منتقدان ورایتی فهرستی از پنجاه فیلم برتر رمانتیک و عاشقانه تاریخ سینما را ارائه داده اند.

چارسو پرس:  منتقدان ورایتی فهرستی از پنجاه فیلم برتر رمانتیک و عاشقانه تاریخ سینما را ارائه داده اند که چون ‌همیشه فیلم های غیر آمریکایی و غیر انگلیسی زبان، کمتر مورد‌توجه قرار گرفته اند.


به نقل از کانال سینه ایران ،فیلم اول فهرست، «کازابلانکا» ساخته مایکل کورتیز و‌ محصول ۱۹۴۲ آمریکاست با بازی همفری بوگارت و اینگرید برگمن که در هشت رشته نامزد جایزه اسکار شد‌ و جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه را دریافت کرد.


فیلم دوم، «تایتانیک» ساخته جیمز کامرون ، محصول ۱۹۹۷ آمریکا با بازی لئوناردو‌ دی کاپریو و کیت ‌وینسلت است. این فیلم با فروش ۲ میلیارد و ۲۵۷ میلیون دلاری اش تا سال ۲۰۰۹، پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما بود که اکنون در جای چهارم قرار گرفته و البته دو ساخته دیگر جیمز کامرون، «آواتار» ، در جای اول و «آواتار: راه آب» در جای سوم قرار دارند. این فیلم هم نامزد ۱۴ جایزه اسکار شد و در نهایت ۱۱ جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردانی را گرفت.


فیلم سوم، «گرفتن یک دزد» ساخته آلفرد هیچکاک محصول ۱۹۵۵ آمریکا با بازی کری گرانت و گریس کلی است. این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری را برای رابرت برکس دریافت کرد.


فیلم موزیکال «مولن روژ» ساخته باز لورمن محصول ۲۰۰۱ آمریکا و استرالیا با بازی نیکول کیدمن و ایوان مک گریگور در جای چهارم و «ستاره ای متولد می شود» ساخته بردلی کوپر محصول ۲۰۱۸ امریکا با بازی بردلی کوپر و لیدی گاگا در جای پنجم قرار دارند.


جای ششم به «برخورد کوتاه» ساخته دیوید لین محصول ۱۹۴۵ انگلستان با بازی سیلا جانسون و تریور هاورد و استنلی هالووی تعلق دارد که نخل طلای جشنواره فیلم کن را نیز دریافت کرده است.


هفتمین فیلم رمانتیک فهرست ، «روح» ساخته جری زوکر محصول ۱۹۹۰ آمریکا با بازی پاتریک سوایزی، دمی مور و ووپی گلدبرگ که دو جایزه اسکار بهترین بازیگر زن مکمل برای ووپی گلدبرگ و جایزه فیلمنامه را از آن خود کرد.

فیلم هشتم «کوهستان بروکبک» ساخته آنگ لی محصول ۲۰۰۵ آمریکا و کانادا است با بازی هیث لجر و جیک جیلنهال که سه جایزه اسکار کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی و موسیقی را دریافت کرد.


فیلم ‌نهم «چترهای شربورگ»  ساخته ژاک دمی محصول ۱۹۶۴ اولین فیلم غیر انگلیسی زبان فهرست و محصول فرانسه و آلمان است با بازی کاترین دونو ، ان ومون و نینو کاستلنوو که نخل طلای جشنواره کن ۱۹۶۴ را گرفت.


فیلم «بر باد رفته» ساخته ویکتور فلمینگ محصول ۱۹۳۹ آمریکا با بازی کلارک گیبل، ویوین لی، لسلی هاوارد و اولیویا دو هاویلند که به احتمال زیاد در نظر بسیاری سینمادوستان می توانست در جایگاه بالاتری قرار گیرد و‌ منتقدان ‌ورایتی آن را در جای دهم فهرست برترین فیلم های رمانتیک دنیا قرار داده اند.  فیلم در ۱۴ رشته نامزد جایزه اسکار شد و در هشت رشته، جایزه های بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اصلی زن (ویوین لی)، بازیگر نقش مکمل زن (هتی مک دنیل)، …را دریافت کرد.


فیلم یازدهم فهرست، «تعطیلات رمی» ساخته ویلیام وایلر محصول ۱۹۵۳ آمریکا با بازی گریگوری پک و آدری هپبورن است که در چهاردهمین جشنواره فیلم ‌ونیز به نمایش در آمد و البته خانم هپبورن جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را هم گرفت.


فیلم «جری مگوایر» ساخته کامرون‌کرو ‌محصول ۱۹۹۶ آمریکا با بازی تام کروز، کوبا گودینگ جونیور و رنه زلوگر در جای دوازدهم قرار دارد که جایزه اسکار بازیگر مرد مکمل را برای کوبا گودینگ جونیور  به همراه داشت.


فیلم سیزدهم فهرست، «آنی هال» ساخته وودی آلن محصول ۱۹۷۷ آمریکا با بازی وودی آلن و دایان کیتون که چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه و بازیگری زن برای دایان کیتون را هم گرفت.


فیلم یا فیلم های چهاردهم،  سه گانه «پیش از…» است، «پیش از طلوع» محصول ۱۹۹۵ آمریکا/اتریش/سوییس، «پیش از غروب» محصول ۲۰۰۰۴ آمریکا و «پیش از نیمه شب» محصول ۲۰۱۳ آمریکا، ساخته های ریچارد لینکلیتر و با بازی ایتان هاک و ژولی دلپی در هر سه فیلم.


در جایگاه پانزدهم، فیلم جنجالی «بانی و‌ کلاید» ساخته آرتور پن محصول ۱۹۶۷ آمریکا با بازی وارن بیتی و فی داناوی که فیلم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم مونترال بود. 


فیلم شانزدهم فهرست، «روشنایی های شهر» ساخته چارلی چاپلین محصول ۱۹۳۱ آمریکا با بازی چاپلین و ویرجینیا چریل، فیلم همچنان صامتی در میان دریای فیلم های ناطق تولیدی و حضور آلبرت انیشتین در افتتاحیه فیلم. صحنه پایانی فیلم همچنان یکی از رمانتیک ترین سکانس های تاریخ سینما محسوب می شود.


فیلم «ماه زده» ساخته نورمن جویسون محصول ۱۹۸۷ آمریکا با بازی شر و نیکلاس کیج با شش نامزدی اسکار و‌ دریافت سه اسکار از جمله برای بازی شر، فیلم هفدهم فهرست است.


جایگاه فیلم هجدهم به «در حال و هوای عشق» ساخته ونگ کار-وای محصول سال ۲۰۰۰ هنگ کنگ و فرانسه با بازی مگی چئونگ و تونی لئونگ که در جشنواره کن به نمایش در آمد و تونی لئونگ جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره دریافت کرد. یکی از محبوب ترین کالت مووی  های تاریخ سینما.


فیلم «یک افسر و یک جنتلمن» ساخته تیلور هکفورد محصول ۱۹۸۲ آمریکا با بازی رابرت گیر و دبرا وینگر در جای نوزدهم و فیلم «آپارتمان» ساخته بیلی وایلدر محصول ۱۹۶۰ آمریکا با بازی جک لمون و شرلی مک لین در جایگاه بیستم است و اسکارهای بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه و….چه کسی می تواند صحنه آبکش کردن اسپاگتی با راکت تنیس را از یاد ببرد!