در هفتمین روز از برگزاری پانزدهمین دوره جشن خانه تئاتر، امروز بعداز ظهر 13 اردیبهشت دو جشن انجمن نمایشگران عروسکی و همچنین کانون کودک و نوجوان برگزار شد و هر کدام از برگزیدگان و هم چنین پیشکسوتان حوزه‌های خود تقدیر کردند.

 

پایگاه خبری تئاتر: جشن انجمن نمایشگران عروسکی و همچنین جشن کانون کودک و نوجوان همزمان با جشن گرامیداشت روز جهانی تئاتر پنجشنبه 13 اردیبهشت‌ماه در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

در جشن انجمن نمایشگران عروسکی بعد از قرائت بیانیه روز جهانی تئاتر عروسکی توسط سلما محسنی از اعضای انجمن نمایشگران تئاتر عروسکی با حضور آزاده پور مختار، عادل بزدوده، زهره بهروزنیا و ایرج محمدی از کارگردانان برگزیده که در طول سال ۱۳۹۶ اجرا داشتند تقدیر شد که آثار آنها عبارتند از: نمایش «چمدان و سگ ملوس» به کارگردانی آلبرت بیگ جان/ نمایش «تو مثل طوطی» به کارگردانی آرین ناصری مهر و امیر حسین انصافی/ نمایش «آبجی» به کارگردانی مهدی شاه پیری/ نمایش «منو نمی بره» به کارگردانی زهرا صبری/ نمایش «آرزوهای بافتنی» به کارگردانی کبری مالمیر/ نمایش «سایه بر آب» به کارگردانی فهیمه عابدینی/ نمایش «موش تا موش» به کارگردانی رامین کهن/ نمایش «پرواز شماره ۷۴۵» به کارگردانی مرجان پور علام حسین/ نمایش «کدو زری »به کارگردانی محمد اعلمی/ نمایش  «ماه پیشونی و ماکاندو» به کارگردانی آزاده انصاره/ نمایش «۲۱» به کارگردانی بهادر ملکی.

در ادامه مراسم، فریبا دلیری بیانیه انجمن نمایشگران عروسکی را درباره تصویب جایزه بهروز غریب پور که به گروه‌های نمایش عروسکی تعلق خواهد گرفت قرائت کرد. این جایزه از سال آینده به گروه‌های تئاتری که منسجم کار می‌کنند و سالها فعالیت کرده‌اند، داده خواهد شد.

سپس مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران با حضور در جایگاه، درباره بهروز غریب‌پور گفت: ما قدیم‌ها بیشتر وقت می‌گذاشتیم و شعر حفظ می‌کردیم مثل شعر خورشید خانم آفتاب کن، یه من برنج تو آب کن... آقای غریب پور زمانی آفتاب کرده و یه مَن برنج در آب کرده که بسیار هم پربرکت شده. او انسان هنرمند است. نگاهش به آینده و مرد زمانه خودش هست. بدون توجه به قیل و قالها آن کاری که دوست دارد و باید انجام دهد را به ثمر می‌رساند.

در ادامه با حضور شهرام کرمی _مدیرکل هنرهای نمایشی_، بهزاد فراهانی و گلزار محمدی_رئیس انجمن عروسکی از بهروز غریب پور تقدیر شد.

بهزاد فراهانی با بیان اینکه وظیفه دارم این چند کلام را بگویم، اظهار کرد: من در اجرایی در معیت آقای غریب‌پور بودم. درواقع می‌توان گفت، تئاتر «بینوایان» آغاز حرفه‌ای شدن تئاتر در ایران محسوب می‌شود زیرا وقتی این نمایش روی صحنه رفت تمام اعضا ماهانه حقوق می‌گرفتند  و با این حقوق زندگی خود را می‌گذراندند و در تمام این مدت که با او کار می‌کردیم خیالمان راحت بود که زن و بچه ما از گرسنگی نمی‌میرند.

سپس بهروز غریب‌پور گلی را که به او اهدا شده بود، به مریم سعادت تقدیم و بیان کرد: وقتی درباره من صحبت می‌شد احساس می‌کردم من مُردم. روز جهانی تئاتر و همچنین روز جهانی نمایشگران عروسکی اتفاقاتی هستند که به خاطر تعطیلات نوروز با تاخیر در کشور ما برگزار می‌شوند اما زیباترین ماه کشور ما اردیبهشت است و این لذت بخش است. هنر تئاتر مانند آشپزی است. من مشهورم به دیکتاتور بودن ولی مانند زمانی که آشپزی، کنار آتش ایستاده و دغدغه دارد که غذایش به موقع و به خوبی پخته شود من هم همانطور هستم. از ۱۶ سالگی با تاسیس یک گروه به فعالیت تئاتری پرداختم و اکنون نام گروه‌های تئاتری من به نام فرزندانم است که بیانگر این مساله است که آنها مانند فرزندانم هستند و برایم مهم‌اند.

او ادامه داد: من برای خیلی از بچه‌های تئاتری و گروهم حقوق مکفی گرفتم و خانه تهیه کردم. خوشحالم که توانستم نشانه‌هایی از خود در برخی شهرهای مختلف ایران به جای بگذارم. آرزو می‌کنم حتی کسانی که از من رنجیدند من را ببخشند. من آدم زورگویی نیستم بلکه دوست دارم استعدادها شکوفا شود. فکر نمی‌کنم که بتوان فقط  کتاب آشپزی خواند و آشپز شد بلکه باید عشق به آن داشته باشیم و وارد عمل شویم و استفاده از تجربه‌های دیگران کافی نیست.

سپس مریم سعادت که اجرای این مراسم را هم برعهده داشت به خاطره‌ای ازهمکاری خود با بهروز غریب پور اشاره کرد و گفت: یک سالی ما در کانون پرورش فکری واقع در پارک لاله اجرایی داشتیم و گاهی تعداد این اجراها به ۳ اجرا در روز می‌رسید. یک روز صبح جمعه در زمستان اجرا داشتیم. برف آمده بود و من به سختی توانستم خودم را به سالن برسانم. به خاطر شرایط هوا کسی برای دیدن نمایش نیامده بود و ما می‌خواستیم برویم که یک دفعه یک نفر که نمی‌دانیم از کجا پیدایش شده بود بلیت خرید و آمد. در این لحظه به گفته بهروز غریب پور کل نمایش را تنها برای آن یک نفر اجرا کردیم زیرا که ایشان برای تماشاگر احترام بسیاری قائل است.

در ادامه برنامه نیز از سید عباس عظیمی، یوسف صدیق ، اردشیر صالح پور، شهرام کرمی، سهراب سلیمی و گلزار محمدی دعوت شد تا از ۳

پیشکسوت از جمله هما جدیکار، یوسف صدیق و  بهروز غریب پور  تقدیر  و تجلیل شود.

اردشیر صالح پور از پژوهشگران حوزه تئاتر بیان کرد: یونیمای ایران به مناسبت 21 مارس که همزمان بانوروز است، به پیشنهاد این نهاد «روز جهانی نمایش عروسکی» نامگذاری شده است، امسال فراخوان ساخت عروسک «عمو نوروز» را منتشر کرده است. این تقارن مبارکی است که با نوروز صورت گرفته و با عروسک که نماد صلح و مهربانی است در هم آمیخته. جریان تئاتر عروسکی به خصوص بعد از انقلاب به شرایط بالایی رسیده است. امسال این تقارن نوروز و جشنواره جهانی عروسک‌ها را سعی کردیم به صورت جدی تری برگزار کنیم. تقاصا دارم که شرکت کنندگان تا تیرماه طرحهای خودشان را بدهند تا در جشنواره بین‌المللی عروسکی معرفی کنیم.

در ادامه این جشن که به تقدیر از شیوا مسعودی، اختصاص داشت  هما جدیکار از اساتید دانشگاه و هنرمندان پیشکسوت عرصه نمایش عروسکی با حضور در جایگاه گفت: خوشحالم که سالها پیش حاصل امروزم را می‌دیدم.او سالها پیش شاگرد من بود و امروز استاد شده است. آیا تا به حال حساب کردید یک هفته چند دقیقه است؟ اگر ما چند دقیقه‌اش را مفید باشیم احساس خوبی به دست می‌آوریم؟ خوشحالم که شیوا این دقایقش را برای ترجمه و پژوهش سپری کرده. تاثیر این را در سالهای آینده خواهیم دید.

سپس با حضور هما جدیکار، بهروز بختیاری، سهراب سلیمی و یوسف صدیق مدالیوم خانه تئاتر ایران به شیوا مسعودی اهدا شد.

در این مراسم هرمز هدایت، یوسف صدیق، ایرج محمدی، علی پاکدست، مریم اقبالی، زهره بهروزی نیا، سلما محسنی، محمداعلمی، بهرام بهبهانی ،گلزار محمدی ، عادل بزدوده، و ... حضور داشتند.

 جشن کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر  مراسم دیگری بود که در این روز در حانه هنرمندان ایران برگزار شد.

سهراب سلیمی دبیر جشن خانه تئاتر به عنوان اولین سخنران این مراسم با حضور در جایگاه گفت: ۱۵ دوره است که این جشن توسط خانه تئاتر و به مناسبت روز جهانی تئاتر برگزار می‌شود. سهم‌ من ۸ دوره است. تمام تلاشم این بوده که انجام وظیفه نباشد. امروز معتقد بر این هستم که گامی که انجمن طراحان لباس و صحنه داشتند خروجی آن سمپوزیومی است که درحال برگزاری است. مورد بعدی بخش شاهنامه خوانی و نقالی توسط کودکانان و نوجوانانی است که در بخش اجراهای محیطی اجرا دارند بخش بعدی را برای اولین بار کانون کارگردانی خانه تئاتر به اجرا گذاشتند که فستیوال استعدادهای جوان نامگذاری شده است و بسیاری از جوانان و گروه‌هایی که شرایط اجرا برایشان تاکنون پیش نیامده توانستند در این جشن روی صحنه بروند.

او ادامه داد: هیچ ادعایی نداریم که بی‌اشتباه گام برمی‌داریم. با توجه به بودجه‌ای که در اختیار داشتیم با حداقل‌ها حرکت کردیم. من به سهم خودم پوزش می‌خواهم. ما هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم. واقعیت این است سهم ما از این برنامه‌ها، فشردگی‌های پی در پی بود اما می‌شد که از آن نهایت استفاده را داشت.

سپس بیانیه کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر توسط امیر مشهدی عباسی قرائت شد.

در ادامه بعد از پخش کلیپی از رضا فیاضی به جهت سالهای تلاش او در تئاتر کودک و نوجوان که اولین رئیس کانون تئاتر کودک و نوجوان هم بوده با حضور شهرام کرمی و رضا بابک  لوح تقدیر و نشان خانه تئاتر به او تقدیم شد.

شهرام کرمی در سخنانی درباره رضا فیاضی گفت: افتخارم این است‌ که من هم جزئی از این خانواده هستم. راجع  به رضا فیاضی سخن گفتن بسیار سخت است چون مانند پدر آدم می‌ماند و بسیار نزدیک است. او در قلبم جای دارد. او فقط یک هنرمند تئاتر نیست،  بلکه شاعر است و عاشق بچه‌هاست و در کار طنز هم بسیار موفق است. او با نگاهش فانتزی کودکانه را به خوبی شکل می‌دهد. او آقای هنرمند تئاتر کودک و نوجوان است.

رضا فیاضی بعد از دریافت تقدیرنامه‌ خود بیان کرد: زمانی که سریال "زیزی‌گولو" پخش می‌شد جزو رویایی‌ترین زمان‌های زندگی من بود. من در میناب با لحظه ای با شکوه مواجه شدم که کودکی دست من را به محکمی گرفت. هم گریه می‌کرد و هم می‌خندید و این بهترین لحظه است و موهبتی است که بچه‌ها دوستت داشته باشند.

او با بیان اینکه در کیش زندگی می‌کند تا بتواند کتابهایش را در آرامش بیشتری بنویسد، گفت: من آنجا هم با وزارت ارشاد مشکلاتی دارم. اولین رمانم با نام «مردی با لاک قرمز» چاپ شد اما چند وقت پیش جمع شد. اکنون کتاب دومم با نام «پرسه در پاریس» اصلاحیه خورده است. امروز که به نمایشگاه کتاب رفته بوم شاهد تجدید چاپ شدن کتاب دیگرم یعنی «قصه‌های مِلی» بودم که از انتشارات مروارید چاپ شد. من در کیش کتابفروشی دارم ولی متاسفانه بچه‌های ما کتاب نمی‌خوانند. من دانش آموزان بسیاری هم دارم و با آنها تئاتر کار می‌کنم و اجراهایی داشته‌ام. من تا زمانی که جان دارم با آنها کار می‌کنم و انرژی بسیار زیادی در این حوزه می‌گذارم. من شاگردان زیادی در کانون داشتم که خوشحالم الان در اوج هستند.‌

سپس کاظم هژیر آزاد، منصور خلج و مریم معترف برای اهدای جوایز که شامل لوح تقدیر، تندیس ویژه و جایز نقدی از طرف شهرام کرمی «مرکز هنرهای نمایشی» به برگزیده‌های تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر در جایگاه حاضر شدند.

برگزیدگان به شرح زیر است:

زینب اسدی برای رابینسون خرگوشه در بخش طراحی لباس

مسعود روستا برای دنیای اسمارتیزی در بخش طراحی صحنه

امید اسکندر برای سارا و ماه در بخش آهنگسازی

امیر رضا رضی برای حاکم و پنیر در بخش نمایشنامه نویسی

تکتم رسول زاده برای سارا و ماه در بخش بازیگری بانوان

قاسم انصاری برای دیگ دیگو در بخش بازیگری مرد

محمد طاهری راد برای نمایش سارا و ماه در بخش کارگردانی

این برگزیدگان بخش فرهنگسرا در سال 96 بودند و داوری این آثار را جواد مهدی، احسان مجیدی، علی صفا بر عهده داشتند.

در ادامه مراسم که به تجلیل از فرزند جبار باغچه‌بان اختصاص داشت، داوود کیانیان درباره دختر جبار باغچه‌بان که در مراسم حضور داشت گفت: می‌گویند ملتی که تاریخ خود را نداند اشتباه می‌کند چون از تاریخ درس نمی‌گیرید در این زمینه ما تاریخ سایر کشورها را می‌دانیم اما تاریخ تئاتر کشور خودمان را نمی‌دانیم، رشته آن و موزه‌ای برای آن نیز نداریم. در پی این اتفاقات سال آینده به پیشواز جشن صدمین سال تئاتر کودک خواهیم رفت.

او سپس درباره باغچه‌بان و فعالیت‌ها و خدمات او برای کودکان و تربیت و آموزش آنها اشاره کرد و گفت: باغچه‌بان فردی پیشرو بوده و از تئاتر به عنوان هنری در خدمت آموزش و پروش سود برد.

ثمین باغچه‌بان، ثمینه باغچه‌بان و پروانه باغچه‌بان فرزندان جبار باغچه‌بان و همچنین کاوه باغچه‌بان پسر ثمین باغچه‌بان، مژگان کریم نوه‌ جبار باغچه‌بان و دختر پروانه باغچه‌بان در این مراسم حضور داشتند.

پروانه باغچه‌بان دختر جبار باغچه‌بان با حضور بر روی سن بیان‌ کرد: کاش پدرم بود و این روزها را می‌دید. شخص من ادعایی برای خدمت ندارم. زندگی باغچه‌بان در یک رشته دو رشته صحبت تمام نمی‌شود. او پدر ایران بود و موجودی استثنایی و مصمم و مبارز بود. من انتصاب آقای کرمی را تبریک می‌گویم و از خانه تئاتر و کانون تئاتر کودک و نوجوان تشکر می‌کنم.

او قسمت‌هایی از خاطرات خواهرش را بیان کرد و گفت: این داستان برای سالهای ۱۳۰۶ تا ۱۱ است. پدرم هر روز ما کودکان کودکستانی را به صف می‌کرد و به حیات کودکستان می‌برد و گویی گردش علمی می‌برد. او توجه ما را به چیزهای مختلف جلب می‌کرد. او از بچه‌ها می‌خواست نمایش بازی کنند و حتی بچه‌های خجالتی را هم روی صحنه می‌برد.

او سپس خاطراتی از زبان برادرش ثمین و مادرش درباره جبار باغچه‌بان و فعالیت‌هایش تعریف کرد.

سپس با حضور رضا بابک و داود کیانیان از پروانه باغچه‌بان تقدیر شد.

در ادامه با حضور عباس عظیمی و شهرام کرمی و سهراب سلیمی و داود کیانیان از رضا بابک نیز تقدیر شد.

رضا بابک نیز به طنز گفت که این تقدیربرای کارهای نکرده من است که آرزویش را داشتم.

سپس داستان رستم و اشکبوس شاهنامه توسط کیمیا یعقوبی نقال نوجوان اجرا شد.

در بخش پایانی مراسم کانون کودک و نوجوان خانه تئاتر شهرام کرمی، رضا فیاضی برای اهدا جوایز به برگزیدگان بخش  تالار هنر و کانون پرورش فکری در جایگاه حاضر شدند. داوری این بخش را  فائزه فیض ، ناصر آویژه، علیرضا دری برعهده داشتند.

برگزیدگان بخش طراحی لباس:

تقدیر از زهرا یعقوبی برای  مخ پریشون‌های شلم

برگزیده: ریحانه مطهری برای خروسی که می‌خواست شب را ببیند

بخش طراحی صحنه:

تقدیر: امیر مشهدی عباس برای اژدها اولین حیوان خانگی

برگزیده: هانیه زحمتکش و الهه میرزائی برای رویای ماه

بخش نمایشنامه نویسی:

تقدیر: بهرام جلالی پور برای خروسی که می خواست شب را ببیند

برگزیده: مهدی فرشیدی سپهر برای عقل صورتی

بخش بازیگری زن:

تقدیر: لیدا وعیدی برای پرنسس و دزد دریائی

برگزیده: آنالی شکوری برای مخ پریشون‌های شلم

در بخش بازیگری مرد:

تقدیر: حمید ملا حسینی برای رویای ماه

برگزیده: میلاد رمضانی برای پرنسس و دزد دریائی

بخش آهنگسازی:

تقدیر: عبد آتشانی برای مخ پریشونهای شلم

برگزیده: رامین کهن برای موش تا موش و چتر سفید و پرنسس و دزد دریائی

بخش کارگردانی:

تقدیر: رامین کهن برای موش تا موش

برگزیده: احسان مجیدی برای رویای ماه

در این دوره، از تنها نمایش خردسالی که در بخش مسابقه حضور داشت به نام آرزوهای بافتنی به کارگردانی لاله مالمیر تقدیر شد. همچنین در جشن کانون کودک و نوجوان خانه تئاتر دو بخش گریم و شعر نیز به داوری گذاشته شد و از حسین تبریزی و لیلا پریشان تقدیر به عمل آمد. سپس از هشت کودک و نوجوان بازیگر هم که در نمایش‌های یک سال اخیر ایفای نقش کرده بودند تقدیر شد.


 

حمید پورآذری و اولین تجربه بازیگری در سینما

تئاتر خصوصی جای تئاتر جریان‌ساز را می‌گیرد!

نوال شریفی به «آنتی گون» پیوست

ساخت یک سالن تئاتر با بامبو + عکس

شکسپیر قلب تپنده "گِلاب" لندن / گشت و گذاری در یکی از مهمترین سالن‌های تئاتر جهان

تمدید اجرای «مرزداران» تا 12 اردیبهشت

اجرای 6 نمایش به بهانه‌ی‌ روز جهانی تئاتر

آغاز اجرای 8 اثر نمایشی در تماشاخانه‌های تهران

«در ستایش یا نکوهش میانمایگی؟»

نظام آباد؛ پازل ناتورالیستی تلخ

قطب‌الدین صادقی: اگر تئاتری به طبقه کارگر بپردازد اداره سانسور به او گیر می‌دهد

«تقدیربازان» به نمایشگاه کتاب می‌آید

«رقص کاغذپاره‌ها» در پردیس تئا‌تر شهرزاد

معرفی شرکت‌کنندگان در دومین رزیدنسی بین‌المللی تئاتری فرهنگی

حضور "من یه زنم صدامو میشنوین؟" در جشنواره‌ آلمان

علاقه‌مند بي‌استعداد ماندگار نمي‌شود

جدال عاشقانه ملکه و شاعری مبارز

چراغ خطر نمايشي‌ها سريع روشن مي‌شود

تئاتر، گروگان توليد «فست فودي»

تئاتر فجر دارای آیین نامه شد

برنامه پردیس «تئاتر شهرزاد» در ماه اردیبهشت اعلام شد

روایتی از کارگردانی که اجازه اجرای تئاتر به او نمی‌دهند

جزییات هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر اعلام شد

«من/کلفت/ها» در عمارت روبرو اجرا می شود

کتاب «تئاتر، ایران و غرب» منتشر شد

“پری صابری” از فروغ فرخزاد و سهراب سپهری گفت

بازیگر فرانسوی در تئاتر ایران روی صحنه می رود

زمان برگزاری مجمع عمومی خانه تئاتر اعلام شد

مرز و کمی آنسوتر