حضور مقتدرانه‌ی تئاتر استان‌ها در تهران، می‌تواند به برقراری تعاملی دو سویه میان هنرمندان مرکز و استان‌ها و در نهایت رونق بیشتر تئاتر کشور کمک شایان توجهی نماید. یکی از نتایج تعامل و گفتمان بین هنرمندان استان‌ها و هنرمندان مرکز، تبادل اندیشه، ارائه نظرات و راهکارها در جهت حل مشکلات پیش پای اهالی و دلسوزان هنر تئاتر است...

پایگاه خبری تئاتر:  نیما بیگلریان: بایست اذعان داشت که حضور مقتدرانه‌ی تئاتر استان‌ها در تهران، می‌تواند به برقراری تعاملی دو سویه میان هنرمندان مرکز و استان‌ها و در نهایت رونق بیشتر تئاتر کشور کمک شایان توجهی نماید. یکی از نتایج تعامل و گفتمان بین هنرمندان استان‌ها و هنرمندان مرکز، تبادل اندیشه، ارائه نظرات و راهکارها در جهت حل مشکلات پیش پای اهالی و دلسوزان هنر تئاتر است.

 
تئاتر استان‌ها در سال‌های گذشته تاکنون بارها ثابت کرده است که از توانایی و خلاقیت ویژه‌ای برخوردار بوده و هر گاه توجه‌ی ویژه‌ای به آن شده، آثار در خور توجهی را به تئاتر کشور عرضه کرده است. مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، نیز از دیرباز با اهمیت دادن به مسئولان واحد نمایش استان‌ها و سپردن وظایف و مسئولیت‌های بیشتری به آنان در این راه همواره کوشا بوده است.
 
برگزاری همایش‌ها‌ی تئاتر منطقه‌ای سوره ماه، یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز است که در مناطق مختلف کشوری با حضور شهرستان‌ها برگزار می‌گردد. در همایش‌های تئاتر منطقه‌ای سوره ماه تمامی گروه‌های شرکت‌کننده به دور از هر گونه دغدغه و نگرانی رقابت، کنار یکدیگر به اجرای آثار نمایشی خود می‌پردازند چراکه اصولا هدف از برگزاری چنین شکل اجرایی، دیده شدن آثار هنرمندان استان‌ها و ارتقاء کیفی آثار و تبادل اندیشه بین هنرمندان است. انتخاب نمایش‌ها به نظر مسئولان واحد نمایش هر استان، ارائه اسامی هیئت داوران قبل از برگزاری همایش، حضور یک نفر داور ثابت در تمامی مناطق، همگی از ویژگی‌های مثبت و قابل توجه این دوره از جشنواره تئاتر سوره ماه بوده است.
 
راه‌اندازی دفاتر تخصصی نمایش‌های کاربردی و تئاتر کودک‌ و‌ نوجوان نیز در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از دیگر ویژگی‌های مهم و بارز این مرکز است. به مرور زمان می‌شود تدابیر بیشتری برای ارائه اثر و حضور شهرستان‌ها در این دفاتر تخصصی و کاربردی در مرکز اندیشیده  شود تا از پتانسیل گروه‌های استانی نیز در این دو دفتر به نحو مطلوبی استفاده  شود. دفتر تئاتر کاربردی در سال گذشته با ارائه فراخوان از هنرمندان استانی برای حضور در همایش تئاتر کاربردی، گام اول را در این راه برداشت.
 
همچنین دفتر تئاتر کودک‌ و ‌نوجوان با اعلام فراخوان مسابقه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی "استعدادهای تازه"، به میان هنرمندان استان‌ها آمد تا استعدادهای ناشناختانه حوزه‌ی تئاتر کودک‌ و نوجوان را شناسایی کند. البته به نظر نگارنده‌ی این سطور، این فراخوان به تنهایی برای حوزه‌ی تئاتر کودک و نوجوان کافی نیست و جا دارد دفتر تئاتر کودک و نوجوان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری توجه ویژه و کاربردی‌تری به این گونه‌ی تئاتر تخصصی نماید. چرا که تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند اساس خلاقیت و اندیشه‌ی هنرمندانه کودکان و نوجوانان را در آینده بسازد. برگزاری کارگاه‌ها و تولیدات تخصصی متون نمایشی، راه‌اندازی دفاتر تئاتر کودک و نوجوان شهرستان‌ها، تولید و اجرای نمایش‌های محیطی و کارگاهی در مدارس و سایر نقاط آموزشی در این گونه شکل تئاتر پیشنهادهایی است که قابلیت اجرایی شدن دارند.
 
راه‌اندازی سایت تخصصی صحنه در دفتر مرکز هنرهای نمایشی، به خوبی توانسته است پلی میان هنرمندان شهرستان و تهران  باشد. هنرمندان شهرستان، از طریق سایت صحنه به راحتی در جریان امور هنرهای نمایشی قرار می‌گیرند. به روز بودن و لحظه به لحظه دنبال کردن اخبارهنرمندان مرکز و استان، همچنین وجود فایل‌های مکتوب نشریات صحنه ماه،برای استفاده آسان‌تر هنرمندان شاکن در استان‌ها از دیگر ویژگی‌های برجسته این پایگاه اطلاع‌رسانی است.
 
برگزاری نشست مسئولان واحد نمایش به صورت سالیانه، نشست کارگروه‌های تخصصی، نشست مسئولان واحد نمایش شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر سوره ماه، نشست منطقه‌ای مسئولان واحد‌ها و ... از دیگر ویژگی‌ها و اهمیت به تئاتر شهرستان‌ها است که رئیس مرکز هنرهای نمایشی به مناسبت‌های مختلف در جریان امور دفاتر استانی قرار گیرند. حضور فردی مسئولان واحد‌ها، در دفتر مدیر مرکز و مطرح کردن موضوعات کاری و همفکری و مشورت با مرکز نیز از دیگر نکات توجه به تئاتر شهرستان می‌باشد.
 
حضور مدیر مرکز هنرهای نمایشی در استان‌ها، و از نزدیک شاهد تولیدات و برنامه‌های اجرایی دفاتر استانی بودن نیز می‌‌تواند به این موفقیت‌ها بیشتر بی‌افزاید.
 
معرفی توحید معصومی بهسمت مسئول تئاتر استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که سابقه‌ی مدیریت واحد نمایش استان‌ اردبیل را در کارنامه کاری خود دارند، از دیگر نکات قابل توجه است که می‌تواند به حل مشکلات و دغدغه‌هایی که در تئاتر شهرستان وجود دارد کمک کند.
 
در آخر، بایستی خداوند بزرگ را شکر کرد که باری دیگر شاهد گرد‌هم‌آیی مسئولان واحد نمایش استان‌های مراکز حوزه هنری بودیم. امید که برگزاری این نشست‌ها چون گذشته به طور مستمر ادامه داشته باشد. سپس جای دارد تشکر ویژه داشت از دکتر رحمت امینی؛ رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ که با تلاش و برنامه‌ریزی‌های خود ثابت کردند، توجه ویژه‌ای به تئاتر شهرستان‌ها دارند. همچنین از آقایان ربانی، ؛معاونت محترم فرهنگی استان‌ها؛ و جناب آقای توحید معصومی؛ مسئول تئاتر استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ به خاطر توجه  و تلاششان در رفع مشکلات تئاتر استان‌ها سپاس و قدردانی می‌نمایم.