بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
"هدف ما به نمایش گذاشتن تصویری ست، دیگرگونه از عباس کیارستمی نه صرفا به عنوان فیلمساز بلکه به مثابه نمونه ای منحصر به فرد از هنرمند مطلق که نگاه کنجکاوش را در جستجوهای شاعرانه اش در شاخههای مختلف هنر همیشه حفظ کرده است."
نمایش «بانوی محبوب من» به کارگردانی گلاب آدینه با حضور نورا هاشمی پاییز در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه می رود.
مجید رحمتی با اشاره به آمادگی برای اجرای یک نمایش کارگاهی و آزمایشگاهی، از موانعی که منجر به انصراف نمایش «پروین» حسین کیانی از اجرای عمومی شده است، انتقاد کرد.
علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی و معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دار فانی را وداع گفت.
جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره بلغارستان به زندهیاد علی انصاریان برای فیلم «کولبرف» رسید.
در حالی که جشنواره فیلم کن دو روز پیش فهرست فیلمهای حاضر در این دوره را اعلام کرد، اما غیبت یک فیلم محبوب جشنواره در این فهرست محسوس بود.
سازماندهندگان جشنواره فیلم کن اسامی فیلمهای حاضر در این دوره جشنواره را اعلام کردند و از فیلم جدید اصغر فرهادی نیز در بخش رقابتی نام بردند.
نسخه تصویری مسترکلاس مهرداد اسکویی چهره بینالمللی سینمای مستند با مسترکلاس مهرداد اسکویی تحت عنوان «تجربههای من در نزدیک شدن به شخصیتها» منتشر شد.
مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف به صورت مجازی برگزار شد.
در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر نیز چند فیلم ایرانی رونمایی شد که برخی از آنها پیشتر بهواسطه جوایز جهانی و حاشیههایی که برای عدمحضور در جشنواره ملی فجر رقم زده بودند، به نامهایی آشنا تبدیل شده بودند. همچنان جشنواره جهانی زیر سایه این گمانه قرار دارد که مأمنی است برای فیلمهای دهانپرکنی که به هر دلیل نتوانستهاند جواز حضور در فجر ملی را بهدست آورند.
ترجمه كتاب «ارگاست در پرسپولیس» به قلم ای.سی.اِچ. اِسمیت رماننویس و روزنامهنگار انگلیسی نمونهای است كه یك قطعه از پازل حضور گروه پیتر بروك را دراختیار ما میگذارد. او و دیگر مهمانان خارجی جشن هنر شیراز با سفر به ایران در دهه پنجاه خورشیدی و اجرای آثار نمایشی كه بعضیشان بعدا همراه با نام ایران در معتبرترین شناختنامههای تئاتر جهان به ثبت رسید، به واسطه همین حضور، ناخواسته بر آتش اختلافهای داخلی جریانهای متفاوت تئاتری ایران (یا به بیان بهتر، تهران) در آن روزگار دمیدند.
قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی با ارایه توضیحاتی درباره میزان و نحوه هزینهکرد بودجه تئاتر عنوان کرد که در جریان جزییات کمک ۳۵۰ میلیاردی به هنرمندان نیست.
در پلتفرم ها مخاطب پول میدهد تا از محصول با کیفیت استفاده کند ولی در تلویزیون مخاطب برای برنامه پخش شده به صورت مستقیم پولی نمیدهد و اینجا شروع مشکل است.
معضلات قرارداد گروههای نمایشی مساله تازهای نیست. سالهاست جامعه تئاتری با مشکلات گوناگونی در زمینه قراردادهای خود رو به رو هستند ولی آنچه این مساله تکراری را همچنان نو نگه میدارد، تغییراتی است که در هر دوره اتفاق میافتد و عموما هم، خانواده تئاتر بوی بهبود از این تغییرات حس نمیکند.
جلیلی که بعد از ساخت 15فیلم برای اولین بار مجوز نمایش گرفته است، میگوید: سالها پیش در یک برنامه زنده رادیویی که آقای شمقدری هم آن سوی خطش بود، از ایشان پرسیدم به خاطر بازیهای سیاسی فیلم مرا توقیف کردید یا به دلیل دفاع از فرهنگ و تفکر اسلامی؟ اگر به خاطر سیاسیبازی است، باید خسارتهای روحی و روانی و اجتماعی را که بر من و خانوادهام وارد شد، جبران کنید ولی اگر به دلیل دوم است، از این پول میگذرم چون خودم هم مسلمانم.
بیشتر از یک سال است که به خاطر شیوع ویروس کرونا تئاتر تعطیل است. نگاه نکنیم به این باز شدنهای هر از گاهی تماشاخانهها، نگاه نکنیم به جشنواره تئاتر فجر و دیگر جشنوارهها. اینها حتی مسکّن هم نیستند چه رسد به اینکه بخواهیم اسمش را بگذاریم بازگشایی تئاتر.
محمدرضا حیاتی بهره مندی از اختیار کافی برای مجری مناظره ها را از ضروریات اجرای چنین برنامه هایی عنوان و در عین حال خاطرنشان کرد که صداوسیما اغلب مجری برنامه هایی مانند مناظره را در پرسیدن سوالات محدود میکند.
بابک خرمدین امروز در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.
«آمده بودیم اینجا بمیریم»، «باعث»، «نشخوار»، «تراژدی زمین و دلقکها» و «تلخک و قندک»، ۵ نمایشی هستند که در هفته جاری اجرای خود را در تالارهای نمایشی تهران آغاز کردند.
با وجود آنکه سینماها از خطر تعطیلی پیاپی ناشی از اوج و فرودهای کرونا تا حدودی دور ماندهاند، اما هنوز تعداد قابل توجهی از سینماداران تهران حاضر به بازگشایی سالنهای خود نشدهاند و مهمترین دلیل آن را نبود فیلم مخاطب پسند، هزینه بالای سینما در صورت بازگشایی و نیز روند کند واکسیناسیون اعلام میکنند.