دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر گفت: نبود اثری از شهرستان در بخش «چشم‌انداز» جشنواره به معنای حذف گروه‌های‌شهرستان در این دوره از جشنواره نیست

پایگاه خبری تئاتر: دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر گفت: نبود اثری از شهرستان در بخش «چشم‌انداز» جشنواره به معنای حذف گروه‌های‌شهرستان در این دوره از جشنواره نیست.

اسماعیل عالی‌زاد گفت: اینکه تمام آثار بخش «چشم‌انداز» از میان گروه‌های تهرانی انتخاب شده‌اند، دلیل بر این نیست که رویکرد خاصی در انتخاب آثار این بخش حاکم بوده و به معنای آن نیست که هیات داوری امتیاز خاصی برای تهران قائل شده باشد.

هیچ‌گونه سهمینه‌بندی با تفکیک تهران و شهرستان انجام نشد

وی اضافه کرد: در دو بخش «نسل نو» و «چشم انداز» از اولین مرحله هیچ گونه سهمیه بندی با تفکیک تهران و شهرستان انجام نشد بلکه ملاک اصلی در انتخاب آثار این دو بخش، کیفیت و امتیازات فنی بود و این نگاه از مرحله خوانش متون تا بازبینی و انتخاب آثار، جاری و ساری بوده است.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به برخی اظهار نظرها توسط گروه‌های شهرستانی در این دوره از جشنواره توضیح داد: در این مدت برخی از دوستان این پرسش را مطرح کرده‌اند که«سهم نمایش‌های شهرستانی در بخش چشم‌انداز چه شد؟» که باید توضیح بدهم سهمیه‌ای در کار نبود و فقط بحث کیفیت و امتیازات فنی آثار مطرح بود. با این شیوه، ممکن بود از میان 9 نمایشی که از شهرستان‌ها متقاضی شرکت در بخش چشم‌انداز بودند، هر تعدادی به جشنواره راه یابند مشروط به اینکه کیفیت لازم را داشتند.

چرا آثار شهرستانی بصورت زنده بازبینی نشده‌اند؟

عالی‌زاد درباره بازبینی آثار شهرستانی از روی فیلم و در پاسخ به این پرسش که چرا این آثار به طور زنده بازبینی نشدند، توضیح داد: این موضوع از دو منظر قابل بررسی است؛ از منظر اول، هیات داوران باید نمایَش‌ها را در زیست بوم آثار بررسی می‌کردند اما به دلیل پراکندگی آثار در شهرهای گوناگون و به دلیل کمبود بودجه، نمی‌توانستیم در برنامه‌ای منسجم و کم هزینه و در یک بازه زمانی کوتاه، این کار را انجام دهیم چراکه تا قبل از یکی دو هفته پیش، ریالی از اعتبارات‌مان را دریافت نکرده بودیم و نمی‌توانستیم از اعتبار دیگر بخش‌های تئاتر استفاده کنیم.

او در عین حال یادآور شد: البته در بررسی جشنواره‌های چند سال گذشته، متوجه می‌شویم از سال 87 به این طرف، فیلم آثار شهرستانی دریافت شده است. منظر دیگر هم این است که گروه‌های شهرستانی‌ها در تهران بازبینی زنده داشته باشند، همچنان‌که بعد از اعلام متون گفتیم بازبینی‌ها به طور زنده انجام می‌شود و گروه‌هایی داشتیم که آنقدر انگیزه داشتند و از دورترین راه‌ها مانند بوشهر و ... بدون هیچ بودجه‌ای به تهران آمدند تا نمایش‌شان به طور زنده دیده شود.

او اظهار تاسف کرد: در این شرایط، به لحاظ فصل‌بندی بودجه این امکان را نداریم که برای سفر گروه‌های شهرستانی، بودجه بدهیم، درست است که بین اجرای زنده و فیلم تئاتر تفاوت بسیاری وجود دارد اما فراموش نکنیم اجراهای زنده در پلاتوهای تمرین که از امکانات حداقلی برخوردارند، صورت می‌گیرد، در حالیکه فیلم آثار در برخی از سالن‌های حرفه‌ای ضبط می‌شود.

15 اثر از شهرستانها داریم

عالی‌زاد با تاکید بر دغدغه دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر نسبت به آثار شهرستانی توضیح داد:در این چند روز مدام با این سخن روبرو شده‌ایم که جای تئاتر شهرستان‌ها کجاست؟! این دغدغه درستی است اما چیدمان براساس اولویت‌بندی و امتیازات است. امسال در بخش تئاتر مناطق 15 اثر داریم که تماما از شهرستان‌ها هستند، بخش جشنواره جشنواره‌ها را زنده کردیم که در این بخش تعداد قابل توجهی نمایش شهرستانی اجرا می‌شوند، ضمن اینکه در بخش مرور هم چند اثر شهرستانی داریم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: همانطور که پیش‌تر اعلام کرده‌ایم امسال در جشنواره تئاتر فجر هنرمندانی که با کمترین امکانات در شهرستان زحمت می‌کشند، در سالن‌های دور و مهجور تهران اجرا نخواهند داشت بلکه با توجه به ویژگی‌های اثرشان، سالن مناسب می‌گیرند.

جشنواره‌ی تئاتر فجر خارج از تهران افتتاح می‌شود

وی با اشاره برگزاری مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره در جزیره کیش گفت: این اتفاق خود نشان دهنده اهمیتی است که به بخش شهرستان‌ها داده می‌شود، چراکه بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر ما خارج از تهران افتتاح خواهد شد.

تحریم مقوله‌ی کم اهمیتی نبود

این استاد دانشگاه درباره انتخاب آثار بخش بین‌الملل که از روی فیلم آثار انجام می‌شود، نیز تصریح کرد: سالی را سپری می‌کنیم که تمام بخش‌های جامعه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و ما نیز فشارهای زیادی را به لحاظ بودجه تحمل می‌کنیم. مقوله تحریم، مقوله کم اهمیتی نبود اما با توجه به رخدادهای صورت گرفته، گشایشی در بودجه خواهیم داشت.

هر آنچه بدست‌مان رسید را انتخاب نکردیم

عالی‌زاد اضافه کرد: دبیرخانه جشنواره از این امکان برخوردار نبود که با سفر به کشورهای دیگر،آثار خارجی را به صورت زنده بررسی و دعوت کند اما این موضوع به معنای آن نیست که هر آنچه به دستمان رسیده، به جشنواره دعوت شده است چراکه بیش از 140 اثر خارجی دریافت کردیم و هیات انتخاب با پشت سر گذاشتن پروسه‌ای سخت، برجسته‌ترین آثار را انتخاب کرد و حتی شاهد اجرای نمایش‌هایی هستیم که محصول سپتامبر 2013 هستند.

هنوز لیست مهمانان خارجی جشنواره به قطعیت نرسیده است

او در پاسخ به پرسشی درباره تامین اعتبار بخش بین‌الملل و تهیه ویزا و بلیت برای میهمانان خارجی این دوره از جشنواره توضیح داد: الان در مرحله دریافت ویزا و بلیت هستیم به همین دلیل، هنوز لیست میهمانان خارجی جشنواره به قطعیت نرسیده که بتوانیم اعلام کنیم اما به لحاظ کیفی و کمی آثار قابل توجهی داریم.

عالی‌زاد از اجرای نمایش‌های خارجی در دیگر استان‌ها خبر داد و به ایسنا گفت: اجرای کارهای خارجی فقط در تهران خلاصه نمی‌شود بلکه در تلاش هستیم تا مراکز استانی به پایگاه جشنواره ملی جشنواره تئاتر فجر تبدیل نشوند به همین دلیل امکان اجرا برای کارهای خارجی در برخی مراکز فجر استانی فراهم کنیم.

امسال هم از تالار مولوی بی‌بهره هستیم

او در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ایسنا درباره سالن‌های میزبان این دوره از جشنواره توضیح داد: متاسفانه امسال هم به دلیل نقص فنی و مشکلات فیزیکی، از تالار «مولوی» بی بهره هستیم زیرا تا این تاریخ اخبار خوبی درباره اقدامات ترمیمی و تعمیری این تالار حرفه‌ای نداریم که این موضوع جای تاسف دارد چون تالار «مولوی» یکی در حرفه‌ای‌ترین تالارهای ماست اما افسوس می‌خورم چون دست ما هم به لحاظ بودجه خیلی کوتاه است اما اگر ما یا مرکز هنرهای نمایشی اعتبارات کافی داشتیم حتما در کنار مدیر این تالار بودیم تا بتوانیم کاری انجام دهیم.

عالی‌زاد از انجام رایزنی‌هایی با دیگر تالارهای نمایشی تهران خبر داد اما اعلام نام این تالارها را منوط به قطعی شدن گفت‌گوها دانست.

او درباره میزبانی پردیس تئاتر تهران در این دوره از جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: پیوستن چنین جایی که تازه در مرحله افتتاح است و هنوز خروجی‌اش معلوم شده، خیلی مشخص نیست. از آنجا که این مجموعه، فاصله دوری با مراکز تئاتری دارد،باید نحوه استقبال مخاطبان معلوم شود و شورای سیاستگذاری جشنواره باید به این تصمیم برسد.به هر حال، این موضوع فقط در حیطه اختیارات من نیست و به نظر شورای سیاستگذاری بستگی دارد.

ممیزی آثار عمل شاق و خاصی نیست

دبیر جشنواره تئاتر فجر در بخش دیگری از این گفت‌وگویش با ایسنا درباره ممیزی آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره جشنواره‌ی تئاتر فجر گفت: با توجه به نتایج بخش نسل نو و چشم‌انداز، امسال با 23 آفرینش جدید مواجهیم که براساس همان قانون پیش از شروع جشنواره یک مرحله بازبینی شورا را خواهند داشت و همان روند مشخص را داریم که گروه‌ها بخوبی آن را می‌شناسند. کارهای مرور هم که قبلا مجوز کسب کرده‌اند بنابراین، ممیزی آثار، عمل خاص و شاقی نیست همان امر رایج و قانونی است. می‌کوشیم با تعامل با شورا گروه‌ها پیش از رسیدن به آن ایام، با برنامه‌ای مشخص بازبینی بروند و این روند بد هم نیست چون بخش مهمی از کار برای اجرای عمومی انجام می‌شود.

او با اشاره به دیگر وظایف شورای نظارت و ارزشیابی ادامه داد: این شورا علاوه بر بازبینی آثار باید به مسایلی مانند چک کردن سالن‌ها و آمادگی آنها و ... رسیدگی کنند. اگر اعضای شورای نظارت قبل از فستیوال در سالن‌ها حاضر باشند، این مسایل نیز انجام می‌شود، ضمن اینکه اگر فرایند قانونی برسی آثار را پیش از جشنواره طی کنیم، گروه‌ها دچار اضطراب و فشار روانی نمی‌شوند.

فعلا مشکل مالی نداریم

او در بخش پایانی این گفت‌وگو درباره وضعیت تامین بودجه جشنواره تئاتر فجر گفت: همان طور که هفته پیش گفتم بخشی از بودجه تزریق شده که راهگشا است البته برای دریافت بخش دیگر بودجه جدول زمانی تنظیم نکرده‌ایم ولی فعلا مشکل مالی نداریم کسانی که در بخش تخصیص بودجه هستند، می‌دانند پیش از جشنواره باید تامین اعتبار انجام شود.

اسماعیل عالی‌زاد از پرداخت کمک هزینه به گروه‌ها خبر داد و افزود: هفته آتی احتمالا بخش زیادی از کمک هزینه‌ی گروه‌ها پرداخت خواهد شد.


منبع: خبرگزاری ایسنا