نشست خبری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان صبح امروز با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، عبادی مدیرکل ارشاد استان همدان و شهرام کرمی دبیر جشنواره برگزار شد.

 

پایگاه خبری تئاتر: شهرام کرمی در این نشست گفت:‌ تا کنون 6 دوره دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان بوده‌ام و بیش از 10 سال است که با این جشنواره درگیر هستیم و در دوره‌ای نمایشم به عنوان اثر برگزیده آن معرفی شد با برعهده گرفتن دبیری این جشنواره همواره سعی کردم جشنواره را به نحوی برگزار کنم که حرکتی رو به جلو داشته باشد چرا که اگر قرار باشد جشنواره بی‌رونق باشد برگزاری آن بر رشد تئاتر تاثیری نخواهد داشت.

وی اظهار کرد:‌ این جشنواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری و تئاتری برگزار می‌شود و هم فرصتی برای هنرمندان به منظور اجرای آثارشان است و هم گردهمایی فعالان تئاتر کودک و نوجوان.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر تئاتر کودک رونق بسیار خوبی داشت است، عنوان کرد: در این دوره از نظر هنرمندان و مشاوره پیشکسوتان استفاده کرده‌ایم و من هیچ گونه دغدغه‌ای برای برگزاری آن نداشته‌ام اگر چه همواره مسائل مالی به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات وجود داشته اما مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی همواره نسبت به ایده و تجربه من اطمینان داشته است.

50 گروه نمایشی با 60 اجرا

وی اعلام کرد: ‌جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از بیست و دوم تا 27 آذر ماه در استان همدان برگزار می‌شود و آثار نمایشی از 10 بخش در 12 سالن به اجرا درخواهد آمد. در این دوره 50 گروه نمایشی با 60 اجرا میزبان علاقه‌مندان به هنر نمایش می‌شوند که در این میان 550 هنرمند شرکت‌کننده خواهیم داشت که 51 هنرمند آن خارجی هستند.

وی عنوان کرد: امسال برای اولین بار بخش ویژه 100 سالگی کودک و نوجوان برگزار خواهد شد. در بخش آثار خارجی گروه‌های مختلفی از کشورهای آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، روسیه، جمهوری چک، اسپانیا، استرالیا و آفریقای جنوبی حضور خواهند داشت ضمن اینکه رئیس کمپانی‌های تئاتری و هنرمندان شناخته شده کودک و نوجوان از کشورهایی چون ترکیه، الجزایر، کنیا و سوئد حضور خواهند داشت.

دبیر بیست وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اعلام اینکه مهر بر صحنه کودکی شعار این دوره جشنواره است، گفت: ‌استان همدان پتانسیل خوبی برای تئاتر کودک و نوجوان دارد که کمتر در دیگر شهرها شاهد آن هستیم.

جشنواره بزرگ‌تر شده

وی درباره نقاط ضعف جشنواره نیز به کمبود امکانات زیرساختی و محدود بودن زمان برگزاری جشنواره اشاره کرد و افزود: جشنواره کودک و نوجوان بزرگ‌تر از سال‌های پیش شده و مطالبات هنرمندان نیز افزایش داشته است. اگر چه سال گذشته یک سالن بلک باکس به مجموعه سالن‌های استان اضافه شد که امیدوارم این چشم‌انداز ارتقا یابد. همچنین با توجه به استقبال مخاطبان از آثار جشنواره تصمیم گرفته‌ایم مدت زمان جشنواره را نسبت به سال گذشته افزایش دهیم به طوری که جشنواره در طول یک هفته برگزار می‌شود.

دبیر بیست وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در معرفی هیات داوران بیان کرد: مسابقات تئاتر نوجوان با حضور نیکولاس مارکی مورنا از سوئد، لیلی رشیدی و اردشیر صالح‌پور، در بخش نمایش‌نامه نویسی در دو قسمت آثار چاپ شده و نمایش‌نامه‌های جدید توسط منصور خلج، حسین فدایی حسین، جواد عاطفه و احمد بیگلریان، در بخش مسابقه تئاتر کودک، سالواتور تراماسوتره، هنگامه مفید و بهرام شاه‌محمدلو در بخش خردسالان که برای اولین بار به صورت رقابتی برگزار می‌شود، رضا فیاضی، افسانه زمانی، مجید قناد در بخش مسابقه تئاتر خیابانی، منوچهر اکبرلو، کریم اکبری مبارکه و احمد بیگلریان ارزیابی آثار را برعهده دارند.

بزرگداشت رضا فیاضی

وی عنوان کرد: بزرگداشت این دوره جشنواره نیز به رضا فیاضی اختصاص خواهد داشت. امسال 10 کارگاه آموزشی با حضور اساتید ایرانی و خارجی برگزار می‌شود که از جمله آنها محمد عاقبتی، حمیدرضا نعیمی، جمال میرجعفری، مژگان وثوقی،‌ مسیح گنجوی و دو هنرمند از فرانسه هستند.

وی اظهار کرد: اتفاق خوب این دوره انتشار 6 عنوان کتاب پژوهشی، علمی و تحقیقی است که همزمان با جشنواره رونمایی خواهد شد. همچنین نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر کودک شامل 60 قطعه عکس در گالری بوعلی همدان به نمایش در می‌آید و نمایشگاه هنری از فائزه فیض نیز برپا خواهد شد.

وی ضمن اشاره به نشست‌های هنرمندان بیان کرد: ‌جلسات نمایش‌نامه خوانی کودک و نوجوان هر روز به یک اثر اختصاص خواهد داشت که شامل آثار باغچه‌بان نیز می‌شود. همچنین سمینار تخصصی 100 سالگی با همکاری بنیاد نمایشی کودک و نوجوان، انجمن کودک و نوجوان خانه تئاتر و کانون کودک و نوجوان همدان برپا خواهد شد. افتتاحیه جشنواره نیز 22 آذر ساعت 18 در سالن نمایشگاه‌های همدان و اختتامیه آن 27 آذر ساعت 10 صبح برگزار می‌شود.

کرمی حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در جشنواره را از درخواست‌های هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان معرفی کرد.

میزبانی استان همدان، از امتیازهای جشنواره

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در این نشست گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تئاتری کشور است این جشنواره بر اساس سیاست تمرکز زدایی از سال 90 در یکی از استان‌های با فرهنگ و کهن برگزار می‌شود و میزبانی استان همدان از امتیازهای جشنواره است.

وی بیان کرد: ظرفیت تئاتر کودک و نوجوان ظرفیت بسیار ارزشمندی است. امروز برای خانواده تربیت فرزندان امری بسیار مهم تلقی می‌شود بنابراین اگر توجه به تئاتر کودک و نوجوان داشته باشیم و تولیدات مناسبی ارائه کنیم استقبال خانواده و مخاطب بیشتر خواهد شد.

وی یکی از اهداف برگزاری جشنواره را جریان‌سازی برای این ژانر تئاتری معرفی کرد و افزود: تقویت این گونه تئاتری افزایش تماشاگرش را به دنبال خواهد داشت.

شفیعی عنوان کرد:‌ یکی از دغدغه‌های معاصر ما می‌تواند ظرفیت مناسبی برای پررنگ کردن هنر در جامعه شود. توجه به سبک زندگی به شیوه ایرانی- اسلامی یکی از بهترین جایگاه‌ها برای تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند باشد مخاطب اول تئاتر کودک خانواده است و در درجه دوم کودک و خردسالان که به نوعی تربیت و آموزش درست آنها می‌تواند آینده جامعه ما را تضمین کند. امیدوارم بتوانیم جدی‌تر به این موضوع بپردازیم و اجراهای مناسبی از تئاتر کودک و نوجوان داشته باشیم.

اجرا در قالب تور

وی تاکید کرد:‌ تجربه‌های بزرگ و خوب در تئاتر کودک و نوجوان کمتر دیده شده در صورتی که این پتانسیل وجود دارد که حداقل چند نمونه بزرگ در تئاتر کودک و نوجوان داشته باشیم که بتواند در قالب تور در سراسر کشور به اجرا درآید همچنین حمایت از آثار از اهداف و برنامه‌های مرکز هنرهای نمایشی است بنابراین تور و اجراهای سراسر کشور شبکه داخلی منسجم برای تئاتر ایجاد می‌کند که بسیار ضروری است.

وی افزود: درزمانی می‌توانیم ارتباط بین‌المللی را مستحکم کنیم که شبکه پویا و منسجم در داخل داشته باشیم جشنواره کودک در استان همدان در طول این سال‌ها توانسته به ارتقای تئاتر کودک کمک کند و مخاطب آن را افزایش دهد همچنین استقبال مردم از نمایش‌های جشنواره نشانگر این است که مردم همدان با این جشنواره خو گرفته‌اند و این مسئولیت ما را بیشتر می‌کند که اجراها را محدود به ایامی خاص نکنیم و برنامه‌ریزی برای اجرای مستمر داشته باشیم.

شفیعی تصریح کرد: هر ژانر تئاتری برای ترسیم افق‌های پیش‌روی خود نیازمند پیشینه است و خوب است که پژوهشگران این امر را زنده کرده‌اند و بخشی از تئاتر به عنوان گرامیداشت باغچه‌بان نامگذاری شد نمایش‌نامه‌های وی در قالب جشنواره نمایش‌نامه خوانی می‌شود و حتی برخی از آنها به چاپ خواهد رسید.

مدیرکل هنرهای نمایشی برگزاری مناسب جشنواره را منوط به حمایت‌های استان و استقبال مدیران فرهنگی استان‌ها دانست و افزود: این امر می‌تواند این اتفاق هنری را بالنده نگه دارد برگزاری دوره آینده در استان همدان یا هر استان دیگر مستلزم استقبال و هماهنگی امکانات و منابع برای برگزاری مطلوب آن است.

عبادی نیز بیان کرد: استان همدان با برگزاری سال‌ها جشنواره ‌تئاتر کودک با آن عجین شده است و تلاش شده که این استان به قطب هنری و فرهنگی کودک و نوجوان تبدیل شود. این استان میزبان جشنواره‌های متعدد هنری از جمله فیلم همدان، تئاتر همدان و حتی نمایشگاه‌های کتاب کودک و نوجوان بوده است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم تئاتر همچنان بالنده باشد توجه به تئاتر برای کودک می‌تواند در توسعه این هنر موثر باشد زبان هنر فاخر و ماندگار و مردمی است و در این راستا فعالیت استان آن را تبدیل به استان پیشرو در حوزه کودک و نوجوان کرده است.

وی خاطر نشان کرد: ‌جشنواره کودک و نوجوان در 9 دوره آغازین با عنوان جشنواره کودک امید برگزار می‌شد که از افتخارات استان همدان بود و در ادامه به دلیل مشکل تامین منابع برگزاری‌اش در استان متوقف شد اما پس از چند دوره دوباره همدان میزبان جشنواره کودک و نوجوان شده است. در این دوره هم از نظر کیفیت و هم کمیت با افزایش روبرو بوده‌ایم و به لحاظ تولید محتوا این دوره موثرترین دوره را طی کرده همچنین 20 درصد از آثار جشنواره به نمایش‌های گروه‌های استان همدان اختصاص دارد.

وی در خصوص زیرساخت‌ها در استان همدان نیز بیان کرد: برگزاری برنامه‌های بین‌المللی باعث شد از این منظر هر چند به وضعیت ایده‌آل دست نیافته‌ایم اما شرایط بهتری را پیدا کنیم. استان همدان به لحاظ امکانات نسبت به سایر استان‌های کشور مشکل چندانی نداشته است اما امیدوارم با رفع مسائل مالی شاهد رشد سالن‌ها در استان باشیم.

شفیعی در پایان این نشست عنوان کرد: جشنواره کودک و نوجوان ظرفیت خوبی برای نهادهایی چون آموزش و پرورش دارد. آموزش و پرورش می‌تواند نمایندگان خود را بفرستد یا اعزام کند تا در اجرای عمومی نمایش‌های با کیفیت به انتخاب آثار بپردازند.

وی بیان کرد: در این دوره از رسانه ملی دعوت شده تا به انعکاس آثار نمایشی جشنواره بپردازد.

مدیر هنرهای نمایشی یکی از برکات جشنواره برای استان همدان را تاسیس سالن‌های استاندارد و مطلوب معرفی کرد و افزود: یکی از محدودیت‌ها در انتخاب آثار بین‌الملل سالن‌های نمایشی شهر همدان است. ما در برخی استان‌ها تفاهم‌نامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندارها منعقد کرده‌ایم تا سخت‌افزار برای تئاتر ایجاد شود. در استان همدان نیز امیدوارم ضمن برگزاری جشنواره از ظرفیت‌های سخت‌افزاری برخوردار شویم. در ایام جشنواره تیم فنی به استان همدان اعزام می‌شود تا اجراها بدون مشکل ادامه پیدا کند. همچنین بعد از جشنواره نیز پکیج تصویری از آثار جشنواره خواهیم داشت.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

برنامه اجرای چهار نمایش در تئاترشهر

آغاز اجراهای نمایشی تماشاخانه ایرانشهر پس از تعطیلات

آتیلا پسیانی «دیابولیک: رومئو و ژولیت» را روی صحنه می‌برد

معرفی هیات انتخاب همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها

همراهی هانا کامکار با نمایش «نامه های عاشقانه از خاورمیانه»

اجرای «غصه‌ها قصه شدند» در خانه نمایش

«سه جلسه تراپی» در تالار ناصرخسرو برگزار می‌شود

داود فتحعلی‌بیگی با «سایه تو سایه» به محراب می‌رود

هیچ کس اسپانسر جشنواره‌های تئاتری نمی‌شود

اظهارات وحید آقاپور درباره‌ی «۱۲»

لادن مستوفی«پدران، مادران، فرزندان» را افتتاح خواهد کرد

«باغبان مرگ» پس از سه سال مجددا روی صحنه می‌رود

«می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» از مرز فروش یک میلیارد تومان گذشت

جزئیات راه‌اندازی نخستین بازار جهانی تئاتر بهاره ایران

برگزیدگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر معلولان

اعتراض دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به رویه مرکز تئاتر مولوی

طناز طباطبایی و هانیه توسلی در «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه»

نمایش «آخرین انار دنیا» به تالار حافظ می‌رود

زمان برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اعلام شد

از بازسازی تئاترشهر چه خبر؟