مدیر تئاتر مستقل تهران از تدارک یک باکس ویژه اجراهای رایگان برای گروه‌های جوان تئاتری خبر داد.

 

پایگاه خبری تئاتر: مصطفی کوشکی ـ مدیر سالن تئاتر مستقل تهران ـ ۲۲ خردادماه در نشستی خبری ضمن تشریح برنامه‌های این مجموعه از ایجاد یک باکس اجرا برای جوانان و نخبه‌های تئاتری خبر داد.

او در این‌باره توضیح داد: اولین و مهمترین اقدام ما در سال ۹۶ تدارک یک برنامه ویژه است تا جوانان و نخبه‌های تئاتری که ممکن است اکثرا دانشجو باشند در قالب بسته‌ای با عنوان "نگاه مستقل" به صورت رایگان آثار خود را به صحنه ببرند.

وی تأکید کرد: این شکل از اجرا بیشتر به دنبال به صحنه بردن نمایش‌هایی است که به دلیل فرم اجرایی متفاوت و غیرمتعارف، کمتر مورد استقبال مدیران تئاترهای دیگر قرار می‌گیرد و ما برای این کار علاوه بر اینکه بازاریابی مخاطب را انجام می‌دهیم، هیچ هزینه‌ای برای اجرا از گروه‌ها دریافت نخواهیم کرد. در واقع سعی کردیم فضایی ایجاد کنیم تا بچه‌های جوان بدون دغدغه مالی و بدون اینکه دنبال ستاره یا تهیه‌کننده خاص برای اجرای آثار خود و پیدا کردن سالن باشند، در تئاتر مستقل تهران کار کنند.

کوشکی توضیح داد: در این راستا تعدادی گروه دانشجویی و همچنین گروه‌های تئاتری از شهرستان‌ها شناسایی شده‌اند و برنامه‌ریزی برای اجرای آثار آن‌ها در نیمه دوم سال انجام خواهد شد.

او در این نشست با اشاره به ایده شکل‌گیری تئاتر مستقل تهران از زمستان سال ۹۳ و تلاش برای اینکه تولیدات گروه نمایشی خود را به صحنه ببرند، گفت: بعد از مدتی تصمیم بر این گرفتیم تا از نمایش‌های مستقل که شبیه کارهای خودمان باشد هم برای اجرا دعوت کنیم که از آن جمله به نمایش‌های «دوشس ملفی»، «دکلره» و «سوراخ» می‌توان اشاره کرد. در واقع ما در این اجراها به دنبال کسانی بودیم که به تولید فکر کنند و شکل دعوت ما از گروه‌ها هم به صورت متفاوتی از آنچه تاکنون جریان داشته است، بود. چرا که از گروه‌ها و آرتیست‌ها دعوت به کار می‌کردیم.

تئاتر مستقل به دنبال پیدا کردن استعدادها است

وی با بیان اینکه در تئاتر مستقل تهران مدت زمان اجرا از آنچه تقریبا در تمام سالن‌ها مرسوم است بیشتر شد و نمایش‌هایی بیش از ۹۰ شب به صحنه رفتند، ادامه داد: یکی از مسائل مهم ما در سال ۹۶ پیدا کردن استعدادهاست که در این راستا برنامه‌ نمایشنامه‌خوانی را در قالب یک پروژه اجرا خواهیم کرد. بر این اساس از پنج نمایشنامه‌نویس و کارگردان مثل حسن معجونی، محمد چرمشیر، علیرضا نادری، نادر برهانی‌مرند، حمید امجد و محمد رحمانیان دعوت کردیم تا به همراه دو تن از شاگردانشان آثار خود یا شاگردان را خوانش کنند.

مالکان می‌توانند تئاتر خصوصی را تعطیل کنند؟!

مصطفی کوشکی در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه بزرگترین آفت تئاتر خصوصی مکان‌های استیجاری است و مالکان این نوع تئاترها می‌توانند در مدت یک شب تئاتر خصوصی را جمع کنند، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا مشکلات ساختمان تئاتر مستقل با شهرداری حل شده است، گفت: تمام مجوزهای لازم برای کار در این ساختمان را گرفته‌ایم اما به هر حال شهرداری نهادی است که در قید و بند مجوزهای ما نیست و سازوکار خود را دارد. با این حال تاکنون با مساعدت شهردار منطقه، تئاتر مستقل همچنان کار خود را دنبال می‌کند.

او اضافه کرد: البته به دلیل همان بحث مالکان سالن‌های خصوصی که اشاره کردم، فقط می‌توانیم سالانه برنامه‌ریزی کنیم چون ممکن است برای یک سال دیگر تماشاخانه نداشته باشیم.

دعوت از «رویای شب نیمه تابستان» برای حضور در یک فستیوال خارجی

مدیر تئاتر مستقل تهران همچنین از اجرای نمایش «رویای شب نیمه تابستان» در یک جشنواره خارجی خبر داد و گفت: این نمایش سال گذشته بیش از شش ماه روی صحنه بود و در بخش بین‌الملل جشنواره فجر هم در هفت رشته کاندیدا شد. این نمایش از طرف جشنواره شکسپیر کشور لهستان دعوت شده و ما در مردادماه این اثر را در این فستیوال اجرا خواهیم کرد که تقریبا اولین حضور رسمی بین‌المللی یکی از تولیدات تئاتر مستقل تهران خواهد بود.

او افزود: البته در حال مذاکراتی هم هستیم تا افراد مطرحی از تئاتر دنیا را برای برپایی کارگاه یا اجرای نمایش به ایران دعوت کنیم.

در این نشست علی‌اصغر دشتی ـ مدیر مرکز مشاوره تئاتر مستقل تهران ـ و حسن جودکی ـ مشاور این مجموعه ـ هم حضور داشتند که هر کدام توضیحاتی را درباره فعالیت خود ارائه کردند.

فعال شدن مرکز مشاوره در شهرستان‌ها

دشتی خاطر نشان کرد: در مرکز مشاوره که از آبان‌ماه سال ۹۵ در ۱۰ شاخه تخصصی و با حضور ۳۰ مشاور آغاز به کار کرد تاکنون مشاوران زیادی به گروه‌های مختلف داده شده و تلاش ما بر این بوده تا مسئله افت کیفیت در اجرای تئاترها را که در سال‌های گذشته باعث نگرانی شده است تا حد توان برطرف کنیم.

او افزود: علاوه بر این‌ها تلاش می‌کنیم در کنار ارائه خدمات به گروه‌های تئاتری واحد شهرستان‌ها را هم فعال کنیم و در این راستا اقدامات لازم انجام شده و همچنان پیگیری می‌شود.

تئاتر مستقل تهیه‌کنندگی می‌کند

جودکی هم با اشاره به تهیه‌کنندگی و تولید در تئاتر که شاهد حضور دلالانی در این حوزه هستیم، اظهار کرد:‌ در تئاتر مستقل تهران به این جمع‌بندی رسیدیم که بخشی از مجموعه به عنوان تهیه‌کننده وارد کار شود تا بتوانند از گروه‌های نمایشی حمایت کنند که این مسئله را برای سال ۹۶ دنبال می‌کنیم چرا که تهیه‌کنندگی به شکل واقعی کلمه ساختار درستی ندارد و بیشتر سلیقه‌ای شده است. گاهی وقت‌ها سرمایه‌گذارانی وارد حوزه تئاتر می‌شوند که در نهایت به دنبال بازگشت سرمایه خود هستند و اتفاقاتی که می‌افتد باعث فرار آن‌ها از این حوزه می‌شود چرا که شناخت درستی از تئاتر نداشته‌اند.

او گفت: بنابراین امیدواریم در تئاتر مستقل به نقطه‌ای برسیم تا از گروه‌های جوان به شکل درست حمایت کنیم و وارد عرصه تولید و تهیه‌کنندگی شویم.







 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater