نمایشنامه "دنیا کج شده و به پهلو دراز کشیده" نوشته مری فلدهاوس وبر نویسنده آوانگارد آمریکایی توسط انتشارات نیلا به چاپ رسید.

 

پایگاه خبری تئاتر: هنر آوانگارد یکی از جذابترین سبکهای هنری قرن بیستم محسوب میشود که اوج کار آن را در ایالات متحده امریکا در دهههای تکرار نشدنی 60 و 70 میشد، دید. مری فلدهاوس وبر یکی از نمایشنامه‌نویسان زن آن نسل بود که در دوران حیاتش علاوه بر نگارش نمایشنامه، به خاطر نگاهی که به هنر داشت به فعالیت‌هایی چون نقاشی، طراحی، کارگردانی و مستندسازی نیز پرداخت. 

انتشارات نیلا با ترجمه دانیال مهران‌زاده اخیراً دست به انتشار یکی از آثار این نویسنده کمتر شناخته شده در ایران زده است. نمایشنامه "دنیا کج شده و به پهلو دراز کشیده" اثری فشرده و به مانند کارنامه خانم فلد هاوس وبر سرشار از ایده‌های خلاف عادت و تازه است که زندگی مردی به نام ماک را می‌کاود و فرایند رشد و چگونگی مرد شدن او به معنای متعارف را از طریق تربیت پذیرفته شده جامعه به تصویر می‌کشد. در کنار این موضوع نمایشنامه "دنیا کج شده..." به یک مسئله معاصر هم می‌پردازد و آن ارتباط انسان با حیوان و تربیتی که انسان در نوع نگرش خود نسبت به حیوانات پیدا می‌کند. این مضمون به طور کلی یکی از مضامینی است که مورد توجه و تأکید مری فلدهاوس وبر بوده است.

از دیگر آثار مهم این هنرمند می‌توان به اولین نمایشنامه او به نام "دوشیزه، مارمولک و بره"، اقتباس آوانگارد و بصری او از "ادیپ شهریار" در اثری به نام "پیکر سلطنتی" و همچنین مستند دو ساعت نیمه او درباب مبارزه یک زن با سرطان تحت عنوان "جوان رابینسون: داستان یک زن" اشاره کرد. مری در سال 1943 به دنیا آمد و در سال 2013 چشم از جهان فروبست.

نمایشنامه "دنیا کج شده و به پهلو دراز کشیده" توسط انتشارات نیلا در مجموعه کتاب کوچک نمایشنامه با قیمت 2000 تومان به چاپ رسیده است.




 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

شناسایی ظرفیت‌های تئاتر غیردولتی از ایران تا آلمان

امیررضا کوهستانی اپرای واگنر را به صحنه می‌برد

میزبانی تالار مولوی از هفدهمین جشنواره تئاتر تجربه

«تئاتر شهر» چقدر ایمن است؟!

سالنامه ۱۳۹۶ تئاتر ایران منتشر شد

پیام تبریک موسسه اکبر رادی برای اصغر فرهادی

نمایشنامه برگزیده تئاتر فجر منتشر شد

درباره اینگمار برگمان کارگردان تئاتر

زمان برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی اعلام شد