نمايش «مرگ قطعي است» از كشور آلمان به كارگرداني اوا ميركلر در سي‌و‌ششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر حضور دارد.




پایگاه خبری تئاتر: اين پرفورمنس مفهوم مرگ رادر قالبي تهي از تراژدي با رويكرد ملودرام به ميان مي‌كشد. هنرمند در اين اجرا سعي دارد تا فضايي بي‌طرفانه را در مواجهه با موقعيتي كه به خودي خود مي‌تواند بسيار خشونت‌آميز به نظر آيد، بيافريند. میرکلر در «مرگ قطعي است» گیلاس‌های شیرین را به عنوان قهرمانانش نصب کرده است. ساقه‌ها از میوه برداشته می‌شوند، اما آنها شسته یا سنگسار نمی‌شوند. در عوض آنها کشته می‌شوند او از این کسب و کار به صورت دستی مراقبت می‌کند، به طریقی که هر روز به چیزی وحشی تبدیل می‌شود.

او در یک عملیات دقیق نازک، گیاهان را می‌سوزاند و آنها را در معرض انواع مختلف عذاب قرار می‌دهد. میوه‌ها به سوژه‌ها تلطیف می‌شوند و اشیاء روزمره می‌توانند ابزارهایی برای کشتن، که تماشاگر مایل به ارتباط با یک سناریوی شکنجه باشد، تبدیل شود. از کلاهک‌های پلاستیکی و پین‌ها بی‌بهره است، آنها را به کار بر روی گیلاس‌ها ترغیب می‌کند و بنابراین چارچوب گفتاری را برای این بازی از نقش‌های مجرمانه تنظیم می‌کند. به نظر می‌رسد هیچ‌کس نمی‌تواند احساس امنیت کند، زیرا همه ما تصاویری بطور واقعی در حافظه خود داریم، تصاویری از فیلم‌ها، تجربیات، اخبار. آوردن گیلاس به زندگی و ساخت يك قبرستان با رنگ گیلاس سازگار است. مخاطب در یک بازی وحشیانه با تصاویر جمعی و فردی از کشتن که تخیل هر فرد را پر می‌کند، درگیر می‌شود. در اینجا، او از گیلاس به عنوان یک شکل متناقض برای طنز سیاه استفاده می‌کند و حساسيت‌هاي عاطفي انسان را نشانه مي‌رود.

اوا ميركلر فارغ التحصیل مدرسه رقص جدید «SNDO» در آمستردام، هنر و عکاسی در برلین «HdK» و لندن «کالج سنت‌مارتینز و کالج ‌مرکزی» است

آثار هنری او متمایز از توجه دقیق خود به جزئیات است. ميركلر از اشیاي روزمره محیط اطرافش استفاده می‌کند كه به کار یک وسواس زیبایی شناسی مي‌دهد. او بدون گذاشتن هر مرز بین هنرهاي بصري و هنرهای نمایشی مشخص می‌کند.

اوا ميركلر پرفورمنس‌هاي مختلفي را طي بيست سال در كشورهاي مختلف اجرا كرده و در جشنواره‌هاي مختلفي حضور داشته است، مانند «چيزها روي ميز»، «كشيدن طناب‌ها»، «صدايي شبيه فاجعه» و...

نمايش آف‌استيج «مرگ قطعي است» در بخش بين‌الملل اين دوره از جشنواره به مديريت آروند دشت‌آراي حضور يافته است و 30 دي ماه و اول بهمن، ساعت 20:30 در عمارت روبرو اجرا مي‌شود.

سي‌وششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر،‌به دبيري فرهاد مهندس‌پور از 28 دي‌ماه تا 9 بهمن‌ماه برگزار مي‌شود.






صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater