پایگاه خبری تئاتر: در ابتدای این نشست فریندخت زاهدی مدرس دانشگاه در سخنان کوتاهی با اشاره به اهمیت حضور ولادیمیر استانیفسکی به عنوان لیبل تئاتری قرن 21 در ایران و برگزاری سمینار تخصصی و همچنین اجرای نمایش توسط گروه گارجنیدزه در سیودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، گفت: دعوت جشنواره تئاتر فجر از هنرمندانی برجستهای که تکنیکها، سبکها و شیوههای نوین آنها سرآمد شیوههای جهان در قرن 21 هست و معرفی افرادی مانند آقای استانیفسکی که افتخار تئاتر جهان هستند، برای آشنایی هنرمندان ایرانی تئاتر فرصت مناسبی است که میتوانند از این طریق با آنچه که در تئاتر امروز جهان به وقوع میپیوندد ارتباط برقرار کنند.
زاهدی در ادامه با تاکید بر اینکه؛ تئاتر ما به هیچ وجه از تئاتر جهان عقب نیست، افزود: حضور هنرمندان بزرگ تئاتر در ایران و آشنا شدن جوانان ما با کارها و شیوه کاری این افراد یک قدم بزرگ و یک موفقیت بزرگ است که باید از آن به بهترین شکل استفاده کرد و در واقع ما فرهنگ و هنر خودمان را میتوانیم از طریق همین کارهای بینافرهنگی به جامعه حهانی معرفی بکنیم و پرچم ایران را با هنر در جهان بالا نگه داریم.
این مدرس دانشگاه با اظهار امیدواری از اینکه بتوان از این طریق ارتباطات فکری، فرهنگی و هنری گستردهای را با جامعه جهانی برقرار کرد؛ درباره نحوه آشنایی خود با ولادمیر استانیفسکی گفت: حدود ده سال پیش زمانیکه آقای ماچینواک، رئیس انستیتو دولتی لهستان برای شرکت در یک کنفرانس به ایران دعوت شده بودند از ما برای بازدید از گروهها و مراکز آموزشی تئاتری به لهستان دعوت کردند که من در آن سفر پس از بازدید از گروهها، مرکز تئاتری و آموزشی لهستان این سعادت را پیدا کردم که با آقای استانیفسکی و گروه گارجنیدزه آشنا بشوم و این آشنایی تا امروز که ایشان در تهران هستند ادامه داشته است.
زاهدی ادامه داد: در زمان برگشت از لهستان وقتی آقای ماچینواک از من خواستند که بگویم چه چیزی برای من در آن سفر قابل توجه بود من فقط آرزو کردم که کاش آنچه را که من در لهستان دیدم، 10 تن از کارگردانان جوان ایرانی نیز بتوانند ببینند. چند ماه بعد آقای ماچینواک با من تماس گرفتند و گفتند که لیست خودتان را بفرستید که طرح یک آروز منجر به سفری شد که تمام افرادی که به آن سفر رفته بودند متفقالقول عقیده داشتند که آن سفر یک نقطه عطف در زندگی هنریشان بوده است.
این استاد دانشگاه در پایان از انتشار کتابی که ولادیمیر استانیفسکی به همراه یکی از همکارانش تالیف کرده و همچنین کتابی که درباره این کارگردان نوشته شده در آینده نزدیک خبر داد.
در ادامه این نشست ولادیمیر استانیفسکی در سخنان کوتاهی که بابک مهری به کمک فریندخت زاهدی آنها را برای خبرنگاران حاضر در نشست ترجمه میکردند با اشاره به اینکه طنز موجود در گفتار ایرانیها را بسیار دوست دارد و همچنین تشکر از افراد حاضر در جلسه، گفت: من نمیخواهم کاری که در تئاتر میکنم را آنقدر بزرگ کنم و البته نمیخواهم آنقدر هم خودم را کوچک کنم اما معتقدم که هنوز کار ما به اندازه تئاتر در دهه 70 میلادی بزرگ نیست.
این کارگردان لهستانی ادامه داد: استروا که در سال 1948 میلادی فوت کرده پدرخوانده تئاتر تجربی لهستان است که گروتفسکی و تادوش کانتور دو نفر از کسانی هستند که از دنبالهروهای اصلی استروا محسوب میشوند.
استانیفسکی با اشاره به تاثیری که فاصله بین دونسل بر روی سبکها و شیوه کار در تئاتر میگذارد، گفت: من و آنها از دو نسل متفاوت هستیم و بین ما فاصله زیادی وجود دارد و در این بین شرایط اجتماعی، سیاسی و تاریخی نیز بیتاثیر نیستند.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه همه ما آدمها فکر میکنیم که ناپلئون بناپارت هستیم و میخواهیم دنیا را تغییر دهیم، اظهار کرد: در حالیکه اینطور نیست و این نشان از خودمحوری ما میدهد اما آنچه که داریم یک غریضه خیلی قوی است که باعث میشود تغییرات را قبل از دیگران ببینیم و متوجه آنها بشویم.
او با بیان اینکه تاریخ بعضی اوقات به صورت پارادوکسیکال عمل میکند، گفت: با اینکه من از نظر زمانی چند سال بعد از آنها کار میکنم اما زمانی بود که متوجه شدم معلم آنها هستم.
استانیفسکی درباره متد خود در تئاتر با بیان اینکه؛ اسم تئاتر من تئاتر طبیعت یا تئاتر اکولوژی است، توضیح داد: این کلمه از یونان باستان میآید و نباید ان را با مسائلی مانند حفظ محیط زیست اشتباه گرفت در واقع به محیط زیست ربطی ندارد و تئاتر من به جهان هستی که ما را احاطه کرده برمیگردد.
او اضافه کرد: تئاتر من مانند آنچه در نمایش زار وجود دارد میتواند روح آرتیست را به روح طبیعت وصل کند و این چیزی نیست که فقط در سکون و تفکر بتوان به آن رسید بلکه نیازمند پویایی است که تمام اعضاءبدن را به حرکت وامیدارد.
کارگردان گروه نمایشی گارجنیدز توضیح داد: اگر به من بگویند که چه کاری انجام میدهی من میگویم که در حال تولید انرژی هستم و در واقع انرژی را در هر سطح ممکن عرضه میکنیم.
او همچنین از ساخت فیلمی با نام "افیژینه در پرشیا" در ایران و با عوامل ایرانی در سال آینده خبر داد و اظهار امیدواری کرد که جشنوارهای از نمایشهای ایرانی در آیندهای نزدیک در لهستان برپا شود.
استانیفسکی در پایان با تشکر مجدد از تمام افرادی که در این نشست حاضر بودند از آنها دعوت کرد تا بیننده اجرای نمایش گروه گارجنیدز با نام "Pythian Oratorio" که در روزهای 3،4و5 بهمنماه در تالار وحدت و در قالب بخش تئاتر ملل روی صحنه میرود، باشند.
در پایان این نشست اتابک نادری مدیر مجموعه تئاتر شهر تابلویی به رسم یادبود به این کارگردان لهستانی اهداء کرد و در سخنان کوتاهی اظهار امیدواری کرد که این ارتباط در آینده نیز ادامه داشته باشد.
گفتنی است، ولادیمیر استانیفسکی کارگردان مطرح تئاتر لهستان که در سال 1977 گارجنیدزه، مرکزی برای پژوهش و تمرین تئاتر، را با رویکردی انسانشناسانه تاسیس و به یکی از مهمترین پایگاههای تئاتر تجربی در جهان تبدیل کرده روز 6 بهمنماه ساعت 15 تا 18 در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر سمینار یک روزه برگزار میکند. در این سمینار موضوعات متنوعی همچون آشنایی با سبک منحصر بفرد معماری ، فضاسازی، موسیقی وحرکت در تئاتر استانیفسکی، آشنایی با آثار و آراء ولادیمیر استانیفسکی، شناخت تفاوتها و شباهتهای ولادیمیر استانیفسکی و یرژی گروتفسکی ، تعریف و تحدید رمانتیسیسم و رآلیسم در کارهای او و... مطرح خواهد شد.