معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرهای نمایشی را بهترین گزینه برای رواج فرزانگی و فرهیختگی در جامعه دانست و گفت: تئاتر ضمن افرایش معرفت، برای برخورد با مسائل اجتماعی امروز نقش بسیار موثری دارد.

 

پایگاه خبری تئاتر: علی مرادخانی روز دوشنبه در نشست چشم انداز تئاتر استان‌ها، هنرهای نمایشی را بهترین گزینه برای رواج فرزانگی و فرهیختگی در جامعه عنوان کرد و افزود: همه حوزه های هنر خوبند اما برخی حوزه‌ها مانند تئاتر در عین اجرا، افزایش معرفت هم ایجاد می‌کند و برای برخورد با مسائل اجتماعی امروز بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه باید به تئاتر در این زمان نگاه متفاوت‌تری داشته باشیم، اظهار کرد: در این سال‌ها اتفاق‌های خوبی مانند افزایش سالن‌های خصوصی افتاده اما نگهداشتن این وضعیت برای ما خیلی مهم است.

مرادخانی با تاکید بر لزوم پرداختن به مفاهیم در چنین نشست‌هایی به جای پرداخت صرف به مسائل مالی گفت: بودجه تخصیصی به ادارات کل فرهنگ و ارشاد، به جای هنرهای نمایشی اغلب خرج موارد اضطراری می‌شود به همین دلیل امسال درصدد افزایش بودجه هنرهای نمایشی هستیم تا هر بودجه به طور مشخص برای فعالیتی که اختصاص یافته، هزینه شود.

وی همچنین بخشی از مسئولیت‌ها در تامین امکانات برای راه‌اندازی سالن‌ها و تجهیزات تئاتر را به عهده معاونت هنری و بخشی دیگر را بر دوش معاونت توسعه وزارت ارشاد خواند و خاطرنشان کرد: باید به این نکته هم توجه داشت که حوزه‌های تخصصی گرفتار زمان و لحظه هستند بنابراین باید به این تفاهم برسیم که دست‌کم برای تجهیزات زیربنایی مانند امکانات برودتی و حرارتی و نور و مانند آن هرچه سریع‌تر اقداماتی انجام شود.

مرادخانی با بیان اینکه در گذشته نسبت به افزایش استخدام کارمندان دولت خطا شده است، گفت: دولت باید فقط در سیستم‌های راهبردی افرادی را داشته باشد و بقیه کارها را به خود مردم و نهادهای خصوصی بسپارد تا خودشان کارها را مدیریت کرده و انجام دهند.

او ادامه داد: حتی خود انجمن‌های هنرهای نمایشی به دلیل متصل بودن به معاونت هنری و وزارت ارشاد نباید در همه فعالیت‌ها به طور مستقیم دخیل باشند بلکه باید بخش خصوصی را تشویق کنند و خود در نقش راهنما، فضایی ایجاد کنند که کارهای خود را برای آینده به صورت بلندمدت ادامه دهند.

مرادخانی یادآور شد: اگر در استان‌ها بخش خصوصی انگیزه‌ای برای ساخت سالن تئاتر ندارد باید او را تشویق کرد تا با ایجاد فضایی در کنار این سالن‌ها امکان درآمدزایی هم برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: آینده کشور در سال‌های آینده از آن کسانی است که بتوانند با کمترین هزینه، بالاترین درآمد را به دست بیاورند زیرا در نتیجه افزایش روزافزون جمعیت و کاهش فروش نفت، درآمد کشورهای متکی به نفت مانند ایران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

مرادخانی با تاکید بر اینکه باید با امکانات موجود کار مستمر انجام دهیم، گفت: شاید موانعی بر سر راه جذب سرمایه‌گذار وجود داشته باشد اما باید مردم را تشویق کنیم که خود وارد حوزه هایی مانند ساخت سالن‌های تئاتر در شهرستان‌ها شوند.

وی با بیان اینکه انباشت نیروی انسانی در طول سال‌های گذشته برمبنای رفاقت و پارتی‌بازی و مانند آن باعث استخدام بی‌رویه بدون مبنای علمی شده است، تاکید کرد: در دولت کنونی وارث این استخدام‌ها بودیم و در مدت حضورم در معاونت هنری حتی یک نفر استخدام جدید نداشتم زیرا معتقدم کسی که 30 سال قرار است در جایی کار کند باید از شایستگی و دانشی برخوردار باشد که بتواند در آینده گرهی از کاری باز کند.

** توسعه متوازن، نیازمند علم و درایت است

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به جایی نرسیده‌ایم که بتوانیم مسائل را از هر نظر بررسی کنیم، گفت: سالانه یکهزار و 400 فارغ‌التحصیل تئاتر داریم که اگر یک سوم آنها هم بخواهند وارد حوزه عملی تئاتر شوند برای آنها به اندازه کافی جایی وجود ندارد و همین وضعیت در موسیقی، هنرهای تجسمی و دیگر هنرها هم وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ سالانه با خیل زیادی از فارغ‌التحصیلان هنر مواجهیم که همه مطالبه‌گر هستند و ما در مقابل، امکانات محدودی داریم و باید فکری کرده و جریانی ایجاد کنیم که از طریق سرمایه‌گذارهای بخش‌های مختلف وارد این حوزه شوند.

مرادخانی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در حوزه تئاتر افتاده است اما باید بیشتر شود، گفت: روزی تصور این بود که تئاتر تا دولت را پشت سر خود نداشته باشد نمی‌تواند کاری انجام دهد و سرپا بایستد اما امروزه خلاف این موضوع ثابت شده و در چند سال اخیر با راه‌اندازی سالن‌های خصوصی و فعالیت تئاترهای خصوصی، حوزه هنرهای نمایشی روی پای خود ایستاده است.

مرادخانی، اهمیت اقتصاد هنر را خاطرنشان شد و افزود: هزینه ها باید بارور و به سرمایه‌ای برای آینده تبدیل شود و انجمن‌های هنرهای نمایشی برای فعالیت شاداب تر به وظایف خود توجه داشته باشند.
نشست سه روزه چشم انداز تئاتر استان‌ها روز گذشته(یکشنبه) با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز جمعی از مدیران و مسوولان تئاتر کشور گشایش یافت و فردا(سه شنبه) پایان می یابد.




 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater