چارسو پرس: غالباً یکی از اهداف خوانش متون نمایشی، رسیدن به اجرای آنها بر صحنه است؛ گزینش آثار از میان خیل متون موجود در بازار نشر یکی از اصلیترین چالشهای فعالان عرصه نمایش است و یکی از راههایی که میتوان برای کمک به حل این چالش برگزیده، تقسیمبندی آثار بر اساس ویژگیهای مختلفی نظیر تِم، موضوع، تعداد کاراکتر، ویژگیهای اجرایی، طول اثر و غیره است.
فریدالدین سلیمانی دبیر مجموعه «دنیای مدرن تئاتر» در انتشارات چتر فیروزه عنوان کرده که این مجموعه با چنین رویکردی تصمیم به ارائه مجموعه نمایشنامههایی با تقسیمبندیهای متنوع دارد که در این راه از کمک مترجمین جوان و البته توانای عرصه نمایش بهره خواهد برد. اصلیترین تقسیمبندی در نظر گرفته شده «تعداد شخصیت» های نمایشنامه و «مدت زمان اجرا» ی آنهاست. به همین منظور چندین مجموعه نمایشنامههای کوتاه به تفکیک تعداد شخصیت برای ترجمه انتخاب شدهاند.
به گفته وی، نمایشنامههای انتخاب شده در این مجموعه اغلب از نویسندگان مشهور تاثیرگذار ادبیات نمایشی جهان و یا نویسندگان مشهور و تاثیرگذار ادبیات نمایشی جهان و یا نویسندگان گمنام اما خوشقریحهای است که تاکنون اثری از آنها ترجمه نشده و یا به هر دلیل، باز هم ترجمه آنها ضروری مینماید.
کتاب «۵ ضرب در ۲» که از اولین کتابهای این مجموعه است، شامل ۵ نمایشنامه ۲ شخصیتی برای ۱ بازیگر زن و ۱ بازیگر مرد است که در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با بهای ۷۰۰۰ تومان منتر شده است. این نمایشنامهها که سلیمانی آنها را به فارسی برگردانده، عبارتند از: البته «دیوید آیوز»، پیشنهاد «وندی واسراستاین»، دلباخته «نا استیلمن - مارک متیوز»، سیکروگار ممنوع «شل سیلور استاین» و فرلی و بتسی «دِیزی فوت».
پشت جلد این کتاب جیبی میخوانیم: «ما همهمون چسبیدیم به زندگی. شاید این ثابت کنه که هیچی بعد از مرگ وجود نداره؟ شاید یه قسمتی از ما میدونه که این تمام اون چیزیه که ما داریم و سعی میکنه تا جایی که ممکنه نگهش داره».
همچنین از همین مجموعه «دنیای مدرن تئاتر» و با ترجمه همین مترجم، کتاب دیگری شامل ۵ نمایشنامه ۲ شخصیتی برای دو بازیگر مرد، در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با بهای ۵۰۰۰ تومان منتشر شده است که نمایشنامههای آن عبارتند از: بزار ببینیم فردا چی میشه «مارک کریسلر»، قررداد «ترزا ربک»، مذاکره «یلی آرونسون»، میدونی دیگه از کی بدم میآد؟ «مارک اُدانِل» و نتیجه غیرمنتظره «دیوید اوبرن».
پشت جلد این کتاب هم این عبارت از نمایشنامه «قرارداد» آمده است: «ببین! این دنیا رو من نساختم. قوانینشَم من سر هم نکردم. دارم نصیحتت میکنم. مجانی! میدونی تو چی هستی؟ یه بازیگری! کسی کاه هم بارت نمیکنه! تو هیشکی نیستی!»