نمایش «مرد هیزم شکن» کار مشترک فاطمه و ندا ابرار پایدار برگرفته از قصه‌های کهن جهان در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود

پایگاه خبری تئاتر: این نمایش روایت‌گر داستان دو مرد است که هر دو هیزم شکن هستند . یکی از آنها فقیر اما راستگوست و دیگری ثروتمند و دروغگوست.

این نمایش به شیوه عروسکی به صحنه می‌رود و گروه اجراگر در طول اجرای نمایش به کودکان و مربیان آنها آموزش می‌دهند که چگونه از مواد دورریختنی عروسک بسازند. آنها توضیح می‌دهند که عروسک‌های دستکشی این نمایش را با استفاده از جوراب ساخته‌اند و با موادی مانند دکمه و پارچه‌های رنگی، اعضای چهره و لباس عروسک‌هایشان را کامل کرده‌اند.

فاطمه ابرار پایدار یکی از دو کارگردان این نمایش که در بخش خردسال اجرا می‌شود، درباره حضور خود در این بخش از جشنواره گفت: سال‌هاست با بچه‌های سه تا شش سال نمایش خلاق کار می‌کنیم و یکی از موارد آن تبدیل یک قصه ساده به نمایش ساده و بدیهی است که با استفاده از وسایل ساده دور و برمان اتفاق می‌افتد.

او درباره وجه تمایز تئاتر خردسال از تئاتر کودک توضیح داد: تئاتر خردسال چند ویژگی دارد؛ مدت زمان آن کوتاه‌تر از تئاتر کودک است چراکه تماشاگران این رده سنی حوصله دیدن نمایش‌های طولانی را ندارند و باید در کمترین زمان، مفاهیم نمایش را به آنان منتقل کرد. از سوی دیگر روایت قصه این نمایش‌ها باید خیلی ساده باشد و در کنار آن از رنگ و فانتزی زیاد استفاده شود چون بچه‌ها از قدرت تخیل بسیار قوی برخوردارند و در عین حال مفاهیم مورد نظر خود را نباید با شعار به آنها منتقل کنیم چون نیروی دافعه ایجاد می‌کند.

ابرار پایدار درباره تفکیک بخش خردسال در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: این مجزا کردن بسیار مفید است چون باعث می‌شود گروه‌های شرکت‌کننده به صورت تخصصی روی موضوعات خاصی کار کنند چراکه الزامات، نیازها و خواسته‌های رده سنی خردسال متفاوت است.

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

نویسنده  فاطمه ابرار پایدار، کارگردانان و بازیگران فاطمه و ندا ابرار پایدار، طراحی و ساخت عروسک ندا ابرار پایدار، طراح پوستر و بروشور مرضیه ابرار پایدار، دستیاران کارگردان ملیحه میرزاپور و هیوا پریشی.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی از بیست و یکم تا بیست و هفتم آذر ماه در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

 

 

 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:


 

«هاروی» در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود

اعلام برنامه بخش نمایشنامه خوانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان منصوب شد

برنامه اجراهای مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

«سه خواهر» با «فاستوس» به تالار مولوی می آیند

رونمایی از پوستر «خرسی که می خواست خرس باقی بماند»

معرفی هیات انتخاب بخش نمایش‌های محیطی، تعاملی و شورایی

«جمجمه ای در کانه مارا » خود را برای اجرا آماده می کند

اجرای مشترک سه کشور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«راهبان معبد وانگ» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌روند

اجرای اثر برتر جشنواره تئاتر دانشگاهی در سالن سایه

تمدید زمان ارسال آثار به جشنواره تئاتر بهرام بیضایی

۲ نمایش جدید در تماشاخانه انتظامی ببینید