میزبانی نمایش «دریا‌زدگی» از وزیر فرهنگ و معاون هنری او، ماندن تماشاگران پشت درهای سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر و استقبال غافلگیر کننده از نمایش«الیور توئیست» و قربانی شدن نمایش بوشهر به دست نمایشهای خارجی و پرطرفدار مهمترین اتفاقاتی بود که در روز پنجم جشنواره به وقوع پیوست.

 




پایگاه خبری تئاتر: دوشنبه 2 بهمن ماه پنجمین روز جشنواره تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که آمدن وزیر فرهنگ و ارشاد به تئاترشهر بر تمامی اخبار دیگر سایه انداخت.

وزیر به تماشای نمایش کرجیها نشست!
پنجمین روز از جشنواره تئاتر فجر در حالی سپری شد، که مجموعه تئاترشهر برای چندمین بار میزبان مهمترین اتفاقات این دوره از جشنواره تئاتر فجر بود.

در روز چهارم جشنواره شاهد حضور معاون هنری و مدیر کل دفتر امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم و در روز پنجم علاوه بر معاون هنری، وزیر فرهنگ و ارشاد نیز به تئاتر شهر آمد تا تماشای نمایش «دریا زدگی» که از شهر کرج در این رویداد شرکت کرده بود را از دست ندهد. این نمایش به نویسندگی مشترک وحید محمدی و سینا شفیعی و با کارگردانی مسعود بیگلری یکی از آثاری بود که در این دوره برای شرکت در بخش مسابقه بینالملل پذیرفته شده است.   
سیدعباس صالحی پس از دیدن این نمایش با بیان آنکه تئاتر در همه سبکها نمونههایی دارد که در بخش تجربه‌های اولیه ممکن است هنوز احتیاج به پیشرفت داشته باشند، گفت: اینکه من با توجه به ویژگی‌های سنتی خانوادهای که در آن بزرگ شدم، همراه با خانواده به تئاتر می آیم، نشان می دهد که تئاتر خوب کم نیست. به همین دلیل تاکید میکنم که همه نمایشها را باید دید.

همچنین نمایش «هملت» که صبح روز گذشته نشست رسانه ای خود را برگزار کرده بود، در اجرای دوم خود نیز با استقبال گسترده ای از سوی تئاتر دوستان همراه شد. این وضعیت به گونهای بود که تعداد زیادی از تماشاگران با گذشت 15 دقیقه از اجرا همچنان پشت درهای سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر منتظر مانده و در نهایت نیز موفق به دیدن این اثر نشدند. نمایش «هملت» ساعت 16 روز ششم نیز برای مخاطبان در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه میرود.

در بین نمایشهای خیابانی که در روز پنجم به اجرا درآمده است، نمایش «درد دل روی خط حامل» با استقبال گستردهتری از سوی مردم همراه بود. این نمایش واقعیت‌های دنیای هنر و موسیقی‌های بومی و سنتی را به گونه ای بیان می‌کند که برای عموم مردم قابل فهم باشد. همچنین در کنار این موضوع شیوه اجرایی آن به گونهای طراحی شده است که از تماشاگران نیز در قسمت های مختلفی از اجرا استفاده میشود.

از سوی دیگر در این روز اتاق روابط عمومی تئاتر شهر حال و هوای دیگری داشت و علاوه بر حضور خبرنگاران؛ تعدادی از هنرمندان نیز در این مکان دیده میشدند. بساط تحلیل و بررسی نمایشها به راه بود و در کنار این بحث، نام نمایشهایی به میان میآمد، که تنها دو تا سه نفر آنها را دیده بودند و بقیه حال این نمایشها را از آنها جویا میشدند. به این صورت خبرنگاران در این پایگاه باهم به تبادل اطلاعات میپرداختند و از نظرات یکدیگر نیز با خبر میشدند.

 از استقبال نسبی نمایش «پکیج» تا اجرای موفق بوشهریها در حافظ  
نمایش «آواز ماهیها در مرداب» ساعت بیست روز گذشته برای مخاطبان در تالار وحدت به صحنه رفت. این نمایش به نوعی قربانی اجرای نمایشهای بینالملل قرار گرفت و نتوانست آن طور که باید تماشاگران را به خود جذب کند. اما از نکات قابل تامل در این اثر، نظر تماشاگران آن بود که اکثرا از اجرا راضی بودند و دیدن آن را به دیگری سفارش میدادند. این اثر به کارگردانی فضلالله عمرانی و از بندر دیر به این دوره از جشنواره راه پیدا کرده بود و همینطور قرار است در بخش مسابقه ایران ب با دیگر آثار این بخش به رقابت بپردازند.

نمایش «الیور توئیست» را میتوان یکی از پرحاشیهترین نمایشهایی معرفی کرد که در فجر به اجرا درآمده است. اگر از سهمیه بسیار اندک خرید بلیت در سایت ایران کنسرت بگذریم،  در این روز افراد زیادی را میدیدیم که به دنبال تهیه بلیت این نمایش بودند که البته در این امر تا اینجا که ما مطلعیم موفقیتی حاصل نشده است. با توجه به اینکه این نمایش در ساعت 14 روز گذشته به صحنه رفت، با این وجود استقبال از آن در تالار وحدت بسیار مطلوب بود. این نمایش در روز پنجم نیز در ساعت 14 برای آخرین بار در این جشنواره از مخاطبان در تالار وحدت  میزبانی میکند.
نمایش پکیج در روز پنجم جشنواره با استقبال نسبی از سوی مردم همراه بود. در پایان این اجرا اکثر تماشاگران از این نمایش رضایت داشتند و همچنین آن را یکی از متفاوت ترین نمایشهایی معرفی کردند، که در این سال ها در جشنواره فجر به اجرا درآمده است
«پكيج» اجرا‌/ پرفورمنسی است که توسط کارگردان و کورئوگراف بین المللی شوساکو تاکئوچی توليد شده است. اين پرفورمنس همان قدر که از تصاویر زيبايي‌شناسي و تاثیرگذار برای بیان زندگی روزمره اداری بی رحمانه مابین یکنواختی، سلطه طلبی و کشمکشهای حرفهای استفاده میکند، از کورئوگرافی زیبایی شناختی نيز بهره می برد. پکیج زندگی روزمره مردمی یک شکل را نشان میدهد. این اثر در روز ششم جشنواره و در ساعت های نوزده و بیست‌و‌یک برای آخرین بار در تالار وحدت به صحنه میرود.

ماجراهای دهن گنده در ایرانشهر
در این روز نمایش «دهن گنده» به نويسندگی، كارگردانی و بازی والنتاین دایننس برای دومین روز پیاپی در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. این نمایش که محصول کشور بلژیک است، با استفاده از بخش‌هايی از سخنرانی‌های معروف و مؤثر بر رويه تاريخ نشان می‌دهد که حقه‌های استفاده شده در روابط سیاسی در طول 2500 سال گذشته تغییر زيادي نکرده است. والنتاین دایننس تنها بازیگر این نمایش، با بازی قوی خود چند نقش را با زبان‌های فرانسه، انگلیسی و آلمانی روی صحنه اجرا میکرد و به همین ترتیب سعی داشت کندی ریتم را به این صورت جبران کند که البته تا حدودی در این امر موفق بود. همچنین در قسمت هایی از کار برای تلطیف دیالوگ های سنگین این اثر از موسیقی جذابی استفاده شده بود و مخاطبان را به وجد میآورد. این نمایش که متنی ضد آمریکایی داشت، در بخش مسابقه بینالملل سیو ششمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و فردا ساعت 20 در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برای آخرین بار در این جشنواره به صحنه می رود.

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت نه بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان ها برگزار میشود.




 



کانال پایگاه خبری تئاتر:  https://t.me/onlytheater

صفحه اینستاگرام پایگاه خبری تئاتر: https://www.instagram.com/theater.theater






صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater