برپایی سی دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بهانه ای شد تا به آمار چاپ و نشر کتاب در حوزه تئاتر با توجه به آنچه از سوی ناشران کشور در این نمایشگاه عرضه شده است نگاه بیاندازیم.

 

پایگاه خبری تئاتر: جویندگان کتاب به خصوص کتاب های تئاتری در بخش عمومی نمایشگاه امسال می توانند 489 عنوان کتاب در زمینه های تئوری ، نقد و تاریخ تئاتر و 1163 عنوان نمایشنامه را در غرفه های مختلف بیابند. در مجموع 1652 عنوان کتاب در حوزه هنرهای نمایشی از سوی ناشران این حوزه ارائه شده است

در بخش دانشگاهی نیز 40 عنوان کتاب در زمینه های تئاتر ، نمایش و نمایشنامه را می توان یافت که در 20 غرفه از انتشارات دانشگاهی این نمایشگاه پراکنده هستند. گذشته از انتشارات سمت که بیشترین تعداد کتاب های تئاتری را دارد کتاب های تئاتری که از سوی دیگر ناشران این حوزه منتشر شده اند را می توان با انگشتان دست شمرد. نشر های چاپار ، مرکز دانشگاهی ، آیندگان ، راش ، آ<وزشی تالیفی ارشد ، میتکران ، دیباگران تهران ، ارشد ، دانژه، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، رهنما ، دانشگاه سمنان ، جهاد دانشگاهی ، مرکز نشر دانشگاهی ، آیندگان ، مولفان فرهیخته ، نوآور ، نور علم و آوای دانش گستر را می توان نام برد که در زمینه تئاتر آثاری را به چاپ رسانده اند.

اگر سری به بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بزنید نیز می توانید 125 نمایشنامه و 16 عنوان کتاب تئوری و تاریخی با موضوع نمایش را پیدا کنید. انتشارات سروش ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، مدرسه برهان ، سبزان ، دیبایه ، فرهنگ مردم ، ماهی ، غنچه ، نغمه نو ، براق و... آثار متعددی در زمینه تئاتر دارند که می تواند مورد توجه مربیان و خانواده ها قرار گیرد.

گردشی کوتاه در بخش عمومی نمایشگاه و یافته های تئاتری

بخش عمومی نمایشگاه که جمعی پر تعداد از ناشران فعال در زمینه تئاتر را نیز در بر می گیرد را تنها با تمرکز بر تعداد عنوان کتاب تئاتری که دارند مورد دقت قرار می دهیم. نشر آرون پنج عنوان کتاب تئاتری دارد که دو عنوان آن نمایشنامه هستند و البته کتاب هایی از سال های 90 ، 91 و 93 . نشر افراز 150 عنوان نمایشنامه و 30 عنوان کتاب تئوری تئاتر را به نمایش گذاشته است که تا سال 93 وارد بازار کتاب شده اند. نشر روزبهان 7 عنوان نمایشنامه دارد که پیش از سال 95 روی پیشخوان بوده اندو نشر ثالث نیز تنها 4 عنوان نمایشنامه را که تا سال92 چاپ کرده به نمایشگاه آورده است.

انتشارات نمایش که تنها نشر تخصصی تئاتر محسوب می شود 62 عنوان کتاب تئوری تئاتر ، تاریخ نمایش و نقد تئاتر را به همراه 57 عنوان نمایشنامه به نمایشگاه آورده است که شامل آثار چاپ شده از سوی این نشر تا پایان سال 95 می شود. نشر بوتیمار نیز 30 عنوان نمایشنامه خود را ارائه کرده است این ناشر در سال 95 نیز نمایشنامه هایی را وارد بازار کتاب کرده است.

اما در نشر بیدگل 39 عنوان کتاب تئاتری و نمایشنامه را می توان یافت. این نشر در سال 95 اثری را به ذخیره دانش تئاتر نیافزوده است. نشر روشنگران و مطالعات زنان بهترین غرفه برای یافتن نمایشنامه های بهرام بیضایی است. 4 عنوان از نمایشنامه های این نویسنده را که در سال 94 چاپ شده اند را می توان در غرفه این ناشر پیدا کرد.

نشر ساقی در سال 95 کتابی با عنوان بیست کهن الگوی پیرنگ را وارد بازار کتاب کرده که در نمایشگاه امسال نیز ارائه شده است. انتشارات سوره مهر نیز 48 عنوان کتاب در حوزه تئاتر دارد . این ناشر نیز در سال 95 تنها یک عنوان نمایشنامه را به چاپ رسانده است. اما مجموعه ای قابل توجه از نمایشنامه های حسن دولت آبادی را می توان در غرفه این انتشارات مشاهده کرد.

در سوی دیگر نمایشگاه نشر ققنوس نیز نمایشنامه های متعددی را به نمایش گذاشته است. 18 عنوان نمایشنامه که شاید آخرین آن تراژدی شیرین به قلم محمدجواد صرامی باشد در غرفه این نشر به چشم می خورد. در غرفه کتاب آبان نیز دو عنوان کتاب تئاتری می یابیم. نمایشنامه ربایش در نیمه شب که سال 94 چاپ شده و کتاب سواد بصری در طراحی صحنه تئاتر که سال 93 وارد بازار کتاب شده است.

نشر کتاب نیستان نیز 25 عنوان نمایشنامه را به نمایشگاه آورده اما به نظر می رسد که این ناشر از سال 93 به بعد علاقه ای به چاپ آثار تئاتری نداشته است. نشر مروارید نیز که 10 عنوان کتاب تئاتری دارد نیز آخرین تجربه فعالیت در زمینه کتب تئاتری و نمایشنامه را در سال 93 پشت سر گذاشته است. نشر مرکز نیز پس از چاپ 4 عنوان نمایشنامه ای که در سال 90 داشته دیگر اثری را در این حوزه معرفی نکرده است.

علاقه مندان به آثار غلامحسین ساعدی باید سری به غرفه انتشارات نگاه بزنند. این ناشر 17 عنوان نمایشنامه دارد که سهم ساعدی در آن چشمگیر است. نشر نگاه در سال 95 نمایشنامه آی بی کلاه ، آی با کلاه را از این نویسنده منتشر کرده است.

بی شک کتاب خوان های حرفه ای در جستجوی کتب تئاتری نمایشگاه را بدون بازدید از چهار غرفه ترک نخواهند کرد. نشر نیلا ، قطره ، نی و نیلوفر به دلیل کثرت آثار مکتوب تئاتری مورد توجه هر خواننده کتابی قرار دارند. امسال نیز نشر قطره با 334 عنوان نمایشنامه و کتاب تئوری تئاتر به نمایشگاه آمده است. نشر نی 40 عنوان کتاب تئاتری دارد و توانسته در سال 96 چاپ نمایشنامه پیکر زن همچون میدان نبرد را به انجام برساند. از 35 نمایشنامه این ناشر 6 نمایشنامه تنها در سال 95 منتشر شده اند. اما نشر نیلا که 404 عنوان نمایشنامه خود را عرضه کرده در سال 95 اثر چاپ شده ای در این حوزه ندارد و نشر نیلوفر که 21 عنوان کتاب تئاتری دارد برای نمایشگاه امسال کتاب فاوست ، تراژدی را معرفی کرده است.

ناشرانی همچون شلاک ، کتاب سبز، نظری ، مانوش ، نباتی ، کتاب مس و نامک نیز آثاری در زمینه تئاتر دارند. توس ، شورآفرین ، نقش و نگار ، کنکاش، شاملو ، تفتان ، دفتر نشر معارف ، فرهنگ ایلیا ، موسسه تالیف ترجمه و نشر آثار هنری متن ، ماهابه ، نارین رسانه ، پژوهشگاه فرهنگ ، هنر و ارتباطات، دایره ، فرهنگ جاوید، هاوژین، دارخوین ، موسسه نگارش الکترونیک و طهوری نیز آثاری را در زمینه نمایش به چاپ رسانده اند که جویندگان حرفه ای کتاب می توانند آن ها را بیایند.

تازه های نشر تئاتر در یک نگاه کلی

اگر به دنبال تازه ترین کتاب های چاپ شده در زمینه تئاتر هستید باید گفت که تنها به 13 عنوان کتاب نمایشنامه با تاریخ چاپ سال 1396 بر خواهید خورد.

نشر حکمت کلمه کتابی با عنوان "تئاتر معاصر ، آمریکای معاصر" را وارد بازار کتاب کرده است و نشر اقلیما نمایشنامه ای با عنوان "آرسنلوپن" را آورده است. نشر ترانه دو عنوان از نمایشنامه های اوژن یونسکو با نام های "تشنگی و گشنگی" و "قاتل بدون مواجب" را به نمایشگاه رسانده و نشر پوینده نمایشنامه ای از یاسمینا رضا با عنوان "تصویر زیبا" و نمایشنامه ای به قلم محمد صالح علا با عنوان "خفه شو عزیزم " را در سال 96 ارائه کرده است.

اما آکادمی کتاب با نمایشنامه "خسیس" مولیر و مهر نوروز با نمایشنامه ای تحت عنوان " سروده های نوجوانی که رژه رفتن را از رکسانا بیشتر دوست داشت" به قلم علیرضا کوشک جلالی به باشگاه تازه های امسال پیوسته اند.

نشر نقش و نگار نیز " شهر غصه " علیرضا نبویان را به نمایشگاه رسانده و جهان کتاب هم دو نمایشنامه "وسوسه" نوشته واسلاو هاول و "چکاوک" نوشته ژان انوی را معرفی کرده است.

نشر نی برای سال 96 نمایشنامه "پیکر زن همچون میدان نبرد" نوشته ماتئی ویسنی یک را دارد و نشر نیلوفر نیز بخش اول کتاب "فاوست ، تراژدی " اثر گوته را به نمایشگاه آورده است.

پایان سفری در اولین روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چند نکته قابل ذکر دارد که حاصل جمعبندی کوتاهی از آمار آمده است. در نشر افزار که تا پایان سال 93 تعدادی نزدیک به 170 عنوان کتاب در حوزه تئاتر به چاپ رسانده افتی چشمگیر در توجه به این حوزه دیده می شود. نشر بیدگل از سال گذشته هیچ کتاب تئاتری را ارائه نکرده و نشری با سابقه همچون ثالث از سال 92 اقبالی به کتب این حوزه نداشته است و بسیارند از این دست ناشران.

تعداد اندک کتاب های حوزه تئاتر که از سوی انتشاراتی های دانشگاهی به چاپ رسیده اند نیز مسئله ای قابل بررسی است که نباید نادیده گرفته شود در حالی که بیشترین تعداد کتاب های چاپ شده در دوماهه اول سال جاری متعلق به ناشرانی است که کمتر در حوزه تئاتر فعالیت داشته اند.







 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

«توفان» در دانشکده هنر

ترجمه‌ ایتالیایی دو نمایش‌نامه‌ ایرانی با مقدمه ای از ابراهیم گلستان

مسعود دلخواه: امنیت جامعه هنری در دولت یازدهم ارتقا یافت

نمایشنامه «بینگو صحنه‌هایی از پول و مرگ» منتشر شد

تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی

بازیگران و عوامل «هملت، تهران ۲۰۱۷» معرفی شدند

نمایش "دیگری" به روایت بهاره رهنما

"روزن" در استکهلم به روی صحنه رفت

کاندیداهای نهایی بخش پژوهش تئاتر دانشگاهی اعلام شد

مجید مظفری با نماینده ملت در ایرانشهر

مریم کاظمی: ترجمه ای جدید از یک نمایشنامه مشهورکمدی را روی صحنه می برم

«شماعی‌زاده» در تئا‌تر باران روی صحنه می‌رود

نقد و بررسی نمایش ماراساد به طراحی و کارگردانی مریم برزگر

اجرای «هملت» در یک تماشاخانه تازه تاسیس