با نگاهی گذرا به جدول سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر متوجه می‌شویم که با وجود حضور نمایشنامه‌های معاصر ایرانی همچون آثار بهرام بیضایی،علیرضانادری،جلال تهرانی، نغمه ثمینی،محمد چرم‌شیر،قطب‌الدین صادقی، متن‌های کلاسیک و قدیمی ادبیات نمایشی دنیا همچنان طرفداران زیادی دارد و سهم قابل توجهی را در بخش‌های اصلی جشنواره تئاتر فجر به خود اختصاص داده‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: در این گزارش مروری دارد بر آثار کلاسیکی که در سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حاضر هستند.

کارگردان‌های حاضر در این دوره از جشنواره نشان دادند، آثار نویسند گانی چون شکسپیر،چخوف،اوریپید،مولیر،کامو،برشت و... همچنان مورد توجه‌شان است.

هرچند نمایش‌هایی مثل «دایی وانیا»،«ازدواج اجباری»، توسط هنرمندان پیشکسوتی چون اکبر زنجانپور و داریوش مودبیان در این دوره ازجشنواره تئاتر فجر حضور دارند ، اما درکنار این هنرمندان، کارگردان‌های جوان‌تری هم به آثار کلاسیک علاقه نشان دادند و آن‌ها را به صحنه می‌برند.

نمایش «دایی‌وانیا» به کارگردانی اکبر زنجا‌پور که به تازگی اجرای عمومی خود را در تئاتر شهر به پایان برده است، در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت. «دایی‌وانیا» اثر آنتوان چخوف از بزرگترین داستان‌نویسان و نمایشنامه‌نویسانی است که در روسیه قرن نوزدهم می‌زیسته است.

نمایش «هملت» کار آرش دادگر و «ریچارد دوم» به کارگردانی مهدی کوشکی که در بخش مرور تئاتر ایران به صحنه می‌روند، هر دو از مشهورترین آثار تاریخ ادبیات نمایشی دنیا اثر ویلیام شکسپیر شاعر و نمایشنامه‌نویس در قرن شانزدهم میلادی‌اند.

همچنین دو نمایش «مکبث» کار شهاب آگاهی که توسط محمد زارعی دراماتورژی شده است و نمایش «مجلس انتقام‌جویی هملت» کار حسین جمالی با نگاهی به آثار ویلیام شکسپیر اجرا می‌شوند.

«مده‌آ» از مشهورترین متون نمایشی دنیا که توسط اوریپید نمایشنامه‌نویس و شاعر یونان باستان که حدود 480 پیش از میلاد زندگی می‌کرده، نوشته شده است. این نمایشنامه در جشنواره تئاتر فجر امسال به کارگردانی میلاد نیک‌آبادی در بخش چشم‌انداز به صحنه می‌رود. البته متن «اوریپید» ‌برای اجرای این کار توسط سیما بنیادی بازنویسی شده است.

نمایش «ازدواج اجباری» به کارگردانی داریوش مؤدبیان که قرار است با زبان فرانسوی در بخش میهمان جشنواره تئاتر فجر اجرا شود، اثر ژان باپتیست پوکلن (مولیر) نمایشنامه‌نویس فرانسوی در قرن 17 است. مولیر از بزرگترین کمدی‌نویسان تئاتر اروپا به حساب می‌آید.

نمایش «خانه برنارد آلبا» که در بخش بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر از طرف گروه تئاتر مانهایم از کشور آلمان اجرا می‌شود، نوشته فدریکو گارسیو لورکا شاعر، نوازنده، نقاش و نویسنده اسپانیایی در قرن بیستم است. بهار امسال نیز،علی رفیعی متنی از لورکا به نام «یرما» را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برده بود.

گروه نمایشی از کشور نروژ نمایش «زنان ایبسن» را در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌برند. متن این نمایش نوشته هنریک یوهان ایبسن است، ایبسن نمایشنامه‌نویس برجسته نروژی در قرن 19 است.

نمایش «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» به کارگردانی کیومرث مازندرانی حائری در بخش جشنواره جشنواره‌ها در جشنواره تئاتر فجر امسال به صحنه می‌رود. متن این کار نوشته برتولت برشت شاعر، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر آلمانی در اواسط قرن بیستم است، همچنین نمایش «ننه دلاور» که با کارگردانی زهرا صبری در در جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفته است، از مشهورترین آثار برشت به حساب می‌آید.

نمایش «کالیگولا» اثر معروف آلبر کامو نویسنده، و روزنامه‌نگار الجزایری و فرانسوی تبار در اواسط قرن بیستم است. «کالیگولا» توسط سعید کاظمیان در بخش مرور تئاتر ایران در جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود

البته در کنار نمایشنامه‌های کلاسیک دنیا، آثار خارجی معاصر و جدید‌تر هم در سی و دومین جشنواره تئاترفجر به چشم می‌آید که از جمله آن‌ها می‌توان به «مرد بالشی» نوشته مارتین مک‌دونا، «گمشده در یانکرز» اثر نیل سایمون،«خانه پاکیزه» نوشته سارا رول و «زندگی در تئاتر» نوشته دیوید ممت اشاره کرد.