به گزارش پایگاه خبری تئاتر: آیدین الفت در همین زمینه گفت: در این کارگاه که برای میهمانان«همایش آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان ها»برگزار می شود سعی کردیم کارگردان های تئاتر استان ها با الفاظ و کاربردهای مهندسی صدا و طراحی صوت در تئاتر آشنا شوند.شاید مهندسی صدا به دلیل امکانات محدود شهرستان تا عملی شدن فاصله داشته باشد اما مسلما این ورک شاپ با مطرح کردن طراحی صوت با استفاده از ابزار آکوستیکی که شامل بیان بازیگر نیز می شود، می تواند در زمینه رنگ آمیزی صوتی به آثار هنرمند استان ها کمک کند.
وی افزود: نقش بسیار حساس این هنر تا آنجاست که می تواند با کوچکترین اشتباهی ارتباط روحی تماشاگررا قطع کند. لذا هرگونه خطایی در بازی های نور یا رساندن صدا به مخاطب بسیار بزرگ دیده می شود و آن عالم خیالی که مخاطب در واقعیت شاهد آن است را دچار خلل کرده، ارتباط روحی مخاطب را با صحنه تئاتر منقطع می شود. صدابرداری تئاتر نیز به نوبه خود کاری است بسیار. بسیار مشکل تر از یک کنسرت موسیقی و یا دوبلاژ. چون ترکیب کاملی است از همه ی اتفاقات صوتی از قبیل گفتار، نواختن، آواز خواندن، صدابرداری صدای محیط صحنه مانند هم همه ی بازیگران، افکت ها و ... .
آیدین الفت با این توضیح که در ایران به دلیل مشکلات علمی که در این رابطه وجود دارداین تکنیک زیاد مورد توجه نیست، خاطر نشان کرد: مدیران سالن های تئاتر در ایران به دلیل کمبود اطلاعات در این زمینه از تغییر ساختاری صدای سالن نمایش هایشان می ترسند بنابراین ما برای اجرای این سیستم مجبور هستیم سیستم صدایی از بیرون وارد سالن کنیم. متاسفانه اغلب مدیران فنی سالن ها با زیر بنای مسئله صدا از لحاظ آکادمیک و علمی آشنا نیستند و امیدوارم با برگزاری این ورک شاپ ها و دوره های دانشگاهی زمانی برسد که مدیران فنی برای تجهیزات و ارتقای سالن اعمال نظر داشته باشند
الفت که تنها عضو انجمن مهندسان صدا در ایران است در ادامه تصریح کرد:در بحث صدا دو واژه طراحی صدا و مهندسی صدا وجود دارد که حدود 25 سال است در فضای تئاتری دنیا اجرا می شود و در جوایز معتبری مثل جایزه تونی نیز در کنار جایزه بهترین کارگردانی و بازیگری مورد توجه قرار می گیرد.از آنجا که تئاتر ایران در این زمینه عقب تر از کشورهای دیگر دنیا است این مساله در تئاتر ما ناشناخته بوده و کارگردانها کمتر به آن توجه می کنند اما از زمانی که من در سال 88 از آمریکا به ایران بازگشتم تلاش کردم مبحث طراحی صوت و نوع انتشار اصوات در یک نمایش را باب کنم. طراحی صدای نمایش چیزی است که از گویش بازیگر تا افکت صوتی و کلا هر چیزی که ژرفای یک نمایش را شکل می هد، شامل می شود.
آیدین الفت ادامه داد: طراحی صوتی یک نمایش تنها محدود به پخش یک افکت نیست و از گویش بازیگر تا ساوند افکت را شامل می شود. اما مهندسی صدا به نحوه انتشار صدا باز می گردد که با یک سیستم گزینشی با توجه به نوع کار انتشار می یابد. در تمام دنیا گونه انتشار صدا بنا به ساختار هر نمایش متفاوت خواهد بود. یکی از دلایلی که نمایش های خارجی مورد توجه قرار می گیرند استفاده از تکنیک انتشار صداست
این هنرمند که تحصیلاتی در این زمینه نیز دارد در این باره گفت: صدابرداری تئاتر تنها یک کار فنی نیست و علاوه بر دیگر مهارت ها، یک صدابردار تئاتر به لحاظ زیبایی شناسی و صوت شناسی، ابزار و مهارت های خاصی را در شناخت حسی و تصویری کار نمایش را نیازمند است. او با ید لحظه به لحظه با اتفاقات هر صحنه با توجه به ابزار ولوازم مورد نیاز صحنه ی بعد نمایش را پیگیری کند. در حقیقت یک صدا بردار تئاتر باید کارگردانی صدا کند، نه فقط صدابرداری.
وی در پایان صحبت هایش درباره حضوری که یک طراح صدا باید در یک نمایش داشته باشد، توضیح داد: در واقع طراحی صدا ترکیب علم، هنر و تجربه است و همانطور که طراح لباس و نور از ابتدای یک نمایش باید کنار گروه باشد طراح صدا هم باید در جریان تمرین های یک نمایش قرار بگیرد و در شالوده ساختاربندی آن کار شرکت داشته باشد. همانطور که می دانید صدا دارای فضای سه بعدی نیست و به خیلی از اتفاقات درونی روحی اثر اشاره دارد بنابراین بعد تخیل مخاطب را پررنگ می کند اما تصویر شما را محکوم می کند به آنچه که می بینید.
صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام
https://telegram.me/onlytheater
برنامه اجرای چهار نمایش در تئاترشهر
آغاز اجراهای نمایشی تماشاخانه ایرانشهر پس از تعطیلات
آتیلا پسیانی «دیابولیک: رومئو و ژولیت» را روی صحنه میبرد
معرفی هیات انتخاب همایش آثار برگزیده جشنوارههای تئاتر استانها
همراهی هانا کامکار با نمایش «نامه های عاشقانه از خاورمیانه»
اجرای «غصهها قصه شدند» در خانه نمایش
«سه جلسه تراپی» در تالار ناصرخسرو برگزار میشود
داود فتحعلیبیگی با «سایه تو سایه» به محراب میرود
هیچ کس اسپانسر جشنوارههای تئاتری نمیشود
اظهارات وحید آقاپور دربارهی «۱۲»
لادن مستوفی«پدران، مادران، فرزندان» را افتتاح خواهد کرد
«باغبان مرگ» پس از سه سال مجددا روی صحنه میرود
«میسیسیپی نشسته میمیرد» از مرز فروش یک میلیارد تومان گذشت
جزئیات راهاندازی نخستین بازار جهانی تئاتر بهاره ایران
برگزیدگان مسابقه نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر معلولان
اعتراض دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به رویه مرکز تئاتر مولوی
طناز طباطبایی و هانیه توسلی در «نامههای عاشقانه از خاورمیانه»
نمایش «آخرین انار دنیا» به تالار حافظ میرود
زمان برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اعلام شد
از بازسازی تئاترشهر چه خبر؟