نمایشنامه جنایی «شاهدی برای دادستان» اثر آگاتا کریستی، صد سال پس از انتشار همچنان مخاطبان را با پیچشهای غیرمنتظره خود میخکوب میکند.
در دنیای تئاتری اما او بهتازگی سراغ تجربههای متفاوتتری رفته است، یکی از تازهترین تجربههای او، نمایشی است با محوریت شخصیت «پابلو پیکاسو». او این نمایشنامه را «پستوی پیکاسو» نامیده و فعلا اجراهای متعدد آن در اروپا حسابی پسندیده شده است. دورفمن در گفتوگو با ایندیپندنت درباره اینمتن یکسره متفاوت از کارنامه تئاتریاش میگوید: «میخواستم نوشتن یک نمایش تجربی را آزمایش کنم، این یک تجربه بهشدت شخصی است، کاری که شاید دیگر تکرارش نکنم.
تکنولوژی، تواناییهای تئاتر را به طرق مختلف افزایش داده است. از طراحی صحنه گرفته تا خود اجرا، فناوری اکنون در اکثر تولیدات نمایشی نقش بهسزایی ایفا میکند. چه کمک کند صدای بازیگر به همه مخاطبان برسد و چه به طراح صحنه برای ایجاد پسزمینهها و فضاهای خیرهکننده یاری برساند، فناوری تأثیر غیرقابل انکاری دارد. همان طور که در مورد تاثیر تکنولوژی در تاریخ تئاتر اطلاعات کسب میکنید، دانستن این نکته که تئاتر پیش از تکنولوژی چگونه بوده، تاثیر فناوری بر تولید تئاتر و برخی روابطی که زمینههای رشد تکنولوژیک صحنه را به وجود آورده، مفید است.
بررسی این آثار نشاندهنده چیزی نیست جز گشودگی جامعه و تئاتری که طیف متنوعی از موضوعها و رویکردهای اجرایی را پذیرا میشود و برای عموم به نمایش میگذارد. مردم و هنرمندان در کنار هم به موضوعها و مسائل مبتلابه انسان و جامعهای که در آن زندگی میکنند، میاندیشند؛ بیآنکه قرار باشد تفکری مانع بیان نظر و اندیشه دیگری شود. این درحالی است که گاردین تازه به مرور بعضی آثار یکسال گذشته پرداخته است، تعداد قطعا بیشتر است.
فرانک گالاتی نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر که به خاطر اقتباس از رمانهای کلاسیک آمریکایی مانند «خوشههای خشم» شهرت داشت، روز دوم ژانویه در سن ۷۹ سالگی درگذشت.
روحیه آزاد و روحیه انقلابی همواره وجود داشته. انگیزه آوانگارد و صلحطلبانه و آنارشیستی هم به همین صورت وجود داشته است. گاهی تاریخ این امکان را به ما میدهد که بسیار خوشبین باشیم و راههای جدیدی برای سازماندهی و مولد بودن پیدا کنیم.
همزمان با جشن سههزارمین اجرای «علاءالدین» در برادوی؛ نام این اثر در فهرست آثاری با طولانیترین مدت اجرا ثبت شد.
کمپانی رویال شکسپیر انگلستان با ۳ اثر موزیکال برای خانواده به استقبال روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ و ایام کریسمس میرود.
دارن آرونوفسکی در حال کار کردن روی نسخه موزیکال «قوی سیاه» است.
«ژولیوس سزار» یکی از آثار جدید کمپانی رویال شکسپیر انگلستان است که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ روی صحنه میرود.
نمایش «طوفان» بر اساس اثری از ویلیام شکسپیر در سال ۲۰۲۳ به عنوان یکی از تولیدات جدید کمپانی رویال شکسپیر روی صحنه خواهد رفت.
نمایشنامه افسانهای آگاتا کریستی حالا برادوی را عرصه تاخت و تاز خود خواهد کرد.
باستانشناشناسان بقایای تنقلات رومیان باستان را در «کولوسئوم» کشف کردند.
جسیکا چستین در روایت مدرن شده «خانه عروسک» نوشته هنریک ایبسن نقش آفرینی خواهد کرد.
نمایش «همنت» یکی از جدیدترین آثار کمپانی رویال شکسپیر است که در بهار سال ۲۰۲۳ روی صحنه میرود.
باستانشناسان با کاوش در یکی از جزیرههای یونان موفق شدند، بقایای یک تماشاخانه باستانی را کشف کنند.
بازیگر سرشناس استرالیایی با تمدید اجرای «مرد موسیقی» در برادوی، همچنان به اجرای این نمایش ادامه میدهد.
نمایشی با اقتباس از «زندگی پی» در برادوی روی صحنه میرود.
جوزفین ملویل بازیگر صحنههای نمایش بریتانیا پس از اجرای نمایش، پشت صحنه جان باخت.
ساموئل ال جکسون و همسرش «درس پیانو» را به برادوی بردند.
شاید باورش دشوار باشد که یک جشنواره بینالمللی آن هم با کیفیتی قابل قبول تنها یک کارمند و یک دفتر کوچک داشته باشد ولی جشنواره «هایفست» ارمنستان چنین جشنوارهای است. جشنواره «هایفست» برای هنرمندان تئاتر ایران، جشنوارهای شناختهشده است. بسیاری از گروههای ایرانی اعم از گروههای صحنهای تا خیابانی و عروسکی و ... مهمان این جشنواره بودهاند. این رفت و آمدها سبب شده تماشاگران تئاتر ارمنستان هم آشنایی نسبتا کاملی از تئاتر ایران پیدا کنند. امسال جشنواره هایفست، بیستمین دوره خود را از ۹ تا ۱۷ مهر ماه در شهر ایروان برگزار کرد.