پایگاه خبری تئاتر: بازسازیهای غیر کارشناسانه انجام شده در مجموعه تئاترشهر باعث شد تا آکوستیک صدای سالنهای نمایشی مجموعه آسیب ببیند. در فاز اول بازسازی انجام شده در این بنای تئاتری در نیمه دوم دهه 80 اقدام مناسبی برای آکوستیک شدن سالنهای مجموعه به صورت استاندارد انجام نشد و همین امر باعث شد تا بعد از بازسازی مدنظر هیچ کدام از سالنهای اصلی، چهارسو، سایه، قشقایی و کارگاه نمایش از فضایی آکوستیک برای اجرای نمایش برخوردار نباشند و صدای اجراهای دیگر و حتی در سالن چهارسو صدای اجراهای خیابانی نیز شنیده شود و تماشاگران و گروههای نمایشی در محیطی حرفهای از اجرا و همچنین تماشای تئاتر لذت نبرند.
سال جاری بازسازی وارد فاز دوم خود شد و این آغاز با ایجاد در ورودی جدیدی برای کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر از سوی ورودی سالن قشقایی و همچنین ساخت یک کافهتریا و سالن انتظار برای تماشاگران این دو سالن نمایشی همراه بود.
این تغییر و تحولات به لحاظ اینکه امکان مناسبی را برای حضور تماشاگران در مجموعه ایجاد میکند، اقدامی مثبت است اما از آنجایی که در راستای کارها و بازسازیهای غیر کارشناسانه انجام شده در تئاتر شهر، بوده باز هم شاهد مشکلات گذشته این مکان تئاتری بخصوص در زمینه آکوستیک صدا هستیم.
این معضل در دومین روز جشنواره و در زمان اجرای نمایش «یوبیتسومه» به کارگردانی نیما نادری در سالن قشقایی و همزمان شدن این اجرا با اجرای نمایشی در کارگاه نمایش، نمود پیدا کرد.
شاید مدیران و برنامه ریزان جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راهکار حل این معضل را همزمان نبودن اجراهای کارگاه نمایش و سالن قشقایی بدانند اما این راهکار صرفا درمانی مقطعی است.
این نکته را نباید فراموش کرد که بدیهیترین امکانی که یک سالن تئاتری باید از آن بهرهمند باشد، آکوستیک صدا است و اگر این امکان برای یک سالن تئاتری که داعیهدار حرفهای بودن را دارد وجود نداشته باشد، نمیتوان نام سالن حرفهای تئاتر را برای آن به کار برد.
وقتی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در مجموعه تئاتر شهر برگزار میشود و چنین مشکل و معضل اولیهای در مهمترین بنای تئاتر ایران و میزبان جشنواره وجود دارد، چگونه میتوان توقع داشت که تئاتر ایران در حد و اندازه حرفهای در جهان شناخته شود.
در دنیای امروز با پیشرفتهای متعدد علمی و تکنولوژی، آکوستیک کردن یک سالن تئاتری امری دشوار نیست و امید این میرود که مدیران و مسئولانی که چشماندازی ملی و بینالمللی برای جشنواره تئاتر فجر دارند امکانات اولیه و لازم برای رسیدن به چشماندازهای مدنظر را فراهم کنند.