مراسم تودیع قادر آشنا و معارفه حسین طاهری، صبح امروز با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران و کارکنان مرکز هنرهای نمایشی، هنرمندان تئاتر و اهالی رسانه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار ‌شد.

پایگاه خبری تئاتر:  در آغاز این مراسم قطب‌الدین صادقی و حمیدرضا نعیمی به نمایندگی از اهالی تئاتر، در سخنانی به تشریح مشکلات، دغدغه‌ها و خواسته‌های هنرمندان تئاتر پرداختند.

حمیدرضا نعیمی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در سخنان خود خطاب به حسین طاهری، رئیس جدید مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه؛ تا امروز به تئاتر مانند گوشت قربانی نگاه شده و از این به بعد نباید چنین نگاهی به تئاتر وجود داشته باشد، گفت: تئاتر فیزیک و عینیت است، متافیزیک نیست و با ادبیات شاعرانه و حرف‌های قشنگ نمی‌توان تئاتر را اداره کرد لطفا باید با اهالی تئاتر به صورت عبوس و جدی صحبت کنید و به صورت شفاف برنامه‌های خود را اعلام کنید که اهالی تئاتر بعد از گذشت یک مقطع زمانی در صورت اجرا نشدن برنامه‌ها بدانند که چه کسی و چه عاملی مقصر آن مسئله بوده است.

کارگردان نمایش "سقراط" در ادامه با بیان اینکه؛ دوران مدیریت‌های تک نفره گذشته و تئاتر را نمی‌شود با تصمیم‌ها فردی به جایی رساند، افزود: شناسایی و تثبیت گروه‌های حرفه‌ای تئاتر و رسیدگی به مشکلات آنها، ارائه برنامه‌های مدیریتی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای فواصل زمانی یک سال تا چهار سال، برگزاری جلسات مستمر با سرپرست‌های گروهی و اهالی تئاتر، جدی گرفتن گروه‌های تئاتری غیر تهرانی و برگزاری جلسات مستمر با سرپرست این گروه‌ها، از جابجایی مدیرانی که در کار خود موفق هستند تا جایی که مقدور است پرهیز کنید چراکه لزومی ندارد مدیر موفقی را تغییر داد.

در ادامه این مراسم علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با بیان اینکه؛ مهم‌ترین ویژگی تئاتر تعاملات درون سیستمی آن است، گفت: در آینده نزدیک برنامه‌های داریم که طی آن برنامه‌ها با اهالی تئاتر خیلی بیشتر و درباره مسائل مختلف به صورت جدی گفت‌وگو خواهیم کرد اما بعضی اوقات سخنانی که می‌شنویم برآمده از مشکلات و خواسته‌هایی است که در سال‌های گذشته به آنها رسیدگی نشده و من امیدوارم در آینده هنرمندان با طیب خاطر صحبت بکنند و کمتر عصبانی باشند، البته این به معنی آن نیست که دغدغه کار خود را نداشته و نسبت به مسائل اطراف خود حساس نباشند.

معاون هنری وزیر ارشاد ادامه داد: بودجه کل وزارتخانه در سال 510 میلیارد تومان است و سال گذشته در معاونت هنری تمام بودجه، اگر صددرصد تخصیص بگیرد 18 میلیارد تومان است و این در حالیست که تمام برنامه‌های سه حوزه گسترده تجسمی، تئاتر و موسیقی را باید با همین مبلغ اجرا کنیم.

او اضافه کرد: تقسیم این امکانات با این بضاعت اندک طبیعی است که تنش‌هایی را به وجود می‌آورد اما قطعا در سال آینده دست معاونت بازتر خواهد بود و سعی می‌کنیم تخصیص‌های خودمان را به صورت کامل‌تر بگیریم.

مرادخانی تصریح کرد: در حوزه کارهای شورای برنامه‌ریزی را فعال می‌کنیم و معتقدم در این حوزه طی این سال‌ها کمتر به ان توجه شده و کارگروه‌های برنامه‌ریزی را در حوزه‌های تئاتر، تجسمی و موسیقی فعال کنیم که در انجا بتوانیم با هم دارایی ها و بضاعت‌های موجود خودمان را با هم تقسیم کنیم و سعی کنیم این منحنی‌ها را به هم نزدیک کنیم و هرچه وضعیت مان به مجموعه مطلوب نزدیک تر خواهد شد. البته این کارها زمان می‌برد.

معاون هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه؛ بضاعت تئاتر ما به لحاظ نیروی انسانی بسیار خوب است، گفت: متاسفانه بنا به گرایش‌هایی که هنرمندان دارند کمتر با هم می‌نشینند و همدلی و وفاق بیشتری باید ایجاد بشود تا همدیگر را کنار هم پیدا کنیم. رقابت باید در کنار رفاقت باشد و موجودیت هم را باید به رسمیت بشناسیم و این فضا را برای یکدیگر ایجاد کنیم تا بتوانیم در جهت ایده‌ال‌هایمان قدم برداریم.

علی مرادخانی همچنین با قدردانی از تلاش‌ها و کارهای قادر آشنا در زمان ریاست بر مرکز هنرهای نمایشی، گفت: برجسته‌ترین ویژگی آقای آشنا صداقت و شفافیت ایشان است و ما کماکان از نقطه نظرات ایشان در سمت مشاور معاون هنری استفاده خواهیم کرد ضمن اینکه آرزو می‌کنم که در فعالیت‌های آتی‌شان هم که خودشان طی سال گذشته بر آن نظارت داشتند موفق باشند.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به سابقه کاری حسین طاهری در امور مختلف فرهنگی به ویژه مدیریت پخش در شبکه جام جم افزود: معمولا برای مدیران پخش در سیما مسائل در حد ثانیه اهمیت دارد و من امیدوارم که ایشان با همین نگاه، قدر ثانیه‌ها را در تئاتر بدانند و هیچ فرصتی را از دست ندهند.

پس از سخنان معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احکام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتصاب حسین طاهری بعنوان رئیس جدید مرکز هنرهای نمایشی و همچنین حکم علی مرادخانی در انتصاب قادر آشنا بعنوان مشاور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانده به انها توسط معاون هنری به انها داده شد.

در انتهای برنامه نیز هدایایی از طرف وحید لک، رحمت امینی، اتابک نادری و ابراهیم گله‌دار زاده‌ به رسم یادبود و قدردانی از زحمات قادر آشنا به او تقدیم شد.

عکس یادگاری قادر آشنا، حسین طاهری، علی مرادخانی با جمعی از کارکنان مرکز هنرهای نمایشی و هنرمندان پیشکسوت تئاتر بخش پایانی این مراسم بود.

هادی مرزبان، داریوش مودبیان، قطب‌الدین صادقی، نصرالله قادری، حمیدرضا نعیمی، اتابک نادری، رحمت امینی، جسین پارسایی، حسین مسافرآستانه، امیر دزاکام، ایرج راد، مریم معترف، پریسا مقتدی، ابرهیم گله‌دار زاده، وحید لک، عباس غفاری، حسن جودکی، مهدی شفیعی، دشت‌گلی، محمود فرهنگ، پیمان شریعتی، عبدالحی شماسی‌و... از جمله چهره‌های شناخته شده حاضر در این مراسم بودند.