گروه تئاتر عروسكي آران تاكنون هشت اثر مشهور در حوزه اپراهاي عروسكي از سال ٨١ توليد و در تالار فردوسي اجرا كرده است و اين گروه هشت‌بار برخي از اين اجراها را به صورت رپرتوار براي مخاطبانش عرضه مي‌كند. امسال نيز «اپرای عروسکی مولوی» از ١٢ آذرماه الی ١ دی‌ماه اجرا شد و پس از اين نيز «اپرای عروسکی سعدی» از ١٠ دی‌ماه الی ٢٢ دی‌ماه، «اپرای عروسکی خیام » از ١ بهمن‌ماه الی ١٣ بهمن‌ماه، «اپرای عروسکی مکبث» از ٢٣ بهمن‌ماه الی چهارم اسفندماه و «اپرای عروسکی لیلی و مجنون» از هشتم اسفندماه الی ١٨ اسفندماه اجرا مي‌شوند. با بهروز غريب‌پور، نويسنده، طراح و كارگردان و سرپرست گروه تئاتر عروسكي آران، درباره بازتاب و اهميت اين رپرتوار گفت‌وگو كرده‌ايم كه مي‌خوانيد.

 

پایگاه خبری تئاتر- روزنامه شرق:   الان رپرتوار در چه مرحله‌اي است؟ ما داريم اپراي سعدي را تمرين مي‌كنيم كه از ١٠ دي اجرايش كنيم.


  چند دوره است كه رپرتوارها را دنبال مي‌كنيد و بازتاب اين دوره‌ها چگونه است؟
از زماني كه خواستم گروه نمايش عروسكي آران را راه‌اندازي كنم، همواره به دنبال يك نكته يا آرزو بودم كه پس از ساليان‌سال توانستم آن را به مرحله اجرا برسانم و آن هم اين است كه در تئاترمان يك روزمرگي جريان دارد و اثري كه نيروي انساني را به خدمت گرفته و ساعت‌ها تمرين كرده و براي ساخت صحنه، لباس و عروسك زحمت كشيده، بعد از يك‌ماه اجرا اين نيروي انساني دركل براي هميشه نابود مي‌شود و من دوست داشتم جلوي اين نابودي را بگيرم. به همين دليل حالا مي‌توانيم اجرائي را كه ١٥ سال پيش به صحنه برده‌ايم، همچنان اجرا كنيم. اميدوارم كه همه گروه‌ها يا بخشي از گروه‌هاي حرفه‌اي كه توان چنين چيزي را دارند، بتوانند روش رپرتوار را براي خودشان به مرحله اجرا بگذارند و اين‌گونه، همواره يك رشته آثار درخور تأمل داريم كه مي‌توانند هر سال اجرا شوند.


  مطمئنا فوايد رپرتوار بسيار است؟
بله، علاوه‌بر اينكه در حفظ نيروي انساني كوشش مي‌شود، مي‌تواند در صرفه‌جويي اقتصادي ساخت عروسك، صحنه و لباس هم مفيد باشد.


  برخورد تماشاگران با اپراي مولوي چطور بود؟
امسال ٩٠ درصد تماشاگراني كه در آذرماه به ديدن اين اپرا آمدند، براي نخستين‌بار آن را مي‌ديدند. اين نشان‌دهنده اين نكته است كه اين آثار به‌گونه‌اي توليد شده‌‌اند كه نسل‌هاي مختلف مي‌توانند با آنها آشنا شوند و اميدواريم كه در رپرتوار امسال همين استقبال از سعدي، خيام و ليلي و مجنون شود، چنانچه پس از اينكه مولوي تمام شد، مردم خواستار تمديد آن بودند و ما هم قول داديم كه در رپرتوار بعدي باز هم تكرارش خواهيم كرد. همچنين در رپرتوار بعدي حتما حافظ و عاشورا را هم اجراي دوباره خواهيم كرد. بنابراين اين رپرتوار براي ما مي‌تواند همواره بهره معنوي و مادي داشته باشد.


  چگونه يك اجرا بعد از گذشت چند سال دوباره امكان آماده‌شدنش در گروه شما فراهم است؟
ما هيچ‌وقت كارهايمان را به بايگاني نمي‌سپاريم و حتي در موزه عروسكي گروه آران نيز اين عروسك‌ها به شكل چرخشي به نمايش درمي‌آيند و در زمان هر اجرایي آنها را به صحنه مي‌آوريم و بعد دوباره عروسك‌ها و اشيای‌خود را به آنجا برمي‌گردانيم. بنابراين ما نيروهاي پيش‌كسوتي داريم كه در زمان كوتاه اجراها را در ضمن تمرين‌ها يادآوري مي‌كنند و از سوي ديگر نيز چون هدف ما تربيت نيروهاي جوان‌تر است، گاهي نيز از همين نيروها در اين تمرين‌ها استفاده مي‌كنيم كه براي بازي‌دهندگي يا در پشت صحنه به گروه آران بپیوندند. در تمام دنيا نيز چنين اجراهاي رپرتواري هست كه گروه‌هاي يك نمايش، توليدي‌شان را براي ٣٠ يا ٤٠ سال ادامه مي‌دهند.


  آيا در اين رپرتوارها همه كارها با اقبال روبه‌رو مي‌شود؟
بله، ما هربار كه هر اثري را مي‌بريم با اقبال بيشتري روبه‌رو مي‌شود، چون خيلي‌ها فرصت ديدنش را در قبل نداشته‌‌ يا شناختي از آن نداشته‌‌اند و از طريق خواندن نقدها و گفت‌وگوها و همكاري رسانه‌ها شناخت پيدا كرده‌‌اند و حالا به ديدنشان مي‌آيند. گاهي نيز ويدئوها را ديده‌‌اند، اما حالا راغب مي‌شوند كه اجراي زنده را ببينند، چون تأثير بهتري بر مخاطبان دارد. به همين دليل خوشبختانه ما هميشه در تيوال خيلي زود با پيش‌فروش اين آثار مواجه مي‌شويم.


  كدام آثارتان تاكنون خواهان بيشتري داشته است؟
چهار اثرمان بيشتر استقبال شده‌اند؛ اپراهاي مولوي، سعدي، خيام و حافظ و از نظر مخاطب جهاني نيز اپراي عاشورا خواهان بيشتري داشته است و در رتبه اول است. به همين دليل هم از هم‌اكنون پيش‌فروش بليت‌ها تا اسفند در حال پرشدن است و اين خود نكته مثبتي است.


  آيا براي خارج نيز اين آثار دعوت مي‌شوند؟
ما اغلب آثارمان در خارج از ايران خواهان دارد و مدام هم برايمان دعوت‌نامه مي‌فرستند، اما بدون حمايت دولتي نمي‌توانيم به اين سفرها برويم، چون نيروي انساني زياد است و وسايل و صحنه سيارمان سنگين‌اند و بردنشان به خارج هزينه‌بر است. حتي در داخل هم گاهي پيش مي‌آيد كه با رپرتوار در تهران همراه مي‌شويم و ديگر فرصت نمي‌كنيم اجراهاي شهرستان را قبول كنيم، اما اميدواريم سال بعد طوری برنامه‌ريزي كنيم كه برخي از اين سفرهاي شهرستان را انجام دهيم.


  براي معرفي جهاني اين آثار چه كرده‌ايد؟
با انتشار دي‌وي‌دي‌هايمان كوشش كرده‌ايم كه اين اتفاق بيفتد و آثارمان در سطح جهاني بهتر معرفي شوند و اين رخ داده، چون خيلي از ايراني‌هاي مقيم خارج وقتي در تعطيلاتشان به ايران مي‌آيند، اين دي‌وي‌دي‌ها را تهيه مي‌كنند و با خود به خارج مي‌برند و حتي از توريست‌هاي خارجي مي‌خواهند كه با آمدن به تهران سري به تالار فردوسي و اپراهاي گروه آران و موزه‌اش بزنند. برخي از همين‌ها در سايت‌هاي ايتاليايي‌زبان و انگليسي‌زبان درباره گروه ما و اپراها شنيده‌‌اند و حتما در سفر به تهران به ما هم سري خواهند زد.


  بنابراين شما در رپرتوارهايتان مخاطب خارجي هم داريد؟
بله اغلب مخاطب خارجي داريم و در مواردي نيز خبرنگارهاي خارجي به ديدن كارمان آمده‌‌اند و براي مثال يك خبرنگار ايتاليايي به ديدن اپرايي آمد و درباره‌اش در سايتشان نوشت و تبليغات گسترده‌اي نيز براي آن كرد. حتي برخي از ايرانيان مقيم آمريكا اپراي مولوي را ترجمه كرده‌اند، آثار ما به هر حال آثار انديشه و فرهنگ ايراني هستند و خيلي از ايرانيان ساكن در غرب مي‌دانند چنين توليدي در آنجا نيست و حتي به زبان انگليسي و ايتاليايي هم نيست و اين اپراها را به عنوان پديده ايراني به توريست‌ها معرفي مي‌كنند.


  موزه هم بنابراين از مخاطب برخوردار است؟
موزه بازديدكننده دارد، مي‌خواهيم طوري برنامه‌ريزي كنيم كه دانش‌آموزان مدارس و دانشكده‌ها بيايند و با شيوه بازي‌دهندگي عروسك گروه آران، عروسك‌ها، صحنه و لباس عروسك‌ها آشنا شوند. همچنين با اين نكته آشنا شوند كه اپراي ما با اپراي غربي بسيار متفاوت است.


  آيا خارجي‌ها درباره اين تفاوت‌ها مي‌نويسند؟
يك خبرنگار به اسم خانم فرانچسكا كوزميكو در نشريه آنلاينش درباره ديدني‌های تهران نوشته كه يكي هم تالار فردوسي و همين اپراهاي گروه عروسكي آران است و همچنين موزه گروه آران... خيلي‌ها در آنجا با خواندن اين مطالب علاقه پيدا مي‌كنند كه به تهران بيايند.


  علت عمده اين اقبال چيست؟
به هر حال اينها مفاخر ملي‌ و شاعران كلاسيك‌اند و شعرهايشان شهرت جهاني دارد و گروه تئاتر عروسكي آران هم خود را به عنوان يك گروه ملي مطرح كرده و آثار توليدي‌اش توانسته در داخل و خارج مطرح شود.


  بنابراين توليد بعدي‌تان معلوم است با توجه به اين اقبال‌ها؟
من بعد از خيام به يكي، دو مورد ديگر دارم فكر مي‌كنم كه هنوز نهايي نشده‌‌اند اما اميدواريم حمايت‌هاي بيشتري از گروه ما شود كه بتوانيم بهتر به لحاظ فرهنگي خدمت كنيم.


  از اردك لي، آخرين فيلمتان چه خبر؟
ان‌شاءالله به جشنواره فيلم فجر خواهيم رسيد و مي‌توانيم آن را در جشنواره ببينيم.










صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater