شورای مرکزی کانون نمایش دانشگاه «هنر» در متن نامه‌ای خطاب به مدیر اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خواستار روشن شدن وضعیت دبیر تئاتر دانشگاهی شد.

 

پایگاه خبری تئاتر: در بخش‌هایی از متن نامه‌ی شورای مرکزی دانشگاه «هنر» خطاب به ایرجی مدیر اداره‌ کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم آمده است:« این نامه به نیابت از گروهی خطاب به شما نوشته می‌شود که همواره چرخ تئاتر این جغرافیا را چرخانده‌اند و همیشه محذوف‌ترین قشر تئاتر نیز بوده‌اند؛ اما هیچ‌گاه از موضع خود کوتاه نیامده‌اند: دانشجویان!

جناب آقای ایرجی، مستحضر هستید که جشنواره تئاتر دانشگاهی در ماهیت خود باید به دست دانشجویان سپرده‌ شود تا بتواند این نام را یدک بکشد. با تغییر دولت، نور اندکی بر دل‌های ناامید ما تابید که شاید این جشنواره به صاحبان حقیقی‌اش بازگردد. اما اتفاقات این یک سال به نحوی رقم خورد که گمان می‌بریم وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری تحت هر مدیریتی، به هیچ وجه علاقه‌ای به برگزاری این جشنواره و مدیریت دانشجویی آن ندارد، نداشته و نخواهد داشت.»

این تشکل با اشاره به عملکرد تالار مولوی که معتقد است به تعهداتش در مقابل جشنواره‌ی نوزدهم تئاتر دانشگاهی عملکرد نکرده است، در ادامه مطرح کرده است:«سوال اساسی‌تر در حال حاضر این است که "دبیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی" چه شد؟! اطلاع دارید که جشنواره باید در بهار سال 96 برگزار شود و هنوز دبیر انتخاب نشده است؟ طی پیگیری‌های نیمه رسمی ما، قرار بر این بود که دبیر بیستم حداکثر تا روز 16 آذر اعلام شود، وارد ماه دی شده‌ایم و هنوز خبری نیست!»

این تشکل مطرح کرده است که «مطلع هستیم که کاندیدها بررسی شده‌اند و تقریبا همه‌چیز مشخص شده‌است، پس این‌همه تعلل برای چیست؟!»

در ادامه شورای مرکزی دانشگاه هنر با ادعای اینکه جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی رو به نابودی رفته است، خطاب به ایرجی آورده است:« نوزده دوره است که این جشنواره، افتان و خیزان، اما پیوسته راه خویش را رفته‌ است و همواره به جامعه دانشگاهی تعلق داشته‌است. با تعلل در امر برگزاری جشنواره بیستم و همچنین ابهام در آنچه سند چشم‌انداز می‌نامیدش، خواسته یا ناخواسته این جشنواره، رو  به نابودی رفته است.»

در پایان شورای مرکزی دانشگاه هنر آورده است:« تئاتر معاصر ایران به شدت اسیر منطق سرمایه و تجارت شده است و فقدان تئاتر آلترناتیو بسیار محسوس است. پس تئاتر دانشجویی /دانشگاهی بهترین بدیل و تنها راه رستگاری تئاتر از بند بازار بوده و هست. و برای تحقق آن چه بستری بهتر از جشنواره تئاتر دانشگاهی می‌توان یافت؟ ولی گویا برخی‌ها تمام تلاششان را می‌کنند تا جشنواره تئاتر دانشگاهی را به نسخه کوچک و ماکتی مضحک از جشنواره‌های پوشش دهنده جریان رسمی تبدیل کنند. به یاد داشته باشید در شرایطی که مدیریت جشنواره تئاتر دانشگاهی به دست دانشجویان باشد می‌توان خصلت‌های رهایی بخش تئاتر (و نیز سیاست) را دوباره احیا کرد. از این رو تلاش عده‌ای برای تثبیت و تصلیب جشنواره تئاتر دانشگاهی عملا معنایی جز "زنده باد سکون" نخواهد داشت.  این شیوه بر آمده از همان نگاهی‌ست که جزوه را ارجح به تفکر می‌داند. در این فرصت کوتاه مجامع کانون‌ها و اراده جمعی را احیا کنید تا بلکه زنده‌باد دانشجو محقق شود.»

شورای مرکزی کانون نمایش دانشگاه «هنر» در پایان خواستار پاسخگویی هرچه سریع‌تر و صریح‌تر در مورد دبیری بیستمین دوره این جشنواره و چند و چون سند چشم‌انداز تئاتر دانشگاهی شده است.


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:
 

اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان / اعلام برگزیدگان

جعفر والی پیشکسوت تئاتر درگذشت

صدا بردار تئاتر باید کارگردانی صدا کند

اعلام ۱۰ اثر برگزیده بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر

رونمایی از دو کتاب زندگی نامه جبار باغچه بان

پوستر نمایش "حادثه در ویشی" رونمایی شد

ادوارد آلبی موضوع دومین شماره "نقد هنر"

انتقاد یک کارگردان از تماشاخانه ارغنون به دلیل عدم تعهد به قرارداد

حسین پاکدل «کابوس حضرت اشرف» را به فجر می‌برد

«ماتریوشکا» تا ۱۹ دی ماه روی صحنه می‌ماند

تازه‌ترین نمایش‌های تماشاخانه پالیز معرفی شدند.

«بانوی گم‌شده» با مهشاد مخبری روی صحنه می‌رود