهتنهایی نشاندهنده خارج شدن «تئاتر شهر» از معادلات روز هنرهای نمایشی کشور است.
هفته گذشته بزرگترین و سریعترین سرقت بانکی در ایران انجام شد و به همان سرعت هم سارقان دستگیر شدند. در جهان نوشتن داستان و ساختن فیلم درباره سرقت جذابیت خاصی برای مخاطبانش دارد که از چند و چونش در مقایسه با ایران با سیامک گلشیری، رماننویس، گفتوگو کردهایم.
کارگردان و نویسنده نمایش پروین میگوید: چیزی که من از جریان کلی تئاتر کشور یا حداقل در تئاتر تهران میبینم، این است که تئاتر روز به روز از فکر و دغدغه و مساله مندی و پرسشگری تهی شده و بیشتر و بیشتر به سادهسازی مساله و سرگرم کردن مخاطب فکر میکند و این نوید خوشایندی برای آیندهی تئاتر ما نمیدهد.
در شرایط کنونی، سینماها به اصلیترین پایگاههایی تبدیل شدهاند که میتوانند با کشیدن ترمز فیلمسوزی، سهم بسزایی در عدالت نمایش آثار داشته باشند؛ پارامتری که این روزها با برخورد سلیقهای برخی سینماداران، خدشهدار شده است.
بلیتفروشی نمایش «دختران بابا آنتون» در تیوال، به کارگردانی مریم صادقی که در چند روز اخیر، پخش تیزری از آن در بهشت زهرا(س) خبرساز شده بود، به دستور ادارهکل هنرهای نمایشی متوقف شد.
«ژان-لویی ترنتینیان» بازیگر کهنهکار و از برجستهترین چهرههای موج نوی سینمای فرانسه در سن ۹۱ سالگی درگذشت.
کمرونقی بیش از حدِ انتظارِ سینماها این پرسش را ایجاد میکند که کجای کارِ چرخ سینما لنگ میزند که کار به فروشهای بسیار اندک و استقبالِ کم مخاطبان از فیلمها رسیده است؟
طی چند ماه اخیر شرایط اکران در سینمای ایران با انحلال شورای صنفی نمایش و راهاندازی شورای راهبردی اکران بسیار پیچیده شده و بسیاری از سینماگران به اعتراض علیه تصمیمات گرفته شده از سوی سازمان سینمایی در این مورد پرداختهاند و درباره آینده سینمای ایران در حوزه اکران هشدار دادهاند.
هرساله در اواسط ششمین ماه میلادی، جمعی از منتقدان اروپائی و آمریکایی، اقدام به معرفی بهترین فیلمهای نیمسال اول میکنند. فهرستی که امسال هم با مشارکت ۸۷ منتقد و معرفی ۲۰ فیلم اعلام شد.
بیاغراق میتوان گفت از میان نسل جدید تئاتر ایران محمد مساوات با آثار درخشان خود در چند ساله اخیر، در تئاتر ایران به جایگاه رفیعی دست یافته بیآنکه بخواهد شلنگتختهای بیندازد یا دچار منیت و ادعاهای کاذبی شود.
شاید بتوان جسارت فیلم در نمایش نابسامانیهای اجتماعی را ستود؛ با اینحال «مجبوریم» در نهایت چیزی فراتر از نمایش سیاهی و تلخی نابسامانیهای اجتماعی تصویر نمیکند؛ بیآنکه حرف زیادی در مورد تقابل مرکزی و مهمش(تقابل قانون و اخلاق) داشته باشد.
آوانسیان درباره نعلبندیان میگوید: «از میان نمایشنامهنویسان ایرانی، نعلبندیان، کسی است که برای من حداقل یک مکمل است. چیزهایی را که من کم دارم، در مقابلم قرار میدهد. یک ماده اولیه نمایشی خوب را در اختیار بازیگر و کارگردان قرار میدهد. حرفی که برای پژوهشی هم گفته بودم: با متنهای او از سطحهای مختلف میشود بازی کرد...»
مراسم اعطای جوایز سالانه تئاتر تونی با کسب بیشترین جوایز برای نمایشهای «سهگانه لِمان» و «کمپانی» برگزار شد.
محمد مهدی عسگرپور به عنوان مدیر عامل جدید خانه هنرمندان ایران انتخاب شده است.
آمار ثبتشده در گیشه حکایت از افزایش استقبال مخاطبان از فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» همزمان با فروش بلیت نیمبها برای این فیلم در روز ولادت امام رضا(ع) دارد.
کاظم دانشی کارگردان «علفزار» نسبت به پخش نشدن تیزرهای این فیلم از صداوسیما اعتراض کرد.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: مسئله ایمنی ساختمانها یکی از مسائل جدی میراث فرهنگی است اما محدودیتهای اعتباری غیر از اینکه به مسئله اصل مرمت بازمیگردد، حفظ معماری و هویت بنای تاریخی را هم شامل میشود.
چهار فیلم جدید اکران شده در سینماها، در مدت دو روز فقط حدود ۳۰۰ میلیون تومان بلیت فروختهاند و استقبال کم مخاطبان از سینما سبب شده برخی بخشکنندهها از اکران فیلمهایشان - بهرغم اعلام قبلی - منصرف شوند.
روحالله جعفری، کارگردانی که برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر نوبت داشته، با انتقاد از پایبند نبودن مدیر جدید این مجموعه به تعهدات پیشین معتقد است که این مساله بدعتی نادرست و ویرانگر است.