بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر نیز چند فیلم ایرانی رونمایی شد که برخی از آنها پیشتر بهواسطه جوایز جهانی و حاشیههایی که برای عدمحضور در جشنواره ملی فجر رقم زده بودند، به نامهایی آشنا تبدیل شده بودند. همچنان جشنواره جهانی زیر سایه این گمانه قرار دارد که مأمنی است برای فیلمهای دهانپرکنی که به هر دلیل نتوانستهاند جواز حضور در فجر ملی را بهدست آورند.
ترجمه كتاب «ارگاست در پرسپولیس» به قلم ای.سی.اِچ. اِسمیت رماننویس و روزنامهنگار انگلیسی نمونهای است كه یك قطعه از پازل حضور گروه پیتر بروك را دراختیار ما میگذارد. او و دیگر مهمانان خارجی جشن هنر شیراز با سفر به ایران در دهه پنجاه خورشیدی و اجرای آثار نمایشی كه بعضیشان بعدا همراه با نام ایران در معتبرترین شناختنامههای تئاتر جهان به ثبت رسید، به واسطه همین حضور، ناخواسته بر آتش اختلافهای داخلی جریانهای متفاوت تئاتری ایران (یا به بیان بهتر، تهران) در آن روزگار دمیدند.
قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی با ارایه توضیحاتی درباره میزان و نحوه هزینهکرد بودجه تئاتر عنوان کرد که در جریان جزییات کمک ۳۵۰ میلیاردی به هنرمندان نیست.
در پلتفرم ها مخاطب پول میدهد تا از محصول با کیفیت استفاده کند ولی در تلویزیون مخاطب برای برنامه پخش شده به صورت مستقیم پولی نمیدهد و اینجا شروع مشکل است.
معضلات قرارداد گروههای نمایشی مساله تازهای نیست. سالهاست جامعه تئاتری با مشکلات گوناگونی در زمینه قراردادهای خود رو به رو هستند ولی آنچه این مساله تکراری را همچنان نو نگه میدارد، تغییراتی است که در هر دوره اتفاق میافتد و عموما هم، خانواده تئاتر بوی بهبود از این تغییرات حس نمیکند.
جلیلی که بعد از ساخت 15فیلم برای اولین بار مجوز نمایش گرفته است، میگوید: سالها پیش در یک برنامه زنده رادیویی که آقای شمقدری هم آن سوی خطش بود، از ایشان پرسیدم به خاطر بازیهای سیاسی فیلم مرا توقیف کردید یا به دلیل دفاع از فرهنگ و تفکر اسلامی؟ اگر به خاطر سیاسیبازی است، باید خسارتهای روحی و روانی و اجتماعی را که بر من و خانوادهام وارد شد، جبران کنید ولی اگر به دلیل دوم است، از این پول میگذرم چون خودم هم مسلمانم.
بیشتر از یک سال است که به خاطر شیوع ویروس کرونا تئاتر تعطیل است. نگاه نکنیم به این باز شدنهای هر از گاهی تماشاخانهها، نگاه نکنیم به جشنواره تئاتر فجر و دیگر جشنوارهها. اینها حتی مسکّن هم نیستند چه رسد به اینکه بخواهیم اسمش را بگذاریم بازگشایی تئاتر.
محمدرضا حیاتی بهره مندی از اختیار کافی برای مجری مناظره ها را از ضروریات اجرای چنین برنامه هایی عنوان و در عین حال خاطرنشان کرد که صداوسیما اغلب مجری برنامه هایی مانند مناظره را در پرسیدن سوالات محدود میکند.
بابک خرمدین امروز در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.
«آمده بودیم اینجا بمیریم»، «باعث»، «نشخوار»، «تراژدی زمین و دلقکها» و «تلخک و قندک»، ۵ نمایشی هستند که در هفته جاری اجرای خود را در تالارهای نمایشی تهران آغاز کردند.
با وجود آنکه سینماها از خطر تعطیلی پیاپی ناشی از اوج و فرودهای کرونا تا حدودی دور ماندهاند، اما هنوز تعداد قابل توجهی از سینماداران تهران حاضر به بازگشایی سالنهای خود نشدهاند و مهمترین دلیل آن را نبود فیلم مخاطب پسند، هزینه بالای سینما در صورت بازگشایی و نیز روند کند واکسیناسیون اعلام میکنند.
در خبری رسمی از سوی مدیر امور جشنوارههای فیاپف و همچنین دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام شد که جشنواره جهانی فیلم فجر ثبت جهانی شد.
اخیرا خبر رسید که مجلس برای حمایت از هنرمندان ۳۵۰ میلیارد تومان مصوب کرده است ولی ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر هم مانند دیگر اعضای این تشکل میگوید، هیچ جزییاتی درباره چگونگی پرداخت این مبلغ حمایتی نمیداند.
حالا «جهانمحلیسازی» حاوی یک غافلگیری هست؛ نتفلیکس قصد دارد محتوای محلیسازی شده خود را در سطح جهانی فراتر از بازارهای محلی توزیع کند. برد جهانی نتفلیکس کلیشههای قدیمی را از بین نمیبرد.
آنچه امروز میخوانید بررسی کارتونهایی است که دهه شصتیها از تلویزیون میدیدند و اینکه هرکدام از این کاراکترهای خیالی در چه فضایی از دنیای آن روز طراحی میشدند.
یک پژوهشگر رسانه درباره ی وضعیت این روزهای رسانه ها می گوید: «آنچه این روزها از رسانه ها دیدیم، همه دوربین و موبایل به دست و هیجان زده می کوشند در خط اول پوشش خبری باشند، با «ویس رکوردر»ها و دوربین هایشان حرف های زن و مردی (والدین بابک خردمین) را ضبط و پخش می کنند که هنوز رسیدگی به پرونده شان (در جایگاه قاتل) پایان نیافته و معلوم نیست چه میزان از سخنانشان واقعی و چه میزان تخیل و یا ملغمه ای از توهم و واقعیت است؟»
رییس انجمن سینماداران خبر میدهد که درخواست برای تفییر کاربری سالنهای سینما ، در سال جدید هم متوقف نشده و در دو ماه ابتدایی ۱۴۰۰ چند سینما در تهران و شهرهای دیگر خواستار تغییر کاربری و استفادهای دیگر از سینماهای خود شدهاند.
فیلمهای راهیافته به بخشهای مختلف سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، به تفکیک هر بخش معرفی شد.
حسین کیانی که قصد داشت بهار امسال نمایش «پروین» را درباره زندگی و شخصیت پروین اعتصامی روی صحنه ببرد، با نوشتن یادداشتی انصراف خود را نه تنها از اجرای این نمایش بلکه از کلیت تئاتر اعلام کرد. او که آرزو داشت با اجرای این اثر نمایشی، از صحنه تئاتر خداحافظی کند، میگوید که رویای اجرای این نمایشنامه را در واژگان متن خود جستجو خواهد کرد.
کوین اسپیسی قرار است پس از ۴ سال در فیلمی به کارگردانی فرانکو نِرو کارگردان ایتالیایی نقشآفرینی کند.