این روزها سخن از کناره‌گیری یا کنارگذاشتن مدیر مرکز هنرهای نمایشی نقل محافل تئاتری شده و گروهی در حمایت و گروهی در مخالف با مهدی شفیعی در محافل مختلف، به‌ویژه فضای مجازی تلگرامی سخن می‌گویند. موافقان ایشان کمپینی به راه انداخته‌اند و گویا تعداد قابل‌توجهی از هنرمندان مانند اعضای محترم بنیاد رادی آن را امضا کرده و در مقابل مخالفان با بیان نکاتی که به ظاهر نادرست هم نیست، نقدهایی را به مدیریت ایشان وارد کرده‌اند...

 

پایگاه خبری تئاتر- شرق- حسین شاکری: صرف‌نظر از اینکه مخالف کمپین به‌راه‌افتاده باشم یا نه، نکاتی در سخنان مخالفان هست که جای تأمل بسیار دارد؛ نکاتی که درست است، اما تکراری است و در ادوار مختلف مدیریتی به همه مدیران نسبت داده می‌شود، اما حتی منتقدان مدیران وقت نیز هنگامی که زمام امور را به دست می‌گیرند کاری در جهت حل آن پیش نمی‌برند و همان می‌شود دستاویز منتقدان جدید؛ چرخه‌ای که گویا پایانی ندارد.  قصد پاسخ‌گویی ندارم، اما نکات موردنظر مخالفان آقای مهدی شفیعی جای بحث بسیار دارد که به آنها اشاره می‌کنم:

١- گویا عادتی رایج شده است که ما تاریخ را از زمانی صفر می‌کنیم که مسئولی زمام امور را به دست می‌گیرد و انگار پیش از آن چنین رخدادهایی اصلا وجود نداشته است؛ پس همه مشکلات را با این روش می‌توانیم سر یک نفر هوار کنیم؛ نکات ارزشمند و درخورتأمل و صحیحی که ربطی به دوران یک مدیر، به‌ویژه مدیریت مهدی شفیعی ندارد که پیش از این همیشه مطرح بوده است... .

٢- من خود جزء کسانی هستم که نه در محافل که در میان عموم هم انتقادهایی را از مرکز هنرهای نمایشی داشته‌ام، اما این موضوع ارتباطی با مخالفت یا موافقت با مهدی شفیعی ندارد. لازم است میزان مثبت و منفی کار را در دو کفه ترازو قرار بدهیم و سپس قضاوت کنیم؛ البته با پالایش کلیاتی که در بخش یک گفتم؛ هیچ مدیری قرار نیست همه چیز را زیرورو کند... .

٣- می‌گویند تئاتر حال‌وروز خوبی ندارد؛ کی داشته؟ اینکه تئاتر حال‌وروز خوبی ندارد مربوط به حالا نیست و پیش از دوران آقای شفیعی به تکرار گفته شده و حتی در یک دوره انجمن منتقدان خانه تئاتر در جشن سالانه خود مجلس عزای آن را نیز گرفت؛ در زمانی که آقای شفیعی مدیر نبودند... .

٤- درباره جشنواره تئاتر فجر می‌گویند؛ کی خوب بوده که در دوران کنونی خوب برگزار شده باشد؟ حداقل در این دوره با تمام کاستی‌هایش منظم‌تر برگزار شد؛ اگر منظور فشارها بر ممنوعیت نمایشی است، چرا کسی وزیر ارشاد را مورد خطاب قرار نداد؟ درحالی‌که چنین ممنوعیت‌هایی را نه‌فقط در تئاتر، بلکه در موسیقی و سینما به شکلی گسترده‌تر شاهدیم؛ پیشنهاد می‌کنم کمپینی درباره مورد پرسش قراردادن وزیر ارشاد با دعوت از اصحاب هفت هنر و نیز کتاب و نشر ایجاد کنید یا کمپینی در مخالفت با دخالت خارج از حوزه هنر در هنر؛ هرچند به قول برخی چنین کمپین‌هایی بی‌حاصل است، در ظاهر اما مطمئن باشید دیده می‌شود و ماندگار خواهد بود بی‌شک... .




 

«خواستگاری مهری‌ناز شاهدخت دیار سختستان» در سنلگج

معاون هنری با محمدعلی کشاورز دیدار کرد/ رونمایی از سالنامه تئاتر

«بدن دیوانه» در همایش اجتماعی جهان شرکت کرد

اختتامیه هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه برگزار شد

لغو نمایشنامه‌خوانی «افرا» با یک تلفن

مقالات برتر نمایش درمانی معرفی شدند

امضای نامه به وزیر به مرز ۳ هزار نفر رسید

اجرای یک نمایش کودک پایان فعالیت های سال 96 تئاتر مولوی

«زهرماری» از فروردین ۹۷ در پالیز

لوون هفتوان بازیگر سینما و تئاتر درگذشت

پری صابری «کوروش» را به وحدت می‌برد

پنجمین همایش رادی‌شناسی برگزیدگانش را شناخت

سالنامه ۱۳۹۷ تئاتر ایران منتشر شد

آثار برگزیده انتخاب متون و طرح های نمایشی بخش بزرگسال اعلام شد

آثار برگزیده مرحله ارزیابی متون بخش کودک و نوجوان معرفی شد

هیات مدیره جدید کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر معرفی شدند

بازیگری که شب‌ها در خیابان می‌خوابد

حمید پورآذری برای «آمادئوس» طراحی می‌کند

رحمت امینی جعفرخان را به سنگلج برمی‌برد

«مکبث زار» در مسکو به صحنه می‌رود

برنامه های نمایشی روز ملی هنرهای نمایشی در 33 منطقه استانی اعلام شد

نتایج فراخوان اجرا در سال ۹۷ تالار هنر اعلام شد

بهرام بیضایی «چهارراه» را روی صحنه می‌برد

اسامی بازیگران «دپوتات» اعلام شد

«سال ثانیه» در هامبورگ روی صحنه می رود

نمایش های شش کارگردان تئاتر ایران در بلژیک

چاپ ۷ اثر منتشرنشدۀ اکبر رادی
 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater