آیین اختتامیه چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران و جمعی از هنرمندان با معرفی برگزیدگان به پایان رسید.
«یک زندگی بهتر» کاری از «شهابالدین حسینپور» شب گذشته با نیم ساعت تأخیر سالن استاد سمندریان تئاتر ایرانشهر به روی صحنه رفت.
مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهارشتبه 9 بهمن ماه با حضور در مجموعه تئاتر شهر از نمایش «عزیز شنگال» به کارگردانی قطب الدین صادقی در تالار اصلی دیدن کرد.
نمایشهای اجرا شده در همه سالن ها با افت و خیز میزان مخاطب و رضایتمندی نسبی تماشاگران همراه بود و تعاریف مختلفی از کیفیت اجراها به دست رسید، این رویداد در روزهای پایانی هنوز هدف انتقادات مختلف است اما در هشتمین روز از این فستیوال بین المللی که مصادف بود با چهل و دومین سالگرد تولد تئاتر شهر، کمی متفاوت برگزار شد.
اختتامیه جشنواره تئاتر فجر با پاسداشت جعفر والی و اجرای فرزاد حسنی برگزار میشود.
مکان اجرای نمایش «بی لالا» به کارگردانی یاسر خاسب از سالن استاد سمندریان به تالار حافظ تغییر یافت.
سید محمد مساوات در گفت و گو با سایت خبری تئاتر گفت: ما خیلی از خلاقیت میشنویم. این که یک نمایشنامه خلاقه چیست؟ بازی خلاقه و تئاتر خلاقه چگونه است؟ من خیلی اعتقادی به کنکاش در خلاقیت ندارم ولی معتقدم با دقت به کلیشهها میتوان زوایایی را کشف کرد که در نهایت خلاقیت خود به خود شکل بگیرد. از این رو به شدت دارم این روزها به قصه شنگول و منگول فکر میکنم!
نمایش کمدی رزم و بزم "بانو گشسب" که به دلیل برپایی جشنواره بین المللی تئاتر فجر از اجرای خود در تماشاخانه سنگلج بازمانده بود ، از 13 بهمن مجددا روی صحنه می رود.
نهمین روز سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، با 17 اثر نمایشی میزبان مخاطبان میشود.
نمایش «کتابها»، تولید کمپانی کومونا از کشور لهستان، در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه میرود.
ابوالفضل کاهانی میگوید تماشاگران نمایش «پذیرایی»، به واسطه فرم اجرایی کار، حتماً واکنشهای متفاوتی خواهند داشت.
کتاب مجموعه آثار برگزیده مسابقه پوستر سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر چاپ شد
آیا نباید ورود به یک مکان فرهنگی با ورود به مترو تفاوت داشته باشد؟! آیا مردم باید در سرمای بهمن ماه کیپ هم، پشت در سالن، نیم ساعت منتظر بمانند تا اول میهمانان ویژه در صندلیهایشان جاگیر شوند و بعد در باز شود و بقیه 5 نفر، 5 نفر وارد شوند؟! باور کنید کشف یک روش محترمانه برای ورود مخاطبان به سالنهای نمایش در حد دستیابی به انرژی هستهای اهمیت دارد و ما تئاتریها، آدمهای محترمی هستیم که عمیقاً به یک روش محترمانه برای ورود به سالنهای نمایش و دیدن تئاتر نیازمندیم. همین!
مهدی صالحیار، نویسنده و کارگردان نمایش «حایات» اعتقاد دارد، آثار بخش خیابانی جشنواره سیوسوم تئاتر فجر، بسیار متفاوت و خوب بوده و با استقبال گرم تماشاگران روبرو شدهاند.
گلبرگ ابوترابیان از داوران بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر معتقد است، استقبال تماشاگران از این آثار، نشان از رضایت مردم از نمایشهای خیابانی دارد که بسیار لذتبخش و امیدوار کننده است.
هفتمین شب از برگزاری جشنواره سی و سوم فجر در حالی به پایان رسید که در تئاتر شهر اولیورتویست اصغر خلیلی مخاطبین تئاتر را ناامید و نمایش «بوقلمون» به کارگردانی خیراله تقیانی پور علاقه مندان به تئاتر را غافلگیر کرد.
مسعود فروتن در گفت و گو با سایت خبری تئاتر: استقبال از رادیو تئاتر خوب بود. خوشحالم که موفق شدم نمایش "خانه واده" را ببینم.
با سپری شدن بیش از نیمی از جشنواره سی و سوم تئاتر فجر، کماکان اکثر نمایشهای خارجی با زبانی ناقص در برقراری ارتباط با مخاطب میزان زیادی از موفقیت خود را در انتقال مفاهیم از دست می دهند . بهره گیری از ترجمان در کنار نمایشهایی که از زبان غیر بومی در یک فستیوال استفاده می کنند، امری بدیهی است و فقدان آن باعث لطمه زدن به نحوه ارتباط و جریان کلی نمایش خواهد شد .
سیوسومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در هشتمین روز خود شاهد اجرای 17 نمایش در بخشهای صحنهای، خیابانی و رادیویی خواهد شد.
محمد منعم درباره نمایشنامه کامنت به خبرنگار سایت خبری تئاتر گفت: در مورد این که خشونت چیست و چه انواعی دارد مطالعه کردیم و برای انواع خشونت که در کتاب ژیژک مطرح شده بود، مصداقهایی پیدا کردیم. بعد به این مرحله رسیدیم که در پیرامون خودمان این مصداقها را پیدا کنیم.
نمایش «ایران- استرالیا» به نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان در بخش مرور سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شرکت کرده است. نمایشی که ماحصل کارگاهی آموزشی با دانشجویان هنر است.