دبیر پنجمین جشنواره‌ی «مونولوگ» دانشگاه هنر با گله از مدیران این دانشگاه ابراز عقیده کرد: مسئولان دانشگاه دلشان‌ می‌خواهد این جشنواره برگزار نشود.

پایگاه خبری تئاتر: امین مجرد گفت: جشنواره مونولوگ در سال‌های گذشته توسط دانشگاه هنر و به صورت جشنواره‌ای داخلی برگزار شده است و امسال برای اولین‌بار جشنواره را به صورت سراسری برگزار کردیم.

این دانشجوی تئاتر با اشاره به استقبال بسیار خوب دانشجویان تئاتر از سراسر کشور از این جشنواره یادآور شد: 150 نمایش از کل کشور متقاضی شرکت در جشنواره بودند اما متاسفانه در طول 4‌، 5 ماهی که برای برگزاری جشنواره فعالیت داشتیم، کوچک‌ترین حمایتی از طرف دانشگاه انجام نشد.

او ادامه داد: در این مدت فقط آقای حسین فرخی مدیر گروه تئاتر دانشکده سینما تئاتر از ما حمایت کرد اما هیچ حمایت دیگری انجام نشد. به طوریکه نزدیک به 5 بار برآورد مالی جشنواره را کم کردیم و در نهایت مبلغی بسیار ناچیز برای این جشنواره تصویب شد.

این دانشجوی تئاتر که در گرایش طراحی صحنه تحصیل می‌کند، اظهار تاسف کرد: یک هفته مانده به برگزاری جشنواره از طرف دانشگاه گفتند اصلا چنین جشنواره‌ای در کار نیست و نمی‌توانیم هیچ پولی بدهیم. آنها گفتند یک میلیون تومان می‌دهیم و شما جشنواره را به صورت رپرتوار کارهای کلاسی برگزار کنید به همین دلیل ما دانشجویان ابتدا تصمیم گرفتیم از خیر برگزاری جشنواره بگذریم اما بعد به این نتیجه رسیدیم باید در هر شرایطی جشنواره‌مان را برگزار کنیم چون گویی مسئولان دانشگاه از خدایشان است که بچه‌ها جشنواره برگزار نکنند.

عضو شورای عالی کانون تئاتر دانشگاه هنر با ابراز خرسندی از سطح کیفی این جشنواره افزود: از برگزاری جشنواره راضی بودیم اما می‌شد خیلی بهتر از این باشد ولی حاشیه‌ها به این جشنواره خیلی ضربه زد.

مجرد گفت: حمایت‌هایی که خارج از مجموعه دانشگاه از ما داشتند، بسیار زیاد بود و ما را شرمنده کرد. اما نمی‌دانیم چرا خود دانشگاه که این جشنواره ویترینی برای افتخارات آن است، از آن حمایت نکرد.

این دانشجو رفتار دانشگاه را توهین آمیز توصیف کرد و گفت: ما چندین ماه فعالیت کردیم اما از طرف دانشگاه هیچ اهمیتی داده نمی‌شد و حتی به ما توهین شد. من دبیر جشنواره هستم اما تا امروز که اختتامیه جشنواره برگزار می‌شود،هنوز حکمم را نزده‌اند! چون می‌گویند این جشنواره را نمی‌شناسیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به مشکلات فراوانی که در دانشکده سینما تئاتر وجود دارد اظهار تاسف کرد: نه تنها جشنواره مونولوگ که جشنواره تئاتر عروسکی هم که 12 دوره آن برگزار شده است، همچنان مورد بی‌توجهی دانشگاه است در حالیکه این جشنواره یک جشنواره دانشجویی بین‌المللی است و جایگاه تعریف‌شده‌ای دارد.

عضو شورای مرکزی کانون نمایشی دانشکده سینما تئاتر افزود: 30 آذر ماه اختتامیه جشنواره «مونولوگ» برگزار می‌شود از اردیبهشت ماه که درگیر برگزاری این جشنواره شده‌ایم مدام مسئولان شوک‌هایی به ما وارد می‌کنند. آنقدر درگیر حاشیه شده‌ایم که دانشجویی مانند من که ترم گذشته شاگرد اول بودم، این ترم سه درس را حذف کرده‌ام.با این شرایط چگونه می‌توان درس خواند؟!

او با اظهار تاسف از مشکلات اقتصادی جشنواره مونولوگ به ایسنا گفت:جشنواره ما داورانی چون حمید پورآذری،علی اصغر دشتی و لیلی رشیدی که از بهترین هنرمندان تئاتر هستند، داشت اما به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانیم به داوران و برگزیدگان جشنواره هیچ پولی بدهیم. داوران فقط به دلیل حمایت از یک حرکت دانشجویی، با ما همکاری کردند ولی ما شرمنده آنها هستیم.

امین مجرد در ادامه این گفتگو به دیگر مشکلاتی که در دانشکده سینما تئاتر وجود دارد، اشاره کرد و توضیح داد: رفتارهای بدی با استادان ما می‌شود و از سوی دیگر معلوم نیست بعضی از افراد چگونه به عنوان استاد به دانشگاه راه پیدا کرده‌اند! به همین دلیل دانشجویان گاه با نرفتن سر کلاس‌ها، دانشگاه را واداشته‌اند برخی از استادان را تغییر دهد.

دبیر جشنواره مونولوگ از جابه‌جایی ساختمان دانشکده سینما تئاتر خبر داد و افزود: دانشکده ما را به باغ ملی منتقل کرده‌اند اما جالب اینجاست که این مجموعه هیچ گونه امکانات گرمایشی و حتی یک بخاری معمولی ندارد بعضی از روزها بچه‌ها سر کلاس پتو آورده‌اند! سوال ما اینجاست وقتی دانشگاه برای خریدن بخاری بودجه ندارد، چگونه دوربین‌های مداربسته چندین میلیون تومانی را در خصوصی‌ترین مکان‌ها نصب کرده‌اند؟!

او ادامه داد: قرار است دانشکده هنر کم‌کم به باغ ملی منتقل شود. این مکان جای زیبایی است و از نظر تاریخی خوب است که دانشکده هنر در این مکان مستقر باشد اما مساله این است در این مکان، حداقل امکانات برای دانشجویان فراهم نیست. کلاس‌های تئوری در باغ ملی برگزار می‌شود اما چون آنجا پلاتو ندارد، کلاس‌های عملی در مکان قبلی دانشکده سینما تئاتر خیابان وزرنده برگزار می‌شود و همین جابجایی‌ها مشکلات زیادی را برای دانشجویان به همراه داشته است.

مجرد اظهار تاسف کرد: بچه‌های دانشجو قربانی لج و لجبازی مسئولان دانشگاه هنر می‌شوند متاسفیم که دانشگاه هنر در میان تمام دانشکده‌ها آخرین ردیف بودجه سالانه را دارد در حالی که 80 درصد واحدهای درسی بچه‌های هنر عملی است.

او با بیان اینکه سال آینده این دانشگاه 160 دانشجو می‌گیرد‌، اضافه کرد: در حال حاضر نیز با مشکلات و کمبودهای بسیاری روبرو هستیم و هر روز بر سر پلاتوها دعوا است چون دانشکده فقط سه پلاتو دارد و حالا در این شرایط اضافه شدن 160 دانشجوی دیگر نیز مشکلات ما را چندین برابر خواهد کرد.

مجرد گفت: کم کم داریم به این نتیجه می‌رسیم که رئیس دانشگاه بودجه دانشگاه را به وزارتخانه بر می‌گرداند همچنانکه سال قبل نیز دانشگاه هنر داوطلبانه طرح تفکیک جنسیتی را اجرا کرد و ما دانشجویان در اعتراض به این مساله دو ماه سر کلاس نرفتیم که خوشبختانه بعد از انتخابات ریاست جمهوری این مشکلات حل شد.

به گفته این دانشجو، دانشجویان دانشکده سینما تئاتر در اعتراض به شرایط این دانشکده، تاکنون چند بار تجمع کرده و بیانیه منتشر کرده‌اند.

پنجمین جشنواره مونولوگ دانشکده سینما تئاتر از 25 تا 28 آذر ماه برگزار شد.

هیات داورانی مرکب از حمید پورآذری‌،‌ علی اصغر دشتی و لیلی رشیدی داوری آثار این جشنواره را برعهده داشتند.

در این جشنواره 16 مونولوگ در بخش مسابقه صحنه‌ای و 4 اثر در بخش رادیویی‌ اجرا شدند.

مراسم اختتامیه این جشنواره امروز 30 آذر ماه راس ساعت 17 در تالار فارابی دانشگاه هنر برگزار می‌شود.