در یک هفته میان کریسمس و روز نخست سال نوی میلادی رکوردی تازه در تاریخ بلیتفروشی تئاترهای برادوی رقم خورد.
ناآرامی های اخیر در پایتخت سبب لغو برخی نمایشها و کاهش فروش ۳۰ تا ۴۰ درصدی گیشه تماشاخانههای تهران شده است.
نمایش «مرغان اینروزی» بر اساس منطق الطیر عطار نیشابوری به کارگردانی هادی کمالی مقدم و به شکل کاروانی در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا می شود.
نمایش «گوریل پشمالو» به کارگردانی غلامرضا مشیری از ۱۵ دی ماه در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می رود.
نمایش «هنر» به کارگردانی وحید رهبانی از ۱۵ دی ماه اجرای عمومی خود را در پردیس تئاتر تهران آغاز می کند.
نمایش «این یک پیپ نیست» به نویسندگی و کارگردانی سید محمد مساوات مجددا از ۱۷ دی ماه در تئاتر مستقل تهران روی صحنه میرود.
با معرفی داوران بازبین چهاردهمین جشنواره تئاتر معلولین، بازبینی آثار این دوره از جشنواره شروع شد.
این که نمایشی در مضمون و ایدهپردازی و فرم اجرایی کوچک باشد هیچ اشکالی ندارد. مهم این است که اندازه دهان مولف و کارگردان باشد. اما متاسفانه اشکال از جایی خودنمایی میکند که اثر «چه در فرم و چه در محتوا» گندهتر از دهان کارگردان باشد و چنان گلوگیر شود که هم صاحبش را به عزای خودش بنشاند و هم مخاطب را دچار امراض گوناگون روحی و روانی کند.
سجاد افشاریان که تهیهکننده تئاترهای کارگردانان جوان هم هست، میگوید: انگیزه برای تهیهکنندگی را از دست دادهام چون هیچ مسئول و مدیری حمایت نکرد؛ مدیران ما دچار خطاهای بزرگ و استراتژیک هستند! وقتی کاری را به سالنی میبرم؛ بجای اینکه از من بپرسند چه متنی و چه گروهی هستند، میگویند بازیگران چه کسانی هستند؟ وقتی آنها دنبال این هستند که چهرهها در سالنشان اجرا بروند، دیگر فاتحه تئاتر خوانده است.
تور اجراهای نمایش «گِل» به کارگردانی یاسر خاسب در ایران آغاز شد که در اولین اقدام استان لرستان میزبان این اثر نمایشی خواهد بود.
تئاتر کمدی «ماجراهای حسنی و عمو رادش» در فرهنگسرای ابن سینا روی صحنه میرود.
گروه نمایش «نمیتونیم راجع بهش حرف بزنیم» به کارگردانی جابر رمضانی از شرکت در سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر انصراف داد.
گويي همين ديروز بود كه ستاره اسكندري تنديس جشنواره تئاتر فجر را به فهرست جوايزش اضافه كرد. سال ١٣٧٩ نمايش «سعادت لرزان مردمان تيره روز» نوشته عليرضا نادري و كارگرداني محسن عليخاني جايزه بهترين بازيگري را براي او به همراه آورد؛ نمايشي با مضمون اجتماعي درباره يك خانواده فرودست در جنوب شهر كه با وجود محتواي غمانگيز استقبال مخاطب را به دنبال داشت. مهر تاييد تماشاگر آن سالها بر پيشاني نمايش تلخِ رئاليستي كه بخشي از رنجِ فقر و گوشهاي از دردهاي جامعه و زمانه خودش را بيان كرد. خط سير هنري اسكندري از آن مقطع به بعد كاملا روشن و مشخص است؛ بازيگري كه به سادگي حضور در هر سريال، فيلم يا نمايشي را نميپذيرد و دست به انتخاب ميزند؛ عاملي كه دنبال كردن فعاليتهايش را جذاب ميكند. اين هنرمند به تازگي با نمايش «نفر دوم» به كارگرداني مهين صدري روي صحنه رفته است. نمايش با تصوير كردن قابهايي از زندگي متلاطم نسل متولد اواخر دهه پنجاه و اوايل دهه شصت شكل ميگيرد. نگاهي موجز به زمانه و زندگي نسلي كه شرايط سياسي خاص سالهاي ابتدايي انقلاب، سپس جنگ تحميلي، دوران موسوم به سازندگي، گشايش نيم بند سياسي بعد از دوم خرداد ١٣٧٦ را از سر گذراند تا به دهه ٨٠ و سرانجام به امروز رسيد. نمايش «نفر دوم» زندگي دختران جواني را به نمايش ميگذارد كه عشق و رويايشان در پيچ و خم روزگار دود شد و به آسمان رفت. مشابه همان ماجرايي كه بخشي از آن در نمايشنامه «همهوايي» جاري بود. بر اين اساس با اجرايي مواجه هستيم كه پيش و بيش از هرچيز حديث نفس يك يا دو نسل به شمار ميرود. نسل بدون عشق، نسل بيرويا و هميشه ملتهب. صدري در صحنه قاب عكس سالن ناظرزاده قابهايي ميبندد و با ارايه كدهايي مشخص- قطعه معروف تيتراژ ابتدايي سريال سرزمينهاي شمالي- همه ما را روبه روي بهترين سالهاي عمرمان تنها ميگذارد، بلكه اندكي به آنچه قرار بود بشود و آنچه در نهايت شد فكر كنيم؛ بلكه! ستاره اسكندري در اين گفتوگو به لزوم يادآوري تاريخ معاصر اشاره ميكند و از همكارياش با مهين صدري و الهام كردا ميگويد. همكارياي كه شواهد نشان ميدهد توان رقم زدن اتفاقهاي تازه را دارد و تماشاي حاصل تجربه مشترك اين سه نفر در آينده نزديك چندان دور از ذهن نيست.
حمیدرضا صدر، نویسنده و منتقد سینما و مفسر فوتبال میگوید وقتی به او زنگ زدهاند تا عضو یک هیئت ۷۰ نفره برای انتخاب آثار در جشنواره فجر شود، فهمیده از او به عنوان یک خوره تئاتر دعوت شده است.
زنانی همانند ایو انسلر ثابت میکنند زنانگی و زن بودن واقعی یعنی مبارزه شجاعانه برای ساختن هستی بهتر و زیستی مملو از عدالت و برابری و عشق. او که بعد از نجات یافتن از ترومای دهشتناک تجاوز دوران کودکیاش، در ۶۰ سالگی دچار بیماری سرطان شد با مقاومت و پایداری احترامبرانگیزش بر بیماری غلبه کرد. هنوز هدفهای زیادی را به عنوان یک چریک مدنی برای ساختن جهانی بهتر پیشرو دارد. انسلر تنها راه رستگاری را مهربانی میداند.
پس از انتشار نامه دبیر سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، حسین کیانی در نامهای به وی پاسخ داد.
شنیدم ۷۰ نفر تصمیم می گیرند که تئاتری به فجر بیاید یا نه که این هم تقلید از آکادمی فیلم آمریکاست. ۷۰ نفر کمی عجیب است! چرا آن قدر کارها را پیچیده می کنند؟! چرا وضعیت تئاتر فجر سال به سال بدتر می شود؟ پوستر تئاتر فجر در سطح این فستیوال نیست.
نمایش«شیرهای خان بابا سلطنه»با نویسندگی و کارگردانی افشین هاشمی سه روز آغازین اجرای خود میزبان خبرنگاران و منتقدان تئاتر خواهد بود.
رئیس کانون تئاتر خیابانی به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بستری شد.
فرهاد مهندسپور، دبیر سیششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در واکنش به نامه حسین کیانی به رسانهها، از او خواست نمایش اش را در جشنواره اجرا کند.