وحید آقاپور گفت: نمایش «۱۲» با تکیه بر دیالوگ‌محوری سهم بصری مخاطب را محفوظ نگاه می‌دارد.

 

پایگاه خبری تئاتر: نمایش «۱۲» به کارگردانی جواد خورشا، ۱۲ برداشت آزاد از نمایشنامه «دوازده مرد خشمگین» نوشته رجینالد روز است که با بازنگری طراحی و پرداخت جدیدی از سوی جواد خورشا، این روزها بر روی صحنه تماشاخانه «پالیز» است.

وحید آقاپور، بازیگر این تئاتر که به عنوان اولین کاراکتر مخالف مجازات کودکان که در هیئت منصفه دادگاه به ارائه نظرات خود می‌پردازد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این اثر ، نمایش«۱۲» را اثری سخن بنیاد دانسته که در عین سادگی می‌تواند مخاطب را به تفکر دعوت کند.

وی در ادامه با اشاره به این‌ که «۱۲» اثری سخن بنیاد است و به یقین می‌توان گفت که از این اثر می‌توان در اجراهای رادیویی نیز بهره برد، ادامه داد: مخاطب در ساخت موفق فیلم اثر که توسط سیدنی لومت خلق شده است، با تکیه بر جلوه‌های بصری ارتباط منطقی و معنادار ذهن خود با فیلم را حفظ می‌کند، حال آن که باید پذیرفت در اجرای صحنه‌ای این اثر نمی‌توان از تکنیک‌های موجود در فیلم استفاده کرد، شاید همین امر کارگردانی ۱۲ را روی صحنه اندکی دشوارتر به نظر می‌رساند.

این بازیگر، بسیاری از جلوه‌های بصری موجود در «۱۲ مرد خشمگین» را محدود به صحنه‌های فیلم دانسته و در ادامه ضمن تاکید بر اینکه این جلوه‌ها شاید برای تئاتر قابل ترجمه نباشند، تصریح کرد: جواد خورشا، در بازخوانی« ۱۲ مرد خشمگین» و آفرینش«۱۲» سعی بر آن داشته است تا با در نظر گرفتن ما به ازاهایی سهم دیداری تماشاگر در اثر را نیز حفظ کرده و خصلت دیالوگ محوری اثر را نیز آنگونه که باید مورد توجه داشته و به مخاطب انتقال دهد.

وی ادامه داد: ۱۲ بدون ایجاد پیچیدگی‌های کاذب با نگاهی کلاسیک و ساده موضوعی را مطرح می‌کنند و موضوع را با طراحی حساب شده و دقیق می‌پروراند که با مخاطبان ارتباط برقرار کند و در همین راستا مخاطب با احساس رضایت پایان اثر را ببیند.

آقاپور در ادامه، ضمن ابراز خرسندی از کارکردن در کنار جواد خورشا و تأکید بر این امر که هوشمندی در فضای کار این کارگردان دیده می‌شود، گفت: انتخاب متن، پرداخت اثر و کارگردانی خوب «۱۲» فضایی پر از درک متقابل و هم فکری را به وجود آورد که در آن، کارگردان اثر، با تمام قدرت، کار را پیش می‌برد و در مقابل ایده‌هایی که کمکی به اجرا نمی‌کرد، با جسارت، شجاعت و جرأت می‌ایستاد و همین امر موجب شد تا مخاطب اثر با نمایشی روبرو شود که او را به لحاظ زمانی و یا جغرافیایی محدود نمی‌سازد.

بازیگر نمایش «۱۲» در پایان ضمن تأکید بر این امر که مخاطب در عین رسیدن به این مفهوم که فضای نمایش، فضایی خارجی است در می‌یابد که این فضای خارجی پر رنگ نیست و این اتفاقات می‌تواند در نزدیکی او نیز رخ دهد، افزود: انتخاب حال و هوای معاصر هوشمندی خاص خود را می‌طلبید و در نهایت جواد خورشا از پس این نمایشنامه در کارگردانی برآمده است.


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

زمان برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اعلام شد

از بازسازی تئاترشهر چه خبر؟

«راهبان معبد وانگ» راهی به ژاپن می‌رود

پانته‌آ پناهی‌ها بازیگر «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» شد

برگزاری بخش «به علاوه تئاتر فجر» در ۱۰ تماشاخانه خصوصی

حقوق جعفر والی قطع نشده است

«آنتیگونگی در پالمیرا» در کنش معاصر روایت می شود

اجرای دو نمایش ایرانی در ایتالیا

سعید اسدی: امیدوارم وعده ارتقای بودجه تئاتر فجر عملی شود

تجدید چاپ سیزده نمایش‌نامه­­ از اکبر رادی

«مخمصه» در باغ موزه قصر

بازگشت عاطفه تهرانی با «لته»

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟

کارگاه ‌آموزشی تئاتر ویژه هنرجویان ایرانی در فرانسه برگزار می شود

معرفی داوران بخش پوستر و عکس جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جایزه اول فستیوال مونودرام به «بدن دیوانه» رسید

«فهرست» رضا ثروتی در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود

نمایشنامه‌ای از بهرام بیضایی به انگلیسی ترجمه شد