مؤسسه تحلیلی گور استریت پیشبینی کرده است که فروش جهانی سینما در سال ۲۰۲۶ به رقم ۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید؛ رقمی که نشاندهنده دومین سال متوالی رشد گیشه جهانی و افزایش پنجدرصدی نسبت به برآوردهای سال ۲۰۲۵ است.
مارتین اسکورسیزی نقش مرشد دانته آلیگری را در فیلم بعدی جولیان اشنابل ایفا کرده است.
ما در سینمای سیاهپوستی معمولاً شاهد رفتار ظالمانه سفیدپوستان با سیاهپوستان به عنوان بردههایشان هستیم. رمان آلیس واکر فقط دغدغه استثمار سیاهپوستان را ندارد؛ زنانه است. حکایت زنهایی است که صرفنظر از رنگ پوستشان باید با مردان قلدر زورگو بجنگند تا بتوانند زندگی کنند. اینجا روایت یک قدم جلوتر از نمایش استثمار سیاهپوستان میرود؛ پدرسالاری را نشانه میگیرد که سیاه یا سفید نمیشناسد. سفیدپوستان در طول تاریخ رنگینپوستان را سرکوب کردهاند.
چهار فیلم چینی سال نوی قمری را با فروش بالای ۱.۱ میلیارد دلار شروع کردند تا پیشتاز بازار جهانی شوند.
یورگوس لانتیموس بازسازی فیلم فانتزی کرهای «نجات سیاره سبز» را با تهیه کنندگان «بیچارگان» انجام میدهد.
وزیر فرهنگ یونان از مستند ـ درام نتفلیکس درباره اسکندر مقدونی انتقاد کرد و آن را داستانی بسیار بیکیفیت، کم محتوا و مملو از اشتباهات تاریخی توصیف کرد.
واقعیت این است که نباید به فیلمهای کمدی رمانتیک سخت گرفت، آنها با این هدف ساخته نمیشوند که آثار سینمایی خوبی باشند، هدف این است که بفروشند و زوجین را سرگرم کنند، بخندانند و چند لحظهی احساسی شیرین هم داشته باشند. از این نظر، «هر کسی جز تو» فاجعه نیست، همین کارها را تقریبا درست انجام میدهد، فرمولهای قدیمی را با وسواس اجرا میکند و ادعایی در باب نوآوری یا ساختارشکنی هم ندارد اما مشکل اینجا است که حتی به عنوان یک اثر سرگرمکننده سطحی هم بیش از حد احمقانه است.
جایزه ویکتور بلگراد برای مشارکت برجسته در هنر سینما در پنجاه و دومین جشنواره بینالمللی فیلم بلگراد (FEST) به اصغر فرهادی کارگردان ایرانی اهدا میشود.
اولین تریلر فیلم «شرور: قسمت اول» (Wicked: Part One) منتشر شد. «شرور» بر اساس رمان گرگوری مگوایر، اقتباسی از تئاتر معروفی به همین نام و پیشدرآمد «جادوگر شهر آز» (The Wizard of Oz) است.
تریلر جدید فیلم «پادشاهی سیاره میمونها» (Kingdom of the Planet of the Apes) به تازگی منتشر شد.
مارتین اسکورسیزی در سال ۱۹۷۷ و پیش از ساخت فیلم «گاو خشمگین» با بزرگترین بحران زندگی خود رو به رو بود و تا نزدیکی مرگ نیز پیش رفت.
بیشتر جوایز بفتا ۲۰۲۴ را «اوپنهایمر» و «بیچارگان» از آن خود کردند و فیلم هایی چون «قاتلان ماه کامل»، «باربی»، «مایسترو»، «فراری» و «ناپلئون» در نهایت دست خالی به خانه رفتند.
از کمدیهای جاهطلبانهای مانند «فارست گامپ» (Forrest Gump) گرفته تا درامهای هنری جاهطلبانهتر مانند «تانگو با شیطان» (Sátántángo) که ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه است. این فیلمهای کلاسیک فوقالعاده در سال ۲۰۲۴ سی ساله میشوند. حالا که این فیلمها وارد دهه سوم زندگی خود میشوند، باید به این فیلمها نگاه دوبارهای داشته باشیم و تجزیه و تحلیل کنیم که چرا و چطور پس از گذشت ۳۰ سال، هنوز نزد عموم مردم به عنوان فیلمهای خوب و جذاب شناخته میشوند.
ضعفی که در ساختار فیلمنامهی اجرایی «آناتومی یک سقوط» به چشم میخورد، مطرح شدن شخصیتهای فرعی متعددی است که کاری جز پیش بردن روایت از آنها سر نمیزند و هرگز به آنها در مقام یک انسان پرداخته نمیشود و از انگیزهها یا فکر یا احساسات آنها هرگز سخنی به میان نمیآید.
ترجیح میدهم بر عدالتی تکیه کنم که درست یا نادرست آلن دلون و فرزندانش را به جایی رسانده که امروز عمارتشان کاخ تنهایی شده است.
تمام فیلمهای این لیست از بین فیلمهای استودیوییای که او در هالیوود ساخته است انتخاب شدهاند. پنج فیلم از فیلمهای زیر را استودیوی پارامونت ساخته است و سایرین را استودیوهای یونیورسال، امجیام و آرکیاو ساختهاند. تمام فیلمهای این لیست نمایندگانی درخشان هستند از فیلمهایی که هیچکاک همیشه دوست داشت بسازد.
فیلمنامه «جنگ ستارگان» که توسط هریسون فورد در آپارتمانی در لندن به جا مانده بود در یک حراجی به قیمت ۱۰۷۹۵ پوند فروخته شد.
هلن میرن بازیگر بریتانیایی در مراسم دریافت جایزه سینماتک آمریکا، هوش مصنوعی را به سخره گرفت.
کریستوفر نولان با تاکیه بر این که در فیلمهایش همواره به کاری که وحشت و عوام فریبی با جامعه میکند، تاکید داشتهاست، گفت که در فکر ساخت یک فیلم ترسناک است به شرطی که ایده مناسبی پیدا کند.
خواب دیدن چه در قالب رویا چه کابوس یک وضعیت روانی است. بنابراین، وقتی به ایده اولیه فیلم نگاه میاندازی، فکر میکنی باید به پدیده یا قصهای روانشناختی بپردازد. مثلاً تعریف و تفسیر خواب دیدن. یا مثل «تلقین» (Inception) کریستوفر نولان یا فیلمهایی که چارلی کافمن مینویسد و میسازد. اما «سناریوی خواب» از این وضعیت روانی برای تحلیل و نقد پدیدهای فراگیر، خطرناک و خانمانسوز در جهان نوین استفاده کرده است؛ یک نظام نوین اخلاقی که به جای کتابها و از زبان فلاسفه و پیامآورها، از سوی کاربران شبکههای اجتماعی ساخته شده و تمام کسانی که در شکلگیری و تزریق استانداردها، قوانین و عواقب غیرقابل پیشبینی این نظام به جامعه نقش داشتهاند.
فیلم شما را در 120 دقیقه بسان 12 شبانهروز از زندگی مردی از طبقه متوسط جامعه با مناعت طبعی شگرف با تصاویر بیپیرایهاش نگه میدارد تا بدون شعارهای گل درشت و تماتیک متوجهمان کند که میشود با دل کندن از زواید زندگی، مسیر پر پیچ و خم زندگی را تاب آورد و از آن لذت برد. تعریفی بیآلایش از زندگی شهری که فردیت در آن هویتی مستقل به خود گرفته و به زیستی مسالمتآمیز با اجتماع پیرامونیاش دست میزند.