پایگاه خبری تئاتر: عاطفه تهرانی که پیش از این با اجرای نمایش «برف نیمه مرداد» پس از ٥ سال دوری به صحنه تئاتر برگشته بود در پلاتوی یک تئاتر شهر در حال تمرین و تدارک برای ارائه جدیدترن نمایش خود است. استفاده از قالب نمایشی خاص و بکارگیری تکنیکهای بدن در اجرا چالش بزرگی است که تهرانی برای روایت داستانش انتخاب کرده است، چالشی که او در موردش می گوید: در روش اجرای ما حرکت حرف اول را میزند و در مکانیزمی که برای طراحی حرکت در نظر گرفتهایم به منظور توصیف هر کاراکتر و هر صحنه به نمایشگران مواردی مانند خطوط حرکتی، دلیل حرکت و جنس حرکت داده میشود و نمایشگران بر همین اساس حرکات را خلق میکنند.
این چالش در روند تمرینهای گروه کاملا سایه انداخته و شاید به همین دلیل تهرانی در مورد روش کاری خود میگوید: در دنیای حرفهای حرفهای زیادی در مورد نوع تمرینهایم شنیدهام؛ عدهای معتقدند سختگیری می کنم، اخلاق بدی دارم و بازیگر را در تمرین تحت فشار قرار میدهم. البته شاید همه این حرف ها درست باشه اما برای من تنها یک چیز اهمیت دارد و آن یک چیز این است که اثری را خلق کنم که اولین تماشاگرش برای ٣٠ شب خودم باشم و بتوانم از تماشای آن لذت ببرم. وی ادامه می دهد: کاری را دوست دارم که از همه لحاظ بدیع و خلاقانه باشه و شبیه به آن را در اینترنت و یا هرجای دیگر ندیده باشم.
وی در تشریح اولویت های خود برای هدایت بازیگران می گوید: تمرین را طوری برنامه ریزی می کنم که اول خودم و بعد بازیگران را به برخی بایدها و نبایدها محدود کنم تا اسیر کلیشه و تکرار نشویم. از سوی دیگر تحریک بازیگر برای شروع نوعی چالش با نقش را از مهمترین وظایف خود می دانم.
عاطفه تهرانی در مورد ایده اولیه شکل گیری نمایش « لِته» گفت: از همان ابتدای تمرین ها قصد داشتم روی نمایشی مرتبط با دنیای زیرزمین در اساطیر یونان کار کنم و نام « لِته» به معنای رود فراموشی نیز از همین اساطیر گرفته شده است.
وی افزود: در اساطیر یونان « لِته» نام رودی است که مردگان از آن عبور می کنند تا زندگی گذشته خود را رها و فراموش کنند و این مضمون در کل نمایش ما نیز جریان دارد به طوریکه این رود تبدیل به کافه ای شده که انسان ها به همین قصد وارد آن شده اند.
کارگردان نمایش « لِته» در مورد علت گرایش به فرم فیزیکال گفت: اصراری به پرهیز از دیالوگ گویی در تئاتر ندارم و دلیل اینکه این قالب نمایشی را انتخاب کرده ام این است که پیچیده، پرانرژی و شعرگونه است و اینکه بتوانم از طریق زبان بدن داستانی را برای مخاطب روایت کنم چالش بیشتری برای من دارد.
تهرانی با اشاره به ترکیب گروه بازیگری این نمایش گفت: سابقه همکاری من با نوید هدایت پور به زمان شکل گیری گروه «نرگس سیاه» بر می گردد و بقیه بازیگران نیز دو دسته اند؛ با برخی از آن ها بیش از دو سال است در حال همکاری برای طراحی حرکات هستیم و برخی دیگر نیز حدود چندماه است که به گروه اضافه شده اند.
نمایش « لِته» پیش از این برای جشنواره فجر تمرین شده بود و در حال حاضر اعضای گروه بخوان تلاش میکنند تا نتیجه دو سال تمرین خود را از اواخر آذرماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه ببرند. عاطفه تهرانی پیش از این نمایشهایی چون «برف نیمه مرداد»، «اتلو» و «بخوان» را روی صحنه برده است. گفتنی است نوید هدایتپور، مریم باقری، ئه ستیره مرتضایی، سینا صابری، اویس محمدحسنی، نازنین میهن، سپهر غازی و پدارم مهری گروه بازیگران و نورالدین حیدری ماهر تهیه کننده، اشکان نظام آبادی دستیار کارگردان، علی کیانیان موسیقی، نسرین خرمی طراحی لباس و صبا کسمایی طراح نور، دیگر عوامل این نمایش را تشکیل می دهند.
صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام
https://telegram.me/onlytheater
«هاروی» در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود
اعلام برنامه بخش نمایشنامه خوانی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان منصوب شد
برنامه اجراهای مجموعه تئاتر شهر اعلام شد
«سه خواهر» با «فاستوس» به تالار مولوی می آیند
رونمایی از پوستر «خرسی که می خواست خرس باقی بماند»
معرفی هیات انتخاب بخش نمایشهای محیطی، تعاملی و شورایی
«جمجمه ای در کانه مارا » خود را برای اجرا آماده می کند
اجرای مشترک سه کشور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
«راهبان معبد وانگ» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میروند
اجرای اثر برتر جشنواره تئاتر دانشگاهی در سالن سایه
تمدید زمان ارسال آثار به جشنواره تئاتر بهرام بیضایی
۲ نمایش جدید در تماشاخانه انتظامی ببینید