رحمت امینی اثری کارگاهی با عنوان «نقل نغز گرد آفرید» را در پیشوا و سپس جشنواره آیینی سنتی اجرا خواهد کرد.

 

پایگاه خبری تئاتر: رحمت امینی گفت: «این اثر به واسطه چند ماه کار به صورت کارگاهی روی داستان گردآفرید شاهنامه آماده شده است. «نقل نغز گرد آفرید»با حضور گروهی جوان و یک نقال زن که برای نخستین‌بار به صورت همزمان نقالی و بازیگری می‌کند، اجرا خواهد شد.»

وی ادامه داد: «این اثر به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهیه شده و در قالب کتاب مدرسه ارائه می‌شود. ما سعی کرده‌ایم در مدت زمان 25 دقیقه به زبانی که هم نوجوان متوجه شود و هم برای قشر بزرگسال جذاب باشد، روایتی از گردآفرید داشته باشیم.»

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: «نمایش «نقل نغز گرد آفرید»به صورت گردشی در مکان‌های مختلف اجرا می‌شود. برای مثال سه‌شنبه گذشته دو اجرا برای گروه پاپیون، کودک و نوجوان سندرم داون داشتیم که در تالار محراب اجرا شد. همچنین امروز جمعه 3 شهریورماه نیز این نمایش را در شهر پیشوای ورامین اجرا خواهیم کرد. بنابراین تصمیم داریم در طول ماهی که پیش‌روست، این اثر را در مکان‌های مختلف به اجرا درآوریم.»

وی با توجه به مضمون و شکل اجرایی این اثر که برگرفته از نمایش ایرانی است، تاکید کرد: «نمایش «نقل نغز گرآفزرید» ترکیبی از موسیقی نقالی است که موسیقی آن را علی سینا رضاییان به صورت زنده اجرا می‌کند. این نمایش دو اجرا در 23 شهریورماه در قالب جشنواره آیین سنتی در خانه نمایش اداره تئاتر اجرا خواهد شد.»

وی که سال‌ها در حوزه نمایش آیینی آن هم به شیوه مدرن و به روز کار کرده، گفت: «این نمایش نیز به عنوان جدیدترین اثرم در موسیقی و نقالی شکل تازه‌ای از نمایش آیینی را ارائه خواهد کرد که قطعا برای مخاطبی که علاقه‌مند به نمایش سنتی و یا نقالی است جذاب خواهد بود.»

امینی درباره طراحی صحنه نیز گفت: «قرار بود طراحی صحنه مثل پرده‌خوانی و با استفاده از پرده باشد، اما در طول تمرینات متوجه شدم که تخیل بدون پرده بهتر فعال می‌شود. بنابراین در صحنه این اثر چیزی جز چهارپایه، چوب‌دستی و گروه موسیقی و نقالی نخواهیم دید.»

وی در خصوص اجراهای بعدی این نمایش تشریح کرد: «تاکنون پیشنهاداتی برای اجرا در دماوند، ورامین، کرج و مکان‌هایی چون انجمن کارتن‌خواب‌ها ارائه شده که به احتمال زیاد اجرای بعدی ما برای کارتن‌خواب‌ها خواهد بود.»

رحمت امینی درخصوص اینکه چرا این نمایش را در مکان‌های مختلف به اجرا درمی‌آورد گفت: «پرتابل‌ بودن از ویژگی‌ نمایش‌های نقالی و پرده‌خوانی است و به جای ثابت ماندن در یک مکان می‌توان آن را در مکان‌های مختلف اجرا کرد، بنابراین ما نیز از این الگو پیروی کرده‌ایم، چرا که معتقدیم یکی از سیاست‌هایی که می‌تواند اجرا را گسترش دهد و به توسعه فرهنگ ایرانی- اسلامی کمک کند، همین شکل از اجراست.»


 



صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater