فراخوان چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با شعار «تئاتر برای همبستگی و امید» و تأکید ویژه بر تولید آثار نوآورانه و میانرشتهای منتشر شد. این دوره از جشنواره که به دبیری سید وحید فخر موسوی بهمن ماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد، شامل بخشهای جدیدی از جمله «ایران من» (ویژه آثار با موضوع جنگ ۱۲ روزه) و حضور آثار بخش مهمان در بخش مسابقه است. علاقهمندان میتوانند از دوشنبه ۲۸ مهرماه برای ثبت تقاضای حضور از طریق درگاه جشنواره اقدام کنند.
آرش دادگر، کارگردان نمایش «مکبث» و سرپرست گروه تئاتر کوانتوم از حضور در سی و هشتمین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر فجر انصراف داد.
صد هنرمند مشهدی در قالب سه گروه نمایشی از حضور در سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر انصراف دادند.
تعدادی از عکاسان راه یافته به مرحله پایانی بخش مسابقه عکس سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از حضور در رقابت در این رویداد انصراف دادند.
دهها هنرمند و گروه نمایشی تاکنون از حضور در سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر انصراف دادهاند.
مژگان خالقی نویسنده و بازیگر نمایش بیوه سیاه بیوه سفید به کارگردانی حسن جودکی، طی یادداشتی از جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر انصراف داد.
علی صفری خطاب به دبیر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر، از شبهاتی درباره تخلفهای احتمالی در معرفی آثار بخش مسابقه صحنهای گفت.
نادر برهانیمرند در جلسه هماهنگی جشنوارههای هنری فجر معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ساختار متفاوتی نسبت به دورههای پیشین دارد، هرچند در ادامه منطقی دورههای گذشته است.
دبیر سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ضمن آرزوی توفیق برای هنرمندان حاضر در این رویداد، در یادداشتی درباره روند پذیرش آثار بخشهای رقابتی و غیررقابتی و سیاستها و رویکردهای این دوره توضیحاتی را ارائه کرد.
راهیافتگان به بخش مسابقه و نمایشگاه پوستر سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی شدند.
رضا خوفی میگوید جشنواره بینالمللی تئاتر فجر سنگ محک خوبی برای هنرمندان است تا بدانند در چه جایگاهی نسبت به همتایان خود قرار دارند.
کارگردان نمایش «همه فرزندان مکبث» معتقد است رویکرد حمایتی جشنواره تئاتر فجر بر رویکرد رقابتی آن سایه افکنده و این اتفاق نتایج مثبتی به دنبال دارد.
کارگردان نمایش «سیزیف» نسبت به نحوه انتخاب آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر انتقاد کرد.
نمایشهای منتخب جشنوارههای تئاتر استانها و 5 نمایش مهمان حاضر در بخش رقابتی سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی شدند.
خیام وقار کاشانی مدیریت بخش «به علاوه فجر» سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را برعهده گرفت.
تئاتر بسیار نیاز به گفتوگو دارد، تئاتر بستر دموکراسی است. ما به عنوان کارگردان یا نمایشنامه نویس باید در تئاتر به طور مساوی به موافقان و مخالفان خود فرصت اظهار نظر و صحبت بدهیم، به نظرم دلیل شکل گیری این رویکرد توجه بیش از حد ما به سطح و غافل شدن از عمق است.
علی اصغر دشتی میگوید در «طراحی اجرا مستقل از متن» باید درباره چگونگی و فرآیند اجرا اندیشید و برنامهریزی کرد.
جلال تهرانی میگوید هنر برای او با پرسش آغاز میشود و این پرسشها هستند که تعیین میکنند یک نمایشنامه چطور باید جلو برود و ضرورتهای ساختاری را تعیین میکنند.
حسین کیانی معتقد است جایگاه قصهگویی در درام معاصر به شدت تهدید میشود و در حال خطر است.
مدیرکل هنرهای نمایشی میگوید تئاتر استانها باید رونق و فرصت را توامان باهم داشته و برای گروههای نمایشی فراهم کند.
در حالی که حدود یک ماه تا شروع جشنواره تئاتر و موسیقی فجر باقی مانده، طولانی شدن عملیات ساماندهی پروژه پهنه فرهنگی رودکی صدای اعتراض کسبه و ساکنان خیابان شهریار را درآورده است. از سوی دیگر، این نگرانی وجود دارد که آیا این پروژه که قرار بود هفتهها پیش به پایان میرسد، مخل برگزاری جشنوارهها نخواهد بود؟