مصطفی کوشکی پس از انصراف از اجرای نمایش «رومئو و ژولیت» در جشنواره تئاتر فجر گفت: این جشنواره چند سالی است که از اعتبار سابق خود تهی شده و با وجود تلاش‌هایی که در یکی دو سال گذشته صورت گرفته، بازگرداندن این اعتبار کاری سخت و زمان‌بر است.

پایگاه خبری تئاتر- ایسنا:  این کارگردان که به دلیل بروز برخی حواشی پس از پذیرفتن نمایش‌اش در جشنواره‌ی تئاتر فجر از اجرای آن انصراف داد گفت: با توجه به اینکه یکی از 70 نفری بودم که در انتخاب آثار بخش مرور جشنواره تئاتر فجر نظر دادم و حاشیه‌هایی پس از معرفی چهار نمایش اجرا شده در «تئاتر مستقل تهران» به وجود آمد، تصمیم گرفتم از اجرای نمایش خودم انصراف دهم و البته دو گروه دیگر هم به دلایل شخصی و اینکه امکان رساندن آثارشان را به جشنواره نداشتند، انصراف داده بودند.

او با اشاره به اینکه پس از اعلام اسامی 70 نفر متوجه شده است که چه کسانی در انتخاب آثار بخش مرور حضور داشتند، گفت:  هیچ کدام از ما نمی‌دانستیم چه کسانی در این کار شرکت دارند و وقتی اسامی منتشر شد دیدم افرادی از طیف‌های فکری متفاوت حضور داشتند که اتفاق خوبی است، ضمن اینکه شیوه‌ای که امسال برای انتخاب آثار بخش مرور جشنواره در نظر گرفته شد فارغ از آنکه چقدر با آن موافق و مخالف باشم شیوه درست‌تری بود؛ یعنی حداقل از این که دو سه نفر با یک سلیقه مشخص درباره همه آثار نظر بدهند بهتر بود.

کوشکی ادامه داد: ما در این پروسه باید به نمایش‌هایی رای می‌دادیم که آن‌ها را تماشا کرده بودیم و باید برای هر اثر حداقل هفت نفر رای می‌دادند که نظردهی هم از یک ستاره تا هفت ستاره می‌توانست متغییر باشد. نکته مهم دراین باره این است که شیوه رای‌گیری به گونه‌ای بود که میانگین و تراز ستاره‌های یک نمایش در انتخاب آن اثر گذار بود، به همین دلیل تفاوتی نداشت که یک نمایش را هفت نفر دیده باشد یا هفتاد نفر.

کارگردان نمایش‌های «رویای یک شب نیمه تابستان» و «باد شیشه را می‌لرزاند» با اشاره به اینکه مشابه این شیوه در جشن بازیگر خانه تئاتر و کانون منتقدان ونویسندگان هم اجرا می‌شود، گفت: این شیوه شبیه جایزه «تونی» و همچنین اسکار است که باعث می‌شود افراد بیشتری نظر بدهند و در حال حاضر می‌توان آن را بهترین شیوه دانست. من هم همانند خیلی دیگر از حاضران در این جمع هفتاد نفره به نمایش‌هایی که دیده بودم رای دادم و قاعدتا آثار به صحنه رفته به تئاتر مستقل هم می‌تواند جزء آن‌ها باشد اما بعد از این که چهار نمایش اجرا شده از این سالن به بخش مرور راه‌ یافتند، تماس‌ها و پیام های زیادی داشتم که به نظرم رسید پشت این حاشیه‌ها نظر منطقی وجود ندارد، چرا که اگر من به آثار خودم رای داده باشم یک نظر بوده و 69 نفر دیگر می‌توانستند نظر مخالف داشته باشند؛ به همین دلیل برای دوری از این حواشی ترجیح دادم از حضور نمایش «رومئو و ژولیت» در جشنواره انصراف دهم.  

وی تاکید کرد: نگاه جشنواره‌ای به تئاتر بسیار آسیب‌زننده است و متاسفانه این نگاه در شهرستان‌ها همچنان غالب است که باعث شده تئاتر شهرستان‌ها مُرده باشد، چون کارهایشان در یک زمان خاص برای اجرا ارائه می‌شود و بعد از آنجا که همه آثار نمی‌توانند به جشنواره راه یابند عقده‌گشایی‌هایی را می‌بینیم. این در حالی است که خوشبختانه در تهران این مسئله تا حدود زیادی حل شده ونگاه به اجرای عمومی غالب است و شاهدیم که تئاتر گسترش پیدا کرده است.

کوشکی در پایان در پاسخ به اینکه آیا این نوع نگاه باعث نمی‌شود جشنواره تئاتر فجر کم کم از حضور چهره‌های شاخص تهی شود و افرادی که آثار خوبی در طول سال به صحنه می‌برند تمایل و رغبی به شرکت در جشنواره نداشته باشند؟ گفت:‌ واقعیت این است که از سال 88 و 89 به بعد اعتبار جشنواره تئاتر فجر کمتر شد و این رویداد رنگ و بوی خود را از دست داده است چون آثار خوبی ارائه نمی‌شوند و چهره‌های مطرح در جشنواره نیستند به همین دلیل الان به دست آوردن آن اعتبار کار سختی است، هر چند در یکی دوسال گذشته تلاش بر این بوده تا اعتبار این جشنواره برگردد و کارهای با کیفیتی به صحنه رود.











صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater