مدتی پیش کمپانی برادران وارنر تیزر تریلری از فیلم جوکر منتشر کرده بود که در آن میتوان به خوبی رابطهی عاشقانهی مخرب و آشوبناک آرتور فلک (با بازی واکین فینیکس) و هارلی کویین (با بازی لیدی گاگا) را در تیمارستان آرکام، متوجه شد. چه کسی میداند رقص دیوانهوار آنها که بر اساس روان بیمار جوکر، پیریزی شده است نهایتاً منجر به چه نوع طغیان پر سر و صدایی خواهد شد؟ به هر حال، تریلر ابتدایی این فیلم اطلاعات زیادی به ما میدهد و تشریح میکند که تغییر ژانرِ آن چگونه پیادهسازی شده است.
پس از اتفاقات سال گذشته، جایی که «ویل اسمیت» به «کریس راک» سیلی زد، جوایز اسکار تیمی را برای مقابله با هر اتفاق غیرمنتظرهای تشکیل داد.
فیلمهای مستند به دلیل نزدیکی به واقعیت، اضطرابآور هستند و وقتی به مقولهی قاتلان زنجیرهای میرسیم، با صدها اثر شاخص روبهرو میشوید. برای این مقاله اما به آثاری پرداختهایم که از زوایای مختلف به این آدمها نزدیک میشوند و فارغ از قتلها، مضامین مهم جامعهشناختی و روانشناختی پیرامون پروندهها را هم تحلیل میکنند.
اساسا ژانر وحشت چندان مورد اقبال مخاطب عام نیست و دلیلی هم ندارد که این گونه باشد، اما بیشتر این فیلمها، توان راضی کردن چنین مخاطبی را دارند. در این لیست هم فیلمی مانند «آن» وجود دارد که در مسیری خلاف سینمای وحشت جدیتر حرکت میکند و به شکل غریبی برای جلب نظر مخاطب عام ساخته شده است و هم فیلمی کمدی- ترسناکی مانند «شان مردگان» که فقط برای خورههای سینمای ترسناک میتواند جذاب باشد.
در این فهرست با ۵ کلیشه مواجه میشویم که دوست داریم تا دگرگونشدن آنها را ببینیم. از دیدن خماری و مستی واقعی یک بازیگر تا قهرمان اکشنی که به سادگی از یک تصادف مهلک در عرض سه ثانیه بهبود نمییابد. اینها قوانین جدیدی هستند که طبیعت غیرحقیقی کلیشههای چرند را از بین میبرند.
ترکیب کمدی و درام که به عنوان «درامدی» (dramedy) نیز شناخته میشود، دو ژانر محبوبیاند که سابقهی همکاری خوبی با هم دارند. کمدی و درام خیلی راحت در کنار یکدیگر قرار میگیرند زیرا افراط و تفریط را در یکدیگر متعادل میکنند. کمدی میتواند به کاهش جدیت یک درام کمک کند، در حالی که درام میتواند داستانی را که یک کمدی سعی در انتقال آن دارد بهبود ببخشد.
«مالکیت باغ فردوس همچون خانه هنرمندان میان شهرداری تهران و وزارت فرهنگوارشاد اسلامی، مشترک است. طبق توافقی که در زمان حضور غلامحسین کرباسچی در شهرداری تهران انجام شد، این ساختمانها از سوی شهرداری به وزارت فرهنگوارشاد اسلامی تحویل داده شدند، مادامی که استفادهای فرهنگی از آنها شود. براین اساس این ساختمانها تا زمانی که مورد استفاده فرهنگیاند، متعلق به بهرهبردار یعنی وزارت فرهنگوارشاد اسلامی هستند.»
مدتی است که گیشه سینماها در مقایسه با گذشته رونق کمتری دارد و اکثر فیلمها به زحمت موفق میشوند نیم میلیون تماشاگر جذب کنند. شیوع کرونا و پس از آن شرایط جامعه، هرکدام به سهم خود، باعث شدند فیلمهای روی پرده به فروش خوبی دست پیدا نکنند.
دادستانهای نیومکزیکو از تلاشهای خود برای دریافت حکم پنج سال زندان برای «الک بالدوین» در ماجرای قتل «هالینا هاچینز» صرف نظر کردند و در عوض تصمیم گرفتند که اتهامات او را کاهش دهند.
علیرضا زریندست در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم توانست عنوان بهترین فیلمبرداری این دوره از رقابتها را برای فیلم سینما متروپل به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر کسب و سیمرغ بلورین دیگری را به جمع افتخارات خود اضافه کند.
در این مطلب با جمع آوری کلیه مطالب جشنواره فیلم فجر به تفکیک فیلمها به آن پرداختهایم.
سینما از بدو پیدایش با ژانر عاشقانه دل مخاطبان خودش را برده است و البته توانسته با اشکها و لبخندهای سینمادوستان گیشه سینماگران را از آن خود کند.
همزمان با اکران جهانی «آواتار: راه آب»، اخیرا نسخه سه بعدی فیلم «تایتانیک» نیز به سینماها آمده تا دو فیلم ساخته «جیمز کامرون» رقابت تنگاتنگی برای رسیدن به رتبه سوم پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینما داشته باشند.
تایتانیک سکوی پرتاب لئوناردو دیکاپریو و کیت وینسلت به سوپراستار شدن شد و توانست 11 جایزه اسکار را هم بگیرد. علاوه بر موفقیت مالی و شایستگیهای اسکار، تایتانیک از نظر تولید نیز تاریخی بود.
رضا کیانیان بازیگر سینما، تئاتر در نوشتاری به برخی واکنشها به مصاحبه اش درباره جشنواره فیلم فجر پاسخ داد. او در این متن از شبکه ایران اینترنشنال و دنبالکنندگان خط آن انتقاد کرد.
یکی از بازیگران پرطرفدار امروز سینمای ایران، جواد عزتی است. بازیگری که از سال 1381 وارد قاب تلویزیون شد و امروز پس از گذشت 20 سال از شروع فعالیت حرفهای خود، در بیش از 60 اثر سینمایی و تلویزیونی ایفای نقش کرده است و کارنامه پرکاری را از خود بهجای گذاشته است.
نشستهای خبری جشنواره فیلم فجر با تمام حواشی و نقایصی که دارد، محلی برای تبادل نظر و ارائه اطلاعات راجعبه آثار سینمایی حاضر در این رویداد فرهنگی است. مهمترین عرصه برای تبلیغ و برجستهسازی یک اثر سینمایی در اختیار فیلمسازان و اهالی سینما قرار میگیرد تا با روشهای مختلف رسانهای، زمینههای آشنایی علاقهمندان به سینمای ایران فراهم شود. با این حال این فضای رسانهای محلی برای منازعات و جدلهای لفظی شده است که حتی سرنوشت نمایش یک فیلم را هم مختل کرده است.
بلایای طبیعی در دل خود یک وحشت ذاتی و بسیار واقعی برای بسیاری از انسانها دارد. آنها با فکر کردن به بلایای طبیعی نگران گرفتار شدن خود یا خانوادهشان در زلزله، آتشسوزی یا رویدادهایی از این دست میشوند. مانند بسیاری دیگر از اضطرابهای عمیق انسانی، این شکل از ترس هم خوراک بزرگی را برای فیلمسازان ایجاد کردهاست تا داستانهای هیجانانگیزی را دربارهی تلاش انسانها برای بقا در مقابل این بلایا خلق کنند.
ایران نوشت: واکنش متفاوت تهمینه میلانی، کارگردان سینما برای دو رویداد زلزله خوی و ترکیه، ناشیگری این سلبریتی در قبال رویدادهای عمومی از این دست را نشان داد.
روزنامه فرهیختگان درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما در برنامه هفت نوشت: سریال تحقیر زنان به بهانه برداشتن حجاب با اظهارات ابوالقاسم طالبی در برنامه «هفت» از آنتن زنده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، وارد مرحله جدیدی شده است.
شهلا ریاحی میگفت: هیچ حسرتی در تئاتر و سینما ندارم و تنها دوست داشتم نقش یک نابینا را بازی کنم.