هیئت مدیره‌ کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان خانه‌ تئاتر ایران با نگارش متنی به انتخابات هیئت مدیره‌ مرکزی خانه تئاتر در سال ۱۳۹۷ واکنش نشان داد.

 

پایگاه خبری تئاتر: دیدگاه هیئت مدیره‌ی کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان خانه‌ی تئاتر ایران درباره‌ی انتخابات هیئت مدیره‌ی مرکزی خانه تئاتر در سال ۱۳۹۷ به شرح زیر است:

نمایش‌نامه‌نویسی با نوشتن معنی می‌یابد و نوشتن آئینی دارد و هر آئین آئینه‌ای از فرهنگ و راه و روش اندیشیدن و زیست فردی و اجتماعی و درونی و بیرونی انسان است در هر عصر و اقلیم، و هر آئینی آن‌گاه که به روش‌مندترین شکل ممکن به نگارش در‌آید، نامه‌ای می‌شود برای خویش و دیگران، تا بدان پایبند و پایدار بمانند، نامه‌ای برای بهتر اندیشیدن و بهتر گفتن و بهتر انجام دادن.

متاسفانه بعد از گذشت نزدیک به دو دهه از افتتاح خانه‌ی تئاتر و برگزاری چندین و چند انتخابات هیئت مدیره‌ی اصلی و هیئت مدیره‌های چهارده انجمن و کانون خانه‌ی تئاتر، هنوز و همچنان آئین‌نامه‌ای معقول و مقبول برای برگزاری انتخابات مصوب نشده تا انتخابات متعدد این خانه‌ی گرانقدر بر آن اساس انجام و برگزار شود.

بی‌گمان این از بزرگترین کاستی‌های اساس‌نامه‌ی خانه‌ی تئاتر است و تاکنون آسیب‌های فراوانی را متوجه نحوه‌ی اداره و ادامه‌ی فعالیت‌های آن کرده است. آسیب‌هایی که حرکت رو به جلوی خانه را که همیشه مدنظر بنیان‌گذاران و هیات‌های مدیره‌ی آن در این دو دهه بوده را کند و گاهی دچار خطا کرده است.

شاید یکی از دلایل ایجاد برخی نارضایتی‌ها و اعتراض‌ها به نحوه‌ی عملکرد خانه‌ی تئاتر از سوی برخی اعضا؛ که تعدادشان هم کم نیست و برخی از هنرمندان تئاتر که عضو خانه‌ی تئاتر نیستند، ریشه در نبود آئین‌نامه‌ی انتخابات و آئین‌نامه‌‌های دیگر؛ مانند آئین‌نامه‌ی تغییر اساس‌نامه، بر اساس مقتضیات زمانه است.

اما این دوره‌ی انتخابات خانه‌ی تئاتر به دلیل شرایط خاص و حساسی که برای آن رقم خورده، از جهاتی چند حائز اهمیت و توجه است.

نخستین جهت؛ گفت وگو ی فراگیر بسیاری از دغدغه‌مندان و علاقمندان فعالیت‌های خانه‌ی تئاتر است که چند ماهی است، هرچند بصورت مجازی، در حال انجام شدن است. گفت وگویی که تاکنون در این حجم با محوریت خانه‌ی تئاتر، امری بی‌سابقه و امیدوارکننده و تحول‌خواهانه است.

بی‌شک این گفت‌وگوها نشان‌دهنده‌ی فعلیت‌یافتن خواست‌ها و پرسش‌گری‌هایی است که اگر سمت و سوی منطقی و واقع‌بینانه بیابد، می‌تواند در دوره‌ی جدید انتخاب هیئت مدیره  و دوره‌های بعدی راه‌گشا و کارآمد باشد.

جهت دوم که بی‌ارتباط به جهت اول نیست، دگرگونی ناگزیر نسلی در تئاتر و بروز و ظهور نسلی تازه از هنرمندان و فعالان عرصه‌ی تئاتر است که خانه‌ی تئاتر می‌باید پس از نزدیک به دو دهه از فعالیتش، پوست‌اندازی کرده و به نیازهای آن‌ها توجه نماید و بدین‌وسیله زمینه‌ی گسترده‌تری را برای فعالیت‌های خویش فراهم آورد.

جهت سوم؛ در معرض آزمون قرار گرفتن بنیان‌گذاران و پیش‌کسوتان ارجمندی است که خانه‌ی تئاتر را هم چون فرزند جوان خود می‌دانند و حال می‌باید این فرزند را به سوی استقلال و عدم وابستگی هدایت کرده و مسیری تازه را برای آن هموار کنند. بی‌شک این انتخابات با ویژگی‌هایی که خواسته یا ناخواسته پیدا کرده است، آزمونی بزرگ و ماندگار است برای همه‌ی اعضاء و دست‌اندرکاران و فعالان خانه‌ی تئاتر، تا آرمان‌ها، دغدغه‌مندی‌ها و باورشان به گفت وگو؛ به عنوان تنها راه‌حل همه‌ی مسائل و مشکلات را در آن بیازمایند. باشد که همگان از این آزمون بااهمیت، سربلند به‌درآیند و چشم‌اندازی امیدوارانه را برپایه‌ی توسعه‌ی پایدار و ماندگار، برای خانه‌ی خود رقم بزنند.

هیئت مدیره‌ی کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان خانه‌ی تئاتر ایران

پنج شنبه ۹۷/۲/۲۰



 

انتقاد یک بازیگر به عملکرد خانه تئاتر/ خانه ای که امن نیست

تصویب یک جایزه ویژه برای تئاترهای عروسکی/ برگزیده های جشن عروسکی شناخته شدند

سومین یادمان استادمحمد برگزار می شود/ چاپ ۱۴ نمایشنامه در ۶ مجلد

از لزوم بازنگری در اساسنامه خانه تئاتر تا یک میل مبهم

سمندریان چگونه ترجمه می کرد؟

مجید گیاه‌چی: اساسنامه خانه تئاتر پس از 18 سال نیاز به تغییر دارد

مراسم بزرگداشت مهرداد ابروان برگزار شد/ مردی که با مرگ شوخی کرد

جوایز تونی نامزدهایش را شناخت/ معرفی برترین‌های نمایش آمریکا

ساخت یک سالن تئاتر با بامبو + عکس

حدود 3 میلیارد تومان مطالبات تئاتر استان‌ها

تئاتر؛ به معنای واقعی کلمه

مه‌آلودگی روابط آدم‌ها یا برزخی بودن یک زن

«در ستایش یا نکوهش میانمایگی؟»

نظام آباد؛ پازل ناتورالیستی تلخ

حذف مدرسان و بازگشت به تئاتر دانشجویی

«زهرماری»/ همچون یک میراث شوم خانوادگی

اتوبان نواب، خیانت جامعه تحصیل‌کرده ما به شهر تهران است

امیر دژاکام: کارگر درد مشترک مردم است اما نمایش از آن دور افتاده

حالا ستاره‌هاي تئاتري پرفروش شده‌اند

چراغ خطر نمايشي‌ها سريع روشن مي‌شود

«خرده‌ روایت‌های مچاله‌شده» منتشر شد

بهناز جعفری به خانواده شاه لیر پیوست

«نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم» به مالزی می‌رود

هوشنگ آزادی‌ور درگذشت

«ترمینال ۱۷» رونمایی می‌شود

«دانشگاه شریف» در اداره تئاتر

«دیابولیک، رومئو و ژولیت» رکورددار تماشاخانه ایرانشهر شد

تئاتر خصوصی جای تئاتر جریان‌ساز را می‌گیرد!

«تقدیربازان» به نمایشگاه کتاب می‌آید

حضور "من یه زنم صدامو میشنوین؟" در جشنواره‌ آلمان

تئاتر فجر دارای آیین نامه شد

کتاب «تئاتر، ایران و غرب» منتشر شد