بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
«آقا مرتضی» عنوان مجموعهای هفت قسمتی است که پخش تلویزیونی آن در آستانه سالگرد شهادت شهید آوینی واکنشهای بسیاری به همراه داشت؛ واقعیت درباره ابهامات و اتهامات مطرح شده درباره این مستند چیست؟
یکسوم کل فروش سال در اختیار یک فیلم قرار دارد و دوسوم دیگر از فروش 88 فیلم بهدست آمده است. به بیان دیگر، نمایش 88 فیلم سینمای ایران در سال پیش به 6 میلیارد و 700 میلیون تومان هم نرسیده است و از اینجا میتوان عمق فاجعه را بهتر و روانتر متوجه شد.
مسلما این افت شدید در تجارت سینمایی جهان با شیوع ویروس کرونا مرتبط بود اما حقیقت این است که در این دوران شاهد شتابگیری روندهایی بودیم که پیش از شروع پاندمی هم با سرعتی آهستهتر درحال پیشرفتن بودند. مثلا پخشهای جریانی یا همان VOD.
در کمتر از یک هفته پس از انتقال سینما و تئاتر به گروه مشاغل ۲ و بازگشایی آنها در شرایط نارنجی، با قرمز شدن وضعیت کرونایی در پایتخت، بار دیگر این دو صنف با تعطیلی کرونایی مواجه شدند!
نوروز امسال شاهد بودیم که چگونه سریالها و برنامههای که ویاودیها و سامانههای عرضه آنلاین محصولات منتشر کردند، توانستند تتمه مخاطبان صداوسیما را نیز تا حد زیادی به سوی این شبکهها هدایت و رقابت را به نفع شبکه نمایش خانگی تمام کنند.
«نرگس» حتی تا این زمان جسورانهترین و ماندگارترین فیلم در كارنامه بنیاعتماد محسوب میشود. حضور زنهای آسیبپذیر جنسی در سینمای بعد از انقلاب شاید با فیلم نرگس نمود پیدا كرد. نرگس در زمان خود و تا امروز بر خلاف ظاهر خود فیلم لطیفی بود. خشونت و لطافت برآمده از دل فیلم انگار به نوعی الهامگرفته از اشعار فروغ باشد.
«مرگ بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف تعداد بسیار زیادی قرص اعصاب و روان».
اصولگرایان توقف پخش «گاندو 2» را نتیجه «فشار دولت» خواندند دولت اعلام كرد كه «سریال ناقص در كنداكتور پخش قرار گرفته بود»
ساداتیان: این پرسش از تلویزیون مطرح است كه اگر رسانه ملی میخواهد آنتنش را با محصولات سینمایی پر كند، چرا از محصولات دیگر سینمایی استفاده نمیكند. در سینما سالی صد فیلم ساخته میشود چرا مسوولان رسانه ملی به خرید این فیلمها فكری نمیكنند؟ چرا تلویزیون سالیان سال است نسبت به محصولات سینمایی موضع دارد و بعضا به فیلمها توجهی نمیكند.
«آن زمان به رغم بمبارانهای متعدد، هیچكس قصد بستن سالنهای تئاتر را نداشت. اما اگر ابتدای شروع نمایش صدای آژیر به گوش میرسید، نمیتوانستیم تا قبل از 7 صبح روز بعد از سالن خارج شویم. تماشاچیان تمام شب را روی صندلیهایشان بیحركت مینشستند.
گرچه در دوران کرونا انجام یکسری از فعالیتهای جمعی به فضای مجازی منتقل شده است ولی اموری هست که در این فضا هم انجامنشدنی است و ظاهرا تنها راه چاره آنها صبر است و گذر از این شرایط؛ انتخابات هیاتمدیره خانه تئاتر هم یکی از همین موارد است.
سال جدید قرار بود تالارهای نمایشی از ۵ فروردین فعالیت خود را آغاز کنند که در پی دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا به دلیل شیوع موج چهارم این امر میسر نشد اما با پیگیریهای اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر و سینما از گروه سه به گروه دو مشاغل تغییر یافتند و تماشاخانهها فعالیت خود را از ۱۲ فروردین از سر گرفتند.
شنای پروانه با ثبت یک رکورد منحصر به فرد در اکران آنلاین به نمایش خود بر بستر پلتفرمهای VOD ادامه میدهد.
پس از دو هفته از شروع اکران فیلمهای نوروزی، کمدی «هفتهای یک بار آدم باش» با جذب مخاطب بیشتر در صدر آمار فروش پنج میلیارد ریالی فیلمهای روی پرده سینماها قرار دارد.
افزایش قیمت تعرفه وی او دیها باعث اعتراضهای فراوانی از سوی کاربران شده است.
یک کارگردان تئاتر درباره تصمیم ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی تئاتر گفت که تئاتر شغل ماست و نمیتوانیم بیکار بمانیم.
«دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی در رقابت با آثاری چون «سرزمین آوارهها» و «اولین گاو» موفق به دریافت جایزه بهترین تدوین از انجمن بینالمللی منتقدان و روزنامهنگاران جهان شد.
تعدادی از هنرمندان و گروههای تئاتری در سال کرونازده جسارت حضور در صحنه تئاتر و قبول مسئولیت در این حوزه را داشتند به صورتی که میتوان آنها را بهعنوان چهرههای شاخص سال گذشته معرفی کرد.
«بهرام بیضایی با تولید آثاری چون «باشو غریبه کوچک» و «طرب نامه» عملا مساله رنگ و تبعیض برآمده از آن را در برابر ما قرار داد. این بازنماییهای ناراست تصویر و تصور نژادی را در خوانش و تفسیر فرهنگ ایران و اقوام ایرانی تقویت کرد.»
سینمای ایران در سال ۹۹ با بحرانهای متعددی دست و پنجه نرم کرد؛ بحرانهایی که هرچند مدیران را به انفعال کشاند اما نتوانست مانع درخشش و اثرگذاری سینماگران در میدان عمل شود.