قطب‌الدین صادقی هدف از تاسیس تماشاخانه شانو ر را توجه به مقوله آموزش و رونق و افزایش هرچه بیشتر تئاتر اصیل، هنری و حرفه‌ای معرفی کرد.

 

پایگاه خبری تئاتر- آنا:  قطب‌الدین صادقی با اشاره به این‌که در راه‌اندازی سالن آموزش و اجرای نمایش «شانو» دو هدف را دنبال کرده، گفت:‌ در وهله اول برایم آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است. این مقوله این روزها در ایران چندان جدی گرفته نمی‌شود به طوریکه معمولا کسانی آموزش را برعهده دارند که نه استاد هستند و تجربه آموزشی دارند و نه با روش‌های آموزشی آشنا هستند. »

وی ادامع داد: «در بحث آموزش‌ها نمی‌توان از دانشگاه‌هایی که به صورت یکباره 600 دانشجو را بدون کنکور پذیرش می‌کنند، چندان انتظار داشت. چراکه مسئولان آن بدون توجه به وضعیت تئاتر این افراد را به دانشگاه می‌برند. تئاتر ما چنین ظرفیتی برای خروج تعداد زیادی فارغ‌التحصیل را ندارد و اساسا آموزش 600 دانشجو کار ساده‌ای نیست که بتوان در مدت زمان محدود تحصیل آن را انجام داد.»

این مدرس تئاتر ادامه داد: «متاسفانه آموزش و کار عملی در ایران صفر است. فضایی برای آموزش گروه‌ها وجود ندارد و همین امر باعث شده کار هنری افراد به شدت لطمه بخورد. بنابراین من که سرپرستی گروه نمایشی را برعهده دارم به فکر مکانی برای رها شدن از آوارگی و شرایط کنونی افتادم و فکر کردم باید تمهیداتی در این باره اندیشیده شود چرا که من راه‌هایی برای آموزش می‌شناسم که با تاسیس یک تماشاخانه می‌توانم به دیگر افراد منتقل کنم.»

وی با اشاره به این‌که انتقال تجربه از نسلی به نسل دیگر به شکل مستقیم در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد، تصریح کرد:‌ «ما گروهی 40 نفره هستیم که 40 متر جا برای دور هم جمع شدن نداشتیم بنابراین چیزی به اسم گروه در ایران شوخی است و همین امر نیز یکی از عللی بود که باعث شد تا به دنبال جایی برای تمرین و اجرا بروم.»

صادقی یادآور شد: «از اجرایم در تالار وحدت چیزی حدود 20 سال گذشته است و 4 سالی می‌شود که در تماشاخانه ایرانشهر و تئاتر شهر نمایشی روی صحنه نبرده‌ام. مدیرانی که آمده‌اند خیلی مناسبات و آدم‌ها را نمی‌شناسند بنابراین باید جایی باشد که افکار و تعاریف و هم‌فکرهای خود را جمع کنم و از کسی گدایی نکنم.»

مدیر تماشاخانه «شانو» در مورد هزینه‌هایی که بابت راه‌اندازی این تماشاخانه متقبل شده گفت:‌ «در حال حاضر 430 میلیون برای راه‌اندازی این فضای نمایشی بدهکار شده‌ام و به طور میانگین در هر ماه 15میلیون هزینه اجاره و پول آب و برق می‌پردازم که با پول همکارانی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند چیزی حدود 30 میلیون تومان می‌شود، بنابراین طبیعی است که این هزینه‌ها باید از اجراهایی که در این سالن انجام می‌شود به دست آید.»

وی در خصوص برنامه‌هایی که در این تماشاخانه اجرایی خواهد شد، گفت:‌ «از روزگذشته 23 مهر ماه کارگاه آموزش بازیگری را آغاز کرده‌ام که 10 ماه به طول خواهد انجامید. همچنین اجرای نمایش در این تماشاخانه با دو اثر از فرهاد تجویدی آغاز شده است بنابراین کسانی که همسو با نگرش ما باشند با ارائه نمایش‌های ارزشی و ارزشمند به لحاظ کیفی و هنری می‌توانند آثارشان را در این مکان به صحنه آورند.»

این مدرس تئاتر در خصوص سرفصل‌هایی که در این دوره آموزشی تدریس می‌شود، گفت: «در کارگاه آموزش بازیگری، کارگردانی، بیان، بدن، بداهه‌سازی، چگونگی رفتن جلوی دوربین آموزش داده می‌شود. بنابراین هنرجویان می‌توانند با مراجعه حضوری از 9 ساعت آموزش در هفته برخوردار شوند. البته این زمان در صورت ضرورت به یک یا دو جلسه افزایش خواهد یافت.»

وی افزود: «ما در کارگاه پیشرفته بازیگری تئاتر، یک نمایش را با همکاری شرکت‌کنندگان اجرا می‌کنیم بنابراین با انتخاب یک متن اجرای آن توسط افراد حرفه‌ای نیز محقق می‌شود.»

قطب‌الدین صادقی در پایان در اشاره به معضلات امروز تئاتر و یکی دیگر از اهداف مهمش در تاسیس «شانو» عنوان کرد: «اجرای آثاری که موجی از تئاتر تجربی و بنگاهی را به تئاتر وارد کرده از جمله مسائلی است که این روزها با آنها روبرو هستیم. بازی و حضور هنرمندان چهره در تئاتر مساله دیگر است یکسری کارهای تجاری در تئاتر مطرح شده که تئاتر اصیل، هنری و حرفه‌ای را به فراموشی برده است. چهره‌های تلویزیونی و سینمایی به تئاتر می‌آیند و از این طریق افراد کاسبی راه می‌اندازند. من نمی‌گویم که تئاتر تجاری بد است بلکه تئاتر تجاری بخشی از تئاتر ما است اما نباید تا این حد تئاتر جدی را تحت پوشش قرار دهد و باعث تعطیل شدنش شود. من به این فکر می‌کنم که باید جایی باشد که خودمان کار کنیم.»

تماشاخانه شانو در خیابان وصال، کوچه بهنام واقع شده است.






صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater