جدیدترین تالیف دکتر پرویز ممنون در حالی فردا (پنجم آذر) با حضور این هنرمند برجسته و قدیمی تئاتر رونمایی می‌شود که او بیش از چهار دهه است، نقالی‌ مدرن ایران را در سراسر دنیا اجرا و تدریس می‌کند.

 

پایگاه خبری تئاتر- ایسنا: پرویز ممنون چهره‌ای شناخته شده در هنرهای نمایشی ایران است که در سال‌های گذشته بیشتر خارج از کشور اقامت داشته و با وجود آثاری ماندگار و شاگردان زیادی که آموزش داده، آن‌طور که باید در تاریخ هنر ایران مطرح نیست.

با این حال یکشنبه پنجم آذرماه قرار است کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان ـ نمایش‌های سنتی» به قلم این استاد پیشکسوت تئاتر که زاده‌ی شهر اصفهان است در «تئاتر شهر» راس ساعت 11 صبح رونمایی شود.

به بهانه رونمایی از کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان ـ نمایش‌های سنتی» گفت‌وگویی کوتاه با حسین پاکدل به عنوان یکی از دوستان این هنرمند و پژوهشگر انجام دادیم و او خاطراتی از آشنایی و همکاری با این هنرمند را بازگو کرد.

پاکدل درباره‌ی "پرویز ممنون" که نوازنده سه‌تار هم هست و چند سال قبل عنوان افتخاری «پرفسور» را از طرف رییس جمهوری کشور اتریش بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ اتریش و با تایید دانشگاه وین دریافت کرد، می‌گوید: دکتر ممنون پیش از انقلاب رییس دپارتمان تئاتر دانشگاه تهران و عضو هیات علمی این دانشگاه بودند که بعد بازنشسته شدند و سال‌ها قبل هم به اتریش رفتند. ایشان جزو اساتید تراز اول دانشگاه تهران بودند که بسیاری از هنرمندان برجسته این روزهای سینما و تئاتر همچون مهدی هاشمی، مرضیه برومند، داریوش فرهنگ، فاطمه معتمدآریا، بهرام شاه‌محمدلو  و سوسن تسلیمی از شاگردان این استاد بودند.

او اضافه می‌کند: پرویز ممنون نه فقط استاد دانشگاه بلکه بازیگر، کارگردان، نویسنده، پژوهشگر و مترجم هم بوده و الان حدود چهار دهه است که در سراسر دنیا نقالی مدرن ایرانی را اجرا و تدریس می‌کند.

پاکدل با اشاره به زمان مدیریتش در تئاتر شهر ادامه می‌دهد: زمانی که در تئاتر شهر بودم به واسطه خانم آزیتا حاجیان که از شاگردان ایشان بودند با دکتر پرویز ممنون آشنا شدم و در همان برخورد اول رابط بسیار صمیمانه‌ای برقرار کردیم. ایشان می‌خواستند نمایش «لیلی و مجنون» را به زبان آلمانی در تئاتر شهر اجرا کنند و من هم به سرعت شرایط را فراهم کردم و نمایش به زبان آلمانی و فارسی با شکوه هر چه تمام‌تر و بدون چشمداشت مادی اجرا شد.

به گفته پاکدل که خودش این روزها در نمایش «کلنل» و روی صحنه تالار اصلی تئاتر شهر بازی می‌کند، پرویز ممنون نقالی‌های مدرن خود را که بیشتر برگرفته از آثار نظامی  است مانند «لیلی و مجنون» و «شیرین و فرهاد»، در تالارهای بزرگ دنیا با حضور چند نوازنده اجرا کرده است و به زودی کتاب خاطراتش نیز آماده و منتشر خواهد شد.

 گفته می‌شود نمایش‌های زیادی که توسط پرویز ممنون از زبان آلمانی ترجمه و توسط دانشگاه تهران چاپ شده نایاب هستند و پاکدل هم ابراز امیدواری کرد تا شرایطی برای تجدید چاپ این آثار فراهم شود.

«تاریخ تئاتر اصفهان- نمایش‌های سنتی» که حاصل پژوهش‌های جامع و گسترده پرویز ممنون در حوزه تئاتر اصفهان و جمع‌آوری اسناد مربوط به دوران شکل‌گیری و تاریخ فعالیت تئاتر در این منطقه است به زودی در دسترس علاقه‌مندان حوزه تئاتر قرار می‌گیرد.

این کتاب به نمایش‌های سنتی (شبیه‌خوانی، نقالی و قصه خوانی، نمایش‌های شاد و عروسکی) و مسیر طی شده در این زمینه در اصفهان می‌پردازد که در قطع وزیری در 265 صفحه توسط موسسه توسعه هنرهای معاصر منتشر شده است.







صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater