کارگردان نمایش «پاشا» از تبریز که در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت معتقدست بین تئاتر تهران و شهرستان فرق گذاشته می شود و این نوع نگاه درست نیست.

 

پایگاه خبری تئاتر- مهر: نازیلا ایرانزاد کارگردان نمایش «پاشا» که در بخش مسابقه تئاتر ایران در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت درباره وضعیت برنامه ریزی و همکاری ستاد برگزاری جشنواره با گروه های تئاتر مقیم شهرهای مختلف گفت: در روند برگزاری جشنواره ها همیشه ایرادهایی وجود دارد ولی دوستان تالار مولوی همکاری بسیار خوبی با ما داشتند.

وی اظهار کرد: مهمترین ایراد وارده به جشنواره تئاتر فجر این است که برنامه ریزی به گونه ای است تا گروه های تئاتر مقیم شهرستان ها نمایش خود را اجرا کنند و بروند. این روند باعث می شود که تبادل افکار و نشست های گفتگو بین گروه های تئاتری خیلی کم اتفاق بیفتد.

این هنرمند تئاتر مقیم شهر تبریز یادآور شد: گروه های تئاتری بخصوص گروه های مقیم شهرهای مختلف با دیدن کارهای یکدیگر و گفتگو با هم می توانند ارزیابی کیفیت کار خود و دیگران را داشته باشند و این روند بسیار تأثیرگذار است. بازیگران نمایش ها هم مایل هستند کارهای دیگر و بازیگران دیگر را روی صحنه ببینند ولی اینکه گفته می شود طبق قوانین فقط کارگردان و نمایشنامه نویس می توانند در جشنواره باقی بمانند و باقی گروه باید به شهر خود بازگردند، مناسب نیست.

ایرانزاد درباره وضعیت بلیت های آثار نمایشی حاضر در جشنواره و نحوه فروش آنها نیز متذکر شد: وقتی برای تهیه بلیت اجرای خود به سایت فروش بلیت مراجعه کردیم تا بتوانیم برای مهمانان  بلیت خریداری کنیم، دیدیم که برخی ردیف ها غیر قابل فروش هستند و چند جایگاه برای فروش باز است. ما گمان کردیم که ظرفیت سالن پر شده ولی در زمان اجرا دیدیم که همان صندلی هایی که غیرقابل فروش بودند، خالی هستند.

کارگردان نمایش «پاشا» ادامه داد: چرا کارهایی که از شهرهای مختلف در جشنواره حضور پیدا می کنند باید با تماشاگر کم اجرا شوند زیرا اجرای بدون تماشاگر یا با تماشاگر کم دردآور است. چرا باید این اتفاق برای بچه های تئاتر مقیم شهرستان ها رخ دهد.

وی با بیان اینکه این موضوع در اکثر دوره های جشنواره تئاتر فجر رخ داده و تنها مربوط به دوره سی و ششم نیست، تأکید کرد: فرق گذاشتن بین گروه های تئاتر پایتخت و گروه های مقیم شهرهای دیگر درست نیست. گروه های پایتخت در طول سال در سالن های حرفه ای نظیر مجموعه تئاتر شهر اجرا دارند و جشنواره فرصتی برای گروه های تئاتر مقیم شهرهای دیگر است که در تئاتر شهر اجرا کنند و دیده شوند.

ایرانزاد در پایان درباره تقسیم بندی بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، اظهار کرد: کار ما در بخش مسابقه تئاتر ایران  حضور دارد ولی برای من تقسیم بندی بخش رقابتی جشنواره نامأنوس است و نمی دانم چرا باید آثار در بخش های متفاوت و توسط گروه های متفاوت داوری، ارزیابی شوند.

نمایش «پاشا» با حضور محمدرضا قنبری، علی عباسپور، رقیه ولی پور، وحید صحرانورد، بهرام حسن بابایی، مهدی سمساری، وحید شیرزاد، صدیقه دریانی، دنیز فرهانی، المیرا کاظمی، سارا نظری، دلارام حبیب پیران و معصومه محمودزاده روز سه شنبه ۳ بهمن در تالار مولوی به صحنه رفت.




 



کانال پایگاه خبری تئاتر:  https://t.me/onlytheater

صفحه اینستاگرام پایگاه خبری تئاتر: https://www.instagram.com/theater.theater






صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater