حسین عبدالهی دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی از آغاز اجراهای بیست و یکمین جشنواره تیاتر دانشگاهی از امروز خبر داد و گفت: بلیت فروشی کارها در سایت تیوال آغاز شده است. البته برخی سالن‌ها بلیت‌فروشی ندارند.

 

پایگاه خبری تئاتر: دومین نشست مطبوعاتی جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی پیش از ظهر امروز (یکشنبه 16 اردیبهشت) در تئاتر شهر  آغاز شد.

در این نشست حسین عبداللهی دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری، دبیر،‌ معاونین  اعضای ستاد اجرایی جشنواره و اصحاب رسانه حضور دارند.

در ابتدای نشست محمدهادی عسکری مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم طی سخنانی گفت: جشنواره تئاتر دانشگاهی از جشنواره های طراز ما است که امسال به بیست و یکمین دوره رسیده و سرمایه خوبی به حوزه فرهنگ ما اضافه کرده است.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت این جشنواره در کشور گفت: سیاست ما در اداره کل این است که همه عرصه هایی که میتواند به اعتلای جشنواره کمک کند در نظر گرفته و ظرفیتها را احصا کنیم.
عسکری با تشکر از دبیر و مسئولان جشنواره گفت: امیدوارم با کمک هم بتوانیم برنامه ریزی صحیحی دراین عرصه داشته باشیم.
امیر پارسائیان مسوول ارتباطات توضیحاتی درباره اختتامیه بخش مناطق و برگزاری بخش پژوهش و آموزش جشنواره داد.
سپس علی محمدی درباره بخش پژوهش و آموزش گفت: شرایط امسال از تصور خود من بهتر بود سالن ها پر شد و نزدیک به 30 سخنرانی تئاتر و هنرهای تجسمی و علوم اجتماعی و فلسفه برگزار کردیم. دراین هفته بر گفتمان بینارشته‌ای تاکید کردیم تا قدری از این شرایط صرف تئاتری‌ها خارج شده و حوزه های دیگر را هم وارد این عرصه کنیم.
وی همچنین گفت: به نظر من باید یک بار دیگر به جشنواره نگاه کرد و الان در بهترین شرایط، رده دومی از جشنواره فجر است و صرفا یک بولتن بزرگی می شود که یک عده زندگی می‌گذارند تا دانشجویان کارهایشان را اجرا کنند به نطرم جشنواره باید وجه دیگری هم داشته و وزارت علوم خواسته یا ناخواسته جشنواره را به نابودی می‌کشاند از انتخاب دیرهنگام دبیر تا رویکردها و عدم هم کاری مدیران قبل و بعد وزارت علوم همه اینطور است.

وی در ادامه توضیح داد: به نظرم مجدد کانون ها و دانشجویان می بایست برنامه ریزی درست کنند فشار دبیرخانه زیاد است و همه هم و غم برای رایزنی اسپانسرها و سالن ها و دیگر بخش ها گذاشته شده به نظرم خیلی نیاز به فراخوان درست برای برنامه ریزی صحیح داریم تا جشنواره از این باتلاق خارج شود.

* 26 اجرا در بخش مسابقه

همچنین صادق برقعی معاون هنری جشنواره نیز با توضیحی درباره جدول جشنواره و آثار مختلف آن گفت: در بخش مسابقه بیست و شش اجرا به صحنه می‌روند که پنج اثر از آنها برگزیده مناطق و هشت اثر خارج از مسابقه هستند. در بخش مرور قرار بود 6 اثر اجرا بروند که یک اثر کم شد. سه اثر از این پنج اثر مهمان کانونهای نمایش هستند. چهار اثر نیز مهمان بخش مدرسان هستند. در بخش مسابقه تجربهای اجرا شش اثر داخلی و پنج اثر بین المللی اجرا می‌روند.
وی در ادامه افزود: سالن های اجرا از تئاتر مولوی و محیط بیرون تا تئاتر شهر و سالن استاد انتظامی و دانشگاه تهران، عمارت روبرو و کارگاه دکور رودکی و پلاتوهای دانشگاه هنر هستند.

* در اسکان مهمانان بخش بین‌الملل مشکل داریم
مجتبی آدمیان معاون اجرایی جشنواره نیز در صحبتی گفت: برای بخش بین الملل هتل آپارتمان دانشگاه شیراز را در اختیار گرفتیم و بخشی از مشکلات اسکان حل شده اما بخشی دچار مشکل هستیم با توجه به اینکه اولین گروه را فردا باید اسکان دهیم.

وی در ادامه گفت: ما در بخش سالن مشکلی داریم که اگر هفت میلیون سالن انتظامی واریز نکنیم نمیتوانیم کار اجرا ببریم و امروز هم اجرا داریم. در بحث دستمزد داوران و بازبین ها هم مشکل داریم چون هنوز هزینه بازبینی‌ها پرداخت نشده است. کمک‌هزینه گروه‌ها هم هنوز پرداخت نشده با اینکه میدانم آنها هم دانشجو هستند و از جیب خود یا قرض از دیگران هزینه کردند. من در نهایت پیشنهادی برای گروه در این زمینه ندارم.
حسین عبدالهی دبیر جشنواره نیز طی سخنانی گفت: دوستانم گلایه زیاد کردند اما من خوش‌بین هستم، از دکتر ایرجی مدیرکل قبلی و دکتر عسکری مدیر فعلی برای کمک‌هایشان تشکر می کنم و امیدوارم با کمک آنها روز اختتامیه همه حالمان خوب باشد.
وی با ابراز خوشحالی از برپایی بخش مناطق گفت: خوشبختانه پنج اثر از بخش مناطق به جشنواره آمدند و امیدوارم برای سال های بعد این روند گسترش یابد.

* مکان اختتامیه امروز مشخص می‌شود
عبدالهی با اشاره به فشردگی زمان اجراها گفت: مکان اختتامیه هم امروز مشخص خواهد شد و تلاش داریم از ارگانهایی که به ما کمک نکردند تشکر کنیم. امروز انرژی می‌گذاریم که نشان دهیم چطور میشود از شهرداری و دیگر جاهایی که باید کمک کنند تقدیر کرد، مگر نمیشود برخی امکاناتی که برای فامیلهایشان در سطح شهر می‌گذارند دراختیار گروه های تئاتر بگذاریم؟ امیدوارم در هفته آتی چند نشست داشته باشیم تا آسیب شناسی کنیم سالهای بعد جشنواره چطور برگزار شود که کارآمدتر از قبل شود.
وی درباره بلیت فروشی جشنواره نیز گفت: سایت تیوال به عنوان عامل فروش بلیت ها و همراه جشنواره این مسیولیت را گرفته است. ما احتمالا برای برخی سالن‌ها گیشه نخواهیم داشت.
عسکری که در اختتامیه تئاتر مناطق حضور یافته بود گفت: ما با کمک همه هنرمندان تئاتر کار میکنیم، این جشنواره ارزشمند است، یک راه طی شده و یک افق پیش رو دارد.
اداره کل و معاونت فرهنگی دنبال نابودی جشنواره نیست شاید این برداشت باشد شاید باید در ساختارها تجدید نظر کرد، این امروز کلید خورده و ما با کمک دوستان و تیم کنونی قبل از اختتامیه فراخوان جشنواره را ارسال میکنیم و شورای مشورتی را فعال میکنیم و از رسانها دعوت که گزارشها را مستند کنیم.

وی افزود: بهرحال سازمانهای فرهنگی هم باید دین خود را به تئاتر فاخر ادا کنند اینطور نمیشود که فقط وزارت علوم فعال باشد اما تلاش داریم تعامل با ارشاد و سایر سازمانها درباره تامین اعتبار هم من لحظه به لحظه هوشیارم که با همه فشار دوستان این مشکلات حل شوند.
عسکری در باره انتخاب دبیر دوره بعد هم گفت: ما نیاز به فضاهای مشورتی داریم تا جشنواره بیست و دوم را بهتر شروع کنیم و دبیر را هم تلاش داریم زودتر انتخاب کنیم.  در این زمینه راهکار میانه برای انتخاب دبیر خواهیم داشت.
وی همچنین تاکید کرد که یکی از سیاستهای این دوره انتخاب زود هنگام دبیر و فراخوان دوره بعد گفت: این از سیاستهای ماست که دبیر فارغ از مسایل مالی به کار بپردازد.

بر اساس این گزارش، داوران بخش تئاتر صحنه مهدی رضازاده، بهزاد آقاجمالی، اشکان خلیل‌نژاد، پانته‌آ پناهی‌ها و عباس جمالی هستند. نشست‌های نقد و بررسی نمایش‌ها هم روز بعد از اجرا هر شب ساعت 20:30 در عمارت روبه رو برگزار می‌شود و کارشناسانی از تئاتر و دانشکده علوم اجتماعی درباره کارها بحث می‌کنند.



 

انتقاد یک بازیگر به عملکرد خانه تئاتر/ خانه ای که امن نیست

تصویب یک جایزه ویژه برای تئاترهای عروسکی/ برگزیده های جشن عروسکی شناخته شدند

سومین یادمان استادمحمد برگزار می شود/ چاپ ۱۴ نمایشنامه در ۶ مجلد

از لزوم بازنگری در اساسنامه خانه تئاتر تا یک میل مبهم

سمندریان چگونه ترجمه می کرد؟

مجید گیاه‌چی: اساسنامه خانه تئاتر پس از 18 سال نیاز به تغییر دارد

مراسم بزرگداشت مهرداد ابروان برگزار شد/ مردی که با مرگ شوخی کرد

جوایز تونی نامزدهایش را شناخت/ معرفی برترین‌های نمایش آمریکا

ساخت یک سالن تئاتر با بامبو + عکس

حدود 3 میلیارد تومان مطالبات تئاتر استان‌ها

تئاتر؛ به معنای واقعی کلمه

مه‌آلودگی روابط آدم‌ها یا برزخی بودن یک زن

«در ستایش یا نکوهش میانمایگی؟»

نظام آباد؛ پازل ناتورالیستی تلخ

حذف مدرسان و بازگشت به تئاتر دانشجویی

«زهرماری»/ همچون یک میراث شوم خانوادگی

اتوبان نواب، خیانت جامعه تحصیل‌کرده ما به شهر تهران است

امیر دژاکام: کارگر درد مشترک مردم است اما نمایش از آن دور افتاده

حالا ستاره‌هاي تئاتري پرفروش شده‌اند

چراغ خطر نمايشي‌ها سريع روشن مي‌شود

«خرده‌ روایت‌های مچاله‌شده» منتشر شد

بهناز جعفری به خانواده شاه لیر پیوست

«نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم» به مالزی می‌رود

هوشنگ آزادی‌ور درگذشت

«ترمینال ۱۷» رونمایی می‌شود

«دانشگاه شریف» در اداره تئاتر

«دیابولیک، رومئو و ژولیت» رکورددار تماشاخانه ایرانشهر شد

تئاتر خصوصی جای تئاتر جریان‌ساز را می‌گیرد!

«تقدیربازان» به نمایشگاه کتاب می‌آید

حضور "من یه زنم صدامو میشنوین؟" در جشنواره‌ آلمان

تئاتر فجر دارای آیین نامه شد

کتاب «تئاتر، ایران و غرب» منتشر شد