در حاشیه سیزدهمین روز از اجراهای صحنه‌ای سی و دومین جشنواره تئاتر فجر به دلیل کمبود جا تعدادی از تماشاگران نمایش «آرش ساد» به کارگردانی محمد رحمانیان پشت درهای بسته ماندند.

پایگاه خبری تئاتر:  در سیزدهمین روز از اجراهای صحنه ای جشنواره بین المللی تئاتر فجر پنجشنبه 10 بهمن ماه نمایش «آرش ساد» به کارگردانی محمد رحمانیان در دو ساعت 18 و 21 روی صحنه رفت، اما به دلیل اینکه ظرفیت تالار حافظ به دلیل صحنه یکسویه نمایش کاهش پیدا کرده و رحمانیان نیز اجازه نشستن تماشاگران روی زمین را نداده بود تعداد زیادی از مخاطبان نمایش با وجود در دست داشتن بلیت نتوانستند به سالن راه پیدا کنند.

حتی رحمان سیفی آزاد نیز بعد از ورود به سالن به دلیل نبود جا از تالار خارج شد. علیرضا نادری نیز نتوانست در اجرای اول از این اثر نمایشی دیدن کند. همچنین به دلیل کمبود جا تعداد زیادی از خبرنگاران نیز پشت درهای بسته سالن حافظ ماندند. اعتراض مخاطبانی که نتوانستند وارد سالن شوند تا مدتی جلو در ورودی سالن حافظ ادامه داشت. حتی یکی از افرادی که نتوانسته بود وارد سالن شود با حراست تالار حافظ درگیر شد که این بحث و جدل با وساطت اشکان خطیبی مجری طرح نمایش خاتمه یافت.

این نمایش در نوبت اول راس ساعت 18 آغاز شد که این اتفاق کمتر در تئاتر ایران رخ می دهد و معمولا نمایش های این دوره از جشنواره با تاخیر روی صحنه رفته اند. همین مسئله باعث شد برخی از تماشاگران که از تالارهای دیگر خودشان را به تالار حافظ رسانده بودند نتوانند نمایش را ببینند.

علاوه بر علی مرادخوانی معاون هنری وزیر، حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی و هنرمندانی چون بهزاد فراهانی، گوهر خیراندیش، میترا حجار، حسین پارسایی، حمیدرضا نعیمی، ایرج راد، فرزانه کابلی، غزل شاکری، عزت الله مهرآوران، فرهاد بشارتی و... در جمع تماشاگران این نمایش دیده می‌شدند.

در پایان اجرای «آرش ساد» علی مرادخوانی از پشت صحنه این نمایش دیدار کرده و در جمع دست‌اندرکاران نمایش گفت: محمد رحمانیان قول داده‌ است بیشتر حضور داشته باشد و کار کند.

وی از مهتاب نصیرپور برای بازی‌اش در این نمایش و از بچه‌های گروه برای انرژیشان قدردانی کرد.

نمایش «آرش ساد» همانطور که از نامش پیداست، تلفیقی است از برخوانی «آرش» اثر بهرام بیضایی و «مارا ساد» پتروایس. رحمانیان این اثر نمایشی را پیش از این در ونکور کانادا نیز به صحنه برده است. بعد از اجرای این نمایش در روزهای 10 و 11 بهمن ماه در قالب جشنواره تئاتر فجر، «آرش ساد» از 21 تا 23 بهمن ماه در دو نوبت در تالار وحدت اجرای عمومی می شود.

«نان» به محمد‌علی سپانلو تقدیم شد

آخرین اجرای نمایش «نان» کار نصیر ملکی‌جو در جشنواره سی و دوم فجر به محمد‌علی سپانلو تقدیم شد.

این نمایش که میزبان سفیر مکزیک بود روز پنجشنبه 10بهمن در تالار قشقایی روی صحنه رفت و جمعی از چهره‌های شناخته شده فرهنگی همچون محمد‌علی سپانلو، اسدالله امرایی، مریم معترف، مائده طهماسبی و جمعی از منتقدان تئاتر به تماشای آن نشستند. در پایان این نمایش سفیر مکزیک با سپانلو به گفتگو پرداخت.

در این روز نمایش «آشپزی نانتا» کار کره‌جنوبی نیز با حضور قادر آشنا دبیر جشنواره سی و دوم،حسین طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی، ایرج راد، بهزاد فراهانی، رضا فیاضی‌، محمدحسین ناصربخت و... روی صحنه رفت.

همچنین قادر آشنا دبیر جشنواره و مسئولان ارشد تئاتر در این روز از اجراهای تئاترشهر بازدید کرده و روند اجرایی امور را از نظر گذراندند.

تاخیر یک ساعته در اجرای «از استخوان خالی شدم»

نمایش «از استخوان خالی شدم» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی شب گذشته در هر دو اجرای ساعت 18 و 20:30 با یک ساعت تاخیر در تالار چهارسو روی صحنه رفت. کارگردان دلیل این تاخیر را بروز برخی مشکلات و ناهماهنگی ها دانست اما به نظر نمی رسد آماده نشدن صحنه یا مشکلاتی از این دست دلیل تاخیر در اجرای این اثر نمایشی باشد.

متن «نمایش از استخوان خالی شدم » توسط ابراهیم پشت کوهی براساس افسانه های قدیمی هرمزگان نوشته شده و تنها دیالوگ های این نمایش، ترانه های قدیمی جنوب ایران، هند و مجارستان است و در ادامه دیگر تجربیات پشت کوهی با نگاهی پست مدرن به این افسانه ها با تکیه بر زبان بدن بازیگر و ابزار در صحنه اجرا می شود.

محمد سایبانی، حسین اصیلی و بهروز عباسی بازیگران بندرعباسی این نمایش هستند که در کنار دو بازیگر زن مجارستانی کامیلا فاتیول و هرمینا فاتیول، دو بازیگرمرد هندی سوتهیر و ویشپال دراین نمایش ایفای نقش خواهند کرد.

بهرنگ عباس پور آهنگساز این نمایش است که به همراه دو نوازنده هندی سانی سابجت و سوتهیر نوازندگی سازهای این نمایش را به عهده دارند و مسعود میرزایی طراح نور این اجراست.

این نمایش پس از گذراندن یک مرحله 20 روزه تمرین در«کورکوشترا» شهر باستانی هند( محل وقوع جنگ مهاباراتا در افسانه هندی) و یک مرحله تمرین در بندرعباس، طی روزهای نخست جشنواره  دو اجرا در جزیره کیش و دو اجرا هم در تئاترشهر مشهد داشت که مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

شاید بامزه‌ترین اتفاق دیروز جشنواره تئاتر فجر، گم شدن کارگردان اسپانیایی نمایش «فریب» بود. این کارگردان تئاتر اصرار داشت که به تنهایی برای خرید بخشی از اکسسوار نمایش‌اش به بازار برود، اما گویا در پیدا کردن نشانی دچار مشکل شد و برای مدتی گم شد و تا چندین ساعت هیچ خبری از او نبود تا اینکه بالاخره پیدا شد و نمایش «فریب» تقریبا بدون تاخیر و در زمان تعیین شده در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت.

اما ماجرای گم شدن فقط به گم شدن آدم‌ها محدود نشد؛ چراکه به جز کارگران اسپانیایی، بخشی از دکور نمایش «به مناسبت ورود اشکان» هم گم شده بود!

تماشاگرانی که برای تماشای سانس اول این نمایش پشت در تالار سایه‌ تئاتر شهر منتظر بودند، بعد از چندین دقیقه تاخیر با این توضیح یکی از عوامل اجرایی نمایش روبرو شدند که گفت: بابت تاخیر ببخشید اما دکور نمایش‌مان را دزدیده‌اند!