عضو هیات مدیره کانون نمایشگران تئاتر خیابانی خانه‌تئاتر از انصراف همکاری این کانون با سی‌وششمین جشنواره تئاترفجر در داوری بخش خیابانی آثار خبر داد و گفت: به چهار دلیل این همکاری را نمی‌پذیریم. حسن خلق برای ما خیلی مهم‌تر است و اینکه عده‌ای بخواهند با بی‌اخلاقی ذات تئاتر را زیر سوال ببرند؛ پذیرفتنی نیست.

 

پایگاه خبری تئاتر- ایلنا: سامان خلیلیان با بیان اینکه «دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی همکاری با جشنواره تئاتر فجر ندارد» به مرور حواشی و اتفاقاتی که پیرامون بخش تئاتر خیابانی سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر رخ داده است، پرداخت و گفت: جلسه‌ای را با مدیر بخش خیابانی آقای حمید پورآذری داشتیم. قبل از آن جلسه‌ای با آقای فرهاد مهندس‌پور (دبیر این دوره جشنواره) برگزار کرده بودیم و من ایشان را کاملا آگاه کردم که بنابر اصرار و ضرورت باید دوباره در این بخش اطلاع‌رسانی شود و سایت را برای بچه‌های فعال تئاتر خیابانی که مستاصل هستند، باز کنید. چون فراخوان شما الکن و در جایی حتی خلف واقع است. چراکه ما بخش مرور نمی‌توانیم در جشنواره داشته باشیم. وقتی چهار، پنج سال است اجرای عمومی به تئاتر خیابانی نداده‌ایم؛ چگونه می‌توانیم بگوییم در بخش مرور شرکت کنید؟

خلیلیان ادامه داد: جلسه‌ای که با آقای پورآذری گذاشتم یک ماه و نیم پیش بود و در آن جلسه کاملا موضوع را برایشان تشریح کردم و طبق صورت جلسه‌مان قرار شد اطلاع‌رسانی رسمی انجام شود و برای مدت مشخصی سایت باز شود تا بچه‌هایی که از فراخوان جشنواره عقب مانده‌اند و نمی‌دانند باید چه کنند ثبت‌نام کنند. با موافقت ایشان این موضوع را صورت جلسه کردیم و قرار بر این شد که یک جایزه صرفا برای بخش تئاتر خیابانی اضافه شود.

او یادآور شد: اما به فاصله دو هفته بعد از این جلسه، صورت جلسه‌ای کتبا برای من به امضای آقایان فرهاد مهندس‌پور، اصغر دشتی و حمید پورآذری فرستاده شد دال بر اینکه سایت را بازنخواهیم کرد. و اینکه انتخاب آثار آف استیج (بیرونی) بخش خیابانی را به کانون نمایشگران تئاتر خیابانی خانه تئاتر واگذار می‌کنیم.

مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی تصریح کرد: در جلسه‌ای که با آقای مهدی شفیعی (مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی) داشتیم آقایان پورآذری و دشتی مصرا اعلام کردند 80 نمایش قطعا برای بخش خیابانی اعلام آمادگی کرده‌اند. حتی من گفتم این تعداد نسبت به جامعه آماری گروه‌های نمایشی ما کم است. چون وقتی می‌گویند 80 اثر رسیده هر گروهی می‌تواند دو یا سه اثر ارائه داده باشد در نتیجه قطعا با بیشتر از 45 گروه مواجه نیستیم.

خلیلیان ادامه داد: با همه این تفاسیر قرار شد انتخاب آثار به کانون نمایشگران تئاتر خیابانی خانه تئاتر واگذار شود. اما خیلی جالب است؛ بعد از سه، چهار روز نامه‌ای از سوی آقای فرهاد مهندس‌پور خطاب به بنده با عنوان «عضو هیات مدیره کانون نمایشگران تئاتر خیابانی خانه تئاتر» فرستاده شد که به پیوست 35 سی دی آثار بخش خیابانی جشنواره فجر برای انتخاب از سوی کانون ارسال می‌شود که طبق لیست این آثار از نزدیک 25 گروه بودند. حتی در این میان گروهی بوده که چهار کار داشته است.

او با اشاره به اینکه نامه ما توسط یک جلسه فوری هیات مدیره بررسی شده، گفت: بعد از شورا، بنابر چهار دلیل هیات مدیره کانون نمایشگران تئاتر خیابانی خانه تئاتر اعلام کرد این همکاری را نمی‌پذیرد. و نامه را به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر عودت داد. البته که از سوی جشنواره برای ما پاسخی نیامد. اما مکتوبات این مراودات هم موجود است.

بی‌احترامی، نگاه سلیقه‌ای، عدم رعایت حسن خلق و سلسله مراتب چهار دلیل رد همکاری

خلیلیان با اشاره به چهار دلیل انصراف خانه تئاتر برای این همکاری گفت: نخست اینکه تئاتر خیابانی را همه به عنوان تمام وضعیت شکلی تئاترهایی که در بیرون از سالن‌های نمایش اتفاق می‌افتد می‌شناسیم. اگر جایی عنوان تئاتر خیابانی اطلاق می‌شود همه نوع آن مدنظر قرار دارد. این پذیرفته نیست که جشنواره تئاتر فجر فقط نمایش‌هایی که خود استنباط می‌کند تئاتر خیابانی است را بدهد ما انتخاب کنیم. یعنی اینها سی‌دی نمایش‌های بخش تئاتر محیطی و شورایی را به ما ندادند. به زعم خودشان تئاتر خیابانی این است و شما شاخه جدایی هستید. این یکی از دلایلی بود که هیات مدیره این انتخاب را نپذیرفت.

او تصریح کرد: دلیل دیگر بی‌احترامی و عدم پاسخگویی مناسب دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر به مطالبات تئاتر خیابانی کشور بود ما مطالباتمان را اعلام کردیم اما دبیرخانه کار خودش را خواست انجام دهد. چون آنجا وضعیت شخصی‌نگری مطلقی هست هیات مدیره این را نپذیرفت و به دلیل بی‌احترامی که با عدم حسن خلق‌شان ایجاد کردند سی‌دی‌ها را هیات مدیره به آنها عودت داد.

خلیلیان خاطرنشان کرد: دلیل دیگر این بود که تئاتر خیابانی، با این ادبیات، تئاتر را سرمنشا وجاهت و جایگاه انسانی می‌داند نه محلی برای خودنمایی و جولان دادن به اسم تئاتر و خدشه‌دار کردن آن. حسن خلق در تئاتر برای ما خیلی مهم‌تر است و اینکه عده‌ای بخواهند با بی‌اخلاقی ذات تئاتر را زیر سوال برند برای ما پذیرفتنی نیست.

این مدیر تئاتری با اشاره به دلیل چهارم رد داوری آثار بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر از سوی خانه تئاتر گفت: خانه تئاتر ساختار و تشکیلات مشخص دارد و اگر از مرجعی قرار است با آن مکاتبه شود باید با هیات مدیره اصلی یا مدیرعامل انجام می‌شد و نامه به ایشان زده می‌شد و مدیرعامل به ما ارجاع می‌داد اما جشنواره تئاتر فجر سلسله مراتب را به هیچ عنوان رعایت نکرد.

خلیلیان با بیان اینکه فضای خوبی بر سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر حاکم نیست، گفت: جشنواره تئاتر فجر متاسفانه تبدیل به آزمایشگاهی شده که یکسری ترکیبات نادرست عنصر شیمیایی را می‌خواهد باهم ترکیب کند. معمولا ناآگاهی ما با عنصر شیمیایی باعث می‌شود ترکیبشان به انفجار منجر شود! متاسفانه فکر می‌کنم این جشنواره به لحاظ اجرا در ابتدایی‌ترین شکل خود خواهد ماند البته امیدوارم اینطور نشود.








صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater