به نظر می‌رسد که سختگیری‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای برای برگزاری کنسرت در تهران و استان‌های مختلف کشور همچنان تداوم داشته باشد. این موضوع راهی جز این پیش روی هنرمندان قرار نمی‌دهد که برای اجرای صحنه‌ای به کشورهای خارجی ازجمله ترکیه، ارمنستان، عمان و... بروند. چیزی که در سال‌‌های اخیر با رشد روزافزونی مواجه بوده است.
چارسو پرس: پس از لغو کنسرت‌های مشهد و اصفهان، حال بوشهر نیز به جمع استان‌های خبرساز و ممنوعه در حوزه موسیقی پیوسته است. ماجرا از این قرار است که کنسرت آرمان گرشاسبی که ابتدا قرار بود در روزهای ۳۰ و ۳۱ فروردین‌ماه 1403 در سالن لیان بوشهر برگزار شود، اما مجوزهای اخذشده برای اجرای این کنسرت، توسط اماکن نیروی انتظامی لغو شد.

عبدالرحیم افروغ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان بوشهر، چندی پیش در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرده بود که به‌دلیل یکسری ناهماهنگی‌ها در خارج از فضای کاری ارشاد اسلامی استان، شاهد لغو مجوزهای برگزاری کنسرت‌هایی در بوشهر بودیم که موضوع اصلاح و سوءتفاهم ایجادشده رفع شده است.

باتوجه به وعده‌های مدیرکل ارشاد بوشهر مبنی بر حل‌شدن سوءتفاهم‌ها، نه‌تنها خبری از برگزاری کنسرت آرمان گرشاسبی نیست، بلکه کنسرت معین زندی نیز تا اطلاع ثانوی اجرا نمی‌شود و اصلاً مجوزی برای کنسرت این خواننده پاپ صادر نشده است.

علی جعفری، مدیر اجرایی کنسرت معین زندی، به ما گفت: طبق چیزی که به ما اعلام کرده‌اند، اداره ارشاد استان بوشهر برای برگزاری این کنسرت به اداره اماکن استان نامه زده که این به‌معنای تایید اولیه این برنامه توسط ارشاد است، اما اماکن اجازه برگزاری این اجرا را صادر نکرده است؛ به این بهانه که برگزاری این کنسرت درحال‌حاضر مصلحت نیست. یعنی ما مجوز نهایی وزارت ارشاد را برای برگزاری کنسرت دریافت نکرده بودیم.
او همچنین درباره تاریخ برگزاری این کنسرت اعلام کرد: منتظر هستیم تا ببینیم شرایط چگونه پیش می‌رود تا بتوانیم تاریخ دوباره برگزاری کنسرت‌ها در بوشهر را اعلام کنیم.

همه‌چیز زیر سر «کوچه» است؟

این نخستین‌باری نیست که خبر لغو کنسرت از بوشهر شنیده می‌شود. اگر کمی به عقب‌تر برگردیم، در روزهای پایانی سال 1402 بود که اختتامیه سومین دوره از فستیوال موسیقی «کوچه» در تاریخ هشتم اسفندماه لغو شد. برنامه‌ای که اتفاقاً قرار بود لئو روخاس (هنرمند مطرح آمریکای لاتین) به‌عنوان یک موزیسین بین‌المللی، مهمان ویژه‌ آن باشد.
برگزارکنندگان این رویداد طی اطلاعیه‌ای بدون اشاره به علت این اتفاق نوشتند: «فستیوال کوچه را، شما را و خودمان را بغل می‌گیریم و خداحافظی می‌کنیم. دلخوشی و روشنایی دمی کنج کوچه‌های بوشهر، فرش پهن کرد و از چهارگوشه ایران نشستیم روش چای خوردیم و لحظاتی، کمی دقیق‌تر به جهان نگاه کردیم.  همین ما را بس. موسیقی مقصد نبود، نیت بود.»

معین زندی مجوز نداشت

برگزارکنندگان کنسرت معین زندی درخواست اجرای این برنامه را صادر کرده بودند اما به دلیل حواشی لغو کنسرت آرمان گرشاسبی، برای کنسرت معین زندی مجوزی صادر نشد که اکنون آن مجوز لغو شد. این‌ جملات بخشی از صحبت‌های عبدالرحیم افروغ مدیرکل ارشاد استان بوشهر با ما است. او همچنین درباره برگزاری یک جشنواره موسیقی دراین استان عنوان کرد: در حال حاضر قرار است جشنواره موسیقی خلیج فارس را به مناسبت فرا رسیدن روز خلیج‌فارس برگزار کنیم و پس از آن تمام درخواست‌های برگزاری کنسرت در بوشهر را بررسی می‌کنیم و مجوزهای لازم صادر خواهد شد. به طور کلی می‌خواهم بگویم که مشکلی برای برگزاری کنسرت در استان نداریم و همه چیز طبق روال پیش می‌رود. در همین راستا مطمئن باشید که جشنواره خلیج‌فارس نیز با مشکلی مواجه نخواهد شد.
مدیرکل ارشاد بوشهر در پاسخ به این پرسش که حواشی پیش‌آمده چه ارتباطی با فستیوال «کوچه» دارد؟ گفت: این حواشی ربطی به فستیوال «کوچه» و لغو اختتامیه این رویداد ندارد. ما به‌عنوان نماینده ارشاد مجوز برگزاری اختتامیه این رویداد را صادر کرده بودیم اما خود مجری به دلیل شرایط مختلف ازجمله بارندگی اختتامیه جشنواره «کوچه» را روی صحنه نبرد.

بی‌توجهی به مجوزهای ارشاد

مسلماً وقتی مجوزی برای برگزاری یک کنسرت یا هر رویداد دیگری در عرصه هنر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود، به این معنی است که آن رویداد از نظارت‌های مختلف گذر کرده و ارگان‌های دیگر نیز موظف هستند تا از این مجوز پیروی کنند. چیزی که در سال‌های اخیر بارها خلاف آن در استان‌هایی مانند خراسان رضوی و اصفهان رقم خورده و به نظر می‌رسد که برخوردهای سلیقه‌ای در حال تسری یافتن در تمام شهرهای ایران است.
در ادامه به نمونه‌هایی از این لغو مجوزها اشاره می‌کنیم؛ اردیبهشت‌ماه سال 1396 کنسرت فریدون آسرایی در گناباد به دلیل عدم اخذ مجوزهای صادره از مراجع ذی‌صلاح مانند اماکن لغو شد. اسفندماه همان سال برگزاری کنسرت کیوان ساکت در شاندیز لغو شد. علت لغو این کنسرت از سوی نیروی انتظامی مسائل ترافیکی در آستانه سال جدید، شلوغی و حضور زائران و مسافران بسیار در این منطقه عنوان شد. همچنین کنسرت علیرضا قربانی در طرقبه و کنسرت فرزاد فرزین و گروه شوک در سبزوار نیز از سوی دادستانی لغو شدند. شاید یکی از جدیدترین موارد این موضوع به سال گذشته و لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان بازمی‌گردد که دلیل این اتفاق حضور نوازنده زن در بین گروه نوازندگان علیرضا قربانی اعلام شده بود.

محمود سالاری، معاون هنری وزارت ارشاد در پاسخ به «هم‌میهن» عنوان کرد: تلاش ما این است تا مجوزی که ازسوی معاونت هنری و ادارات کل استانی ارشاد برای اجراهای صحنه‌ای صادر می‌شود، خدشه‌دار نشوند. معاونت هنری از ادارات کل استان‌ها حمایت می‌کند و طبق ابلاغیه سیدمجید میراحمدی معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور به همه استان‌ها ما هم پیگیر هستیم تا همان ابلاغیه عملیاتی شود که براین اساس مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طبق مصوبه و ابلاغیه همه استان‌ها باید اجرا شوند.

به طور کلی باید گفت که برای برگزاری کنسرت در استان‌ها مشکلی وجود ندارد و ما صرفاً نیاز به نوعی همدلی در حوزه معاونت‌های سیاسی امنیتی استان‌ها و معاونت هنری و اداره کل ارشاد استان‌ها داریم. این موارد پیش‌آمده را باید به صورت موردی بررسی کرد. دلیل لغو کنسرت‌های بوشهر نیز هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است و دوستان ما در اداره کل ارشاد بوشهر پس از بررسی‌های لازم مستنداتی را ارائه خواهند کرد.

به نظر می‌رسد که سختگیری‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای برای برگزاری کنسرت در تهران و استان‌های مختلف کشور همچنان تداوم داشته باشد. این موضوع راهی جز این پیش روی هنرمندان قرار نمی‌دهد که برای اجرای صحنه‌ای به کشورهای خارجی ازجمله ترکیه، ارمنستان، عمان و... بروند. چیزی که در سال‌‌های اخیر با رشد روزافزونی مواجه بوده است.

مسئله دیگری که گاه مانع از رونق گرفتن کنسرت‌ها در ایران می‌شود مواجهه با مناسبت‌های خاص‌مانند است که موجب تعطیلی سالن‌های موسیقی در چند ماه از سال می‌شود. تجمیع این شرایط علاوه بر هنرمندان، مخاطبان و علاقه‌مندان به موسیقی و مخصوصاً موسیقی پاپ را ناگزیر می‌کند تا برای حضور در کنسرت هنرمند محبوب‌شان به خارج از کشور سفر کنند.
منبع: روزنامه هم‌میهن
نویسنده: ندا زنگینه